Skip to content

The Girl who Silenced the World for 5 Minutes

mars 23, 2010

Det er fra barn vi hører sannheten. Det er på tide å lytte.

Takk til http://aspergman.com, som etter å ha blitt inspirert av marita.net, som skrev ”Denne bør virkelig sees – og deles ut i hytt og pine! Videoen er mange år gammel, men er like relevant i dag, som den var da. Selv fryser jeg på ryggen hver gang jeg ser denne.” og selv la til «Tiltredes» og la inn videoen på sin blogg, som en liten stafett.

Jeg håper den en gang i fremtiden ikke vil være like relevant.

Min oppfordringer: Ta 6 minutter. Lytt og reflekter: Du er det du gjør -ikke det du sier at du gjør.

.

.

.

.

Vi kan velge å bli fortvilet over det vi ikke selv kan gjøre, det vi ikke får til, alt som skulle vært gjort, alle som ikke har det bra og deretter synke ned i håpløshet og mismot.

Forvilelse over å ville, men ikke få til. Slik går noen av mine tanker. Hva kan lille jeg gjøre -med de begrensede ressursene jeg har? Ingenting. Det er best å lukke øynene. Sterk tale fra denne jenta-men, nei, ingenting jeg kan bidra med.

Vi kan også velge å tenke og planlegge hva vi kan gjøre i det livet vi har. Hvordan gjøre små valg som blir større? Hvordan gjøre store valg som betyr mye for mange?

Hvilke valg kan du gjøre i den situasjonen du er i?

Hvilken situasjon kan du sette deg i for å gjøre gode valg for oss alle?

.

.

Oppdatert: Denne videoen har spredd seg, både på twitter, til andre blogger og på facebook. Jeg håper det fører til at vi tenker to ganger på hva vi selv kan gjøre.

17 kommentarer leave one →
  1. mars 23, 2010 13:45

    Gode spørsmål. Til ettertanke og handling. Denne jenta setter med enkle, men tydelige ord hverdagslivet i perspektiv. Og endring begynner med bevisstgjøring. Så er resten opp til hver enkelt – hver for oss og sammen. Prøver jeg å huske på.

  2. jojja permalink
    mars 23, 2010 14:45

    Heia Maria, kan du sende en mail til meg, har noe jeg må fortelle, uten å si det åpent..

  3. mars 23, 2010 16:51

    Tusen takk for at du la ut denne! Den har jeg dessverre ikke sett før nå, men heldigvis fikk jeg iallefall se den i dette øyeblikk!
    Aldri før har jeg hørt et mer velartikulert menneske enn dette- og kjenner jeg blir både veldig glad og stolt, men samtidig kjempetrist, for som hun sa; «Trengte dere bekymre dere over slike ting da dere var på vår alder?» Og sånne saker skulle det ikke være nødvendig for de på hennes alder å måtte bekymre seg over. Ja, helt greit å lære å ta vare på miljøet og den slags- men jeg krymper meg når jeg tenker på at det finnes mange som henne- og sikkert også yngre- som har mindre eller større bekymringer av denne arten. Stolt og glad blir jeg fordi at det finnes barn/ ungdom som faktisk vil gjøre noe for samfunnet og miljøet, så la oss endelig legge til rette for at alle og enhver kan utrette små og store kamper for at miljø og samfunn skal bedres!!! Jeg lover å gjøre mitt!

  4. mars 23, 2010 17:15

    Da har jeg lagt den på bloggen, på FB og på et forum jeg er med i.
    «Lille deg» har nettopp gjort noe, du delte jo denne videoen med alle dine lesere. Jeg tenker at lille meg kan gjøre mye- hvis mine miljøbevisste handlinger bidrar til at andre også får lyst til å «delta»- og dette sprer seg som vind i tørt gress- så vips! så har jo mange gjort litt, og plutselig blir det mye tillsammen! Alle monner drar!!!
    Takk igjen!

    • mars 23, 2010 18:16

      Å, nå ble jeg jo litt rørt også.

      Så bra at du deler den -la oss tro på at det fører til små endringer.

      Kanskje kjøpe økologisk neste gang?
      Ta bussen i stedet for bil?
      Kjøre tog i stedet for fly?
      Skru ned innetemperaturen en grad og ta på sokker?

  5. mars 23, 2010 18:56

    Flott at denne går videre i bloggverdenen! Håper fler henger seg på.

  6. mars 25, 2010 18:10

    Hehe, ser aspbergman stjal setningen min – jaja, er det så nøye 😉 Det viktigste her er jo at videoen blir sett av så mange som mulig 🙂

    http://www.marita.net/hør-pa-denne-jenta/

    • mars 25, 2010 19:45

      Velkommen til bloggs, Marita!

      Asbergman har nok ikke stjålet noe -han skrev på sin blogg at setningen var din, og han la til «Tiltredes».
      Det er jeg som blingset.

      Sorry!

      Ja -mange har sett den etterhvert, jeg ser den er blitt sendt rundt på twitter og Facebook. Fine greier!

      Takk for at du plukket den frem igjen!

  7. mars 25, 2010 19:53

    Huff, følte meg utrolig smålig nå – det er jo ingen big deal i det hele tatt 🙂

    Tenkte å republisere videoen hos meg også igjen snart, og oppfordre andre til å gjøre det samme – som en stafett, ja 🙂

    Hadde vært spennende og funnet ut hva denne jenta heter, og hva hun driver med nå, så mange år etter – og hva hun tenker om det samme temaet i dag nå som hun har blitt voksen og kanskje fått andre perspektiver?

    • mars 25, 2010 23:25

      Dropp den der smålig-følelsen!:-D
      Rett er rett og det var min blingse-feil.

      Jeg aner ikke hva hun heter -men jeg tenkte på det samme. Hun må da ha blitt headhuntet til ett eller annet?

  8. mars 25, 2010 22:21

    Godt misforståelsene ble ryddet av veien! (he,he). Men som det påpekes, det viktigste er spredningen av budskapet!

    • mars 25, 2010 23:27

      Marita tilga meg -så da er alt bra igjen 🙂

      Jada -det var fint å se at den ble lagt ut både her og der.

      Jeg lurer som Marita -hva skjedde med denne jenta? Hva gjør hun nå? Hva tenker hun?

      Det skulle vel ikke være en aldri så liten detektivjobb for deg å finne ut av dette, vel? 😉

  9. mars 26, 2010 07:15

    Dette ble faktisk litt merkelig! Ut fra kommentaren til Marita ovenfor (som jeg leste i går) satte jeg meg ved PC-en kl 0707 i dag nettopp for å starte litt detektivvirksomhet på saken! Men så gikk jeg først inn for å sjekke om det var noen nye kommentarer rundt omkring, og der står din oppfordring om akkurat dette!
    Så får vi se om jeg finner noe…

  10. mars 26, 2010 07:56

    Jeg fant henne! 🙂 Hun heter Severn Cullis-Suzuki

    http://bit.ly/H2NUn

    «I’m not sure what has been accomplished. My confidence in the people in power and in the power of an individual’s voice to reach them has been deeply shaken…In the 10 years since Rio, I have learned that addressing our leaders is not enough. As Gandhi said many years ago, ‘We must become the change we want to see.’ I know change is possible.”

    Og hva hun gjør i dag:

    «Today, Severn is an environmental activist, speaker, television host and author. She has spoken around the world about environmental issues, urging listeners to define their values, act with the future in mind, and take individual responsibility.»

    • mars 26, 2010 10:45

      Takk, Marita!

      En flott blogg du lenket til også.

      Jeg er veldig, veldig sikker på at hun har rett når hun har kommet til at det var mer enn et korn av sannhet i Gandhi´s

      ‘We must become the change we want to see.’

      Det er tøft å endre seg selv, å gjøre valg som koster oss noe, i form av umidellbar tilfredstillelse -men kan vi annet. Vi som har barn -hva vil vi at barna våre skal vasse i når de er like gamle som oss?

  11. mars 26, 2010 12:21

    Fant navnet ganske fort jeg også (hun sa det jo i starten av videoen, men litt vanskelig å høre).
    Marita: Håper du legger ut det du fant i en egen post, med en reprise av videoen. Jeg fant en annen versjon av videoen fra 92 som du kanskje vil bruke(?).
    Uansett, håper distribusjonen fortsetter. Hun nevner i en tale at den stadig er på vandring her og der i verden – så da er ikke alene om det…

Trackbacks

  1. Tweets that mention The Girl who Silenced the World for 5 Minutes « Marias Metode -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

