Gå til innhold

MS og ME – same, same, but different?

september 1, 2009
tags:

Nå tror forskerne at man har funnet en måte å forutsi sykdomsakivitet hos MS-pasienter. Har dette betydning for pasienter med ME-diagnose? Mange rare forkortelser i overskriften: MS og ME er begge definert som nevrologiske sykdommer og innehar symptomer som er overlappende.

Man kan ha ulike symptomer innenfor de ulike gruppene sykdommene ME og MS. Sykdomsmanifestasjonen kan variere i alvorlighetsgrad hos den enkelte pasient og symptomene kan være fluktuerende; det vil si at de varierer hos den enkelte pasient fra periode til periode. Periodene kan gå over en dag, dager og uker. Man vet ennå ikke årsaken til hverken ME eller MS.

I dag skriver Dagens Medisin at det kan være en sammenheng mellom Epstein Barr Virus ( EBV) og utviklingen av sykdomsaktivitet hos MS. Dette antaes å  henge sammen med mengde antistoffer fra EBV man finner i blodet hos pasienten. Man kan måle mengden antistoffer gjennom en vanlig blodprøve.

Mange mener at ME henger sammen med viral påvirkning og EBV var tidlig inne som en aktuell kandidat. Flere er nå blitt mer tilbakeholden med å utpeke EBV som den store synderen, men fastholder fortsatt viruspåvirkning som en viktig faktor i sykdomsutvikling.

Jeg er helt, helt sikker på at dess mer basalforskning som gjøres rundt immunologiske prossesser, kartlegging av hjernen vår samt hvordan denne responderer på ulike agens, dess mer  vil vi endre vår oppfattelse av sykdom og hva som er sykdomsfremkallende.

Gir oppdagelsen av sammenhengen mellom MS og EBV håp for ME-pasienter? Hva tror dere?

Hurra for kortvarige medisinske sannheter!

11 kommentarer leave one →
  1. Bambi permalink
    september 1, 2009 15:42

    Spesialisten jeg var hos er nevrolog. Han snakket mye om disse tingene, faktisk. Han sa vi kan mye (etterhvert om MS) men ikke ME…

    Jeg krysser fingrene for at forskningen knekker koden(e). Snart, snarere, snarest…

    Har du lest DR Charles Shepherds bok «Living with ME». Hvis ikke, så anbefaler jeg den… For meg er den tunglest, fordi jeg henger ikke med all medisinsk terminologi, men det er mye interessant stoff.

    • september 2, 2009 00:44

      Ja, la oss håpe det, Bambi!

      Det er slik i forskning at når man leter etter en ting et sted kan det vise seg mat an finner nøkler til andre rom også.

      Har ikke lest boken ennå 😉

  2. Bambi permalink
    september 2, 2009 08:15

    Visste du at Dr Charles Shepherd, er lege som selv har ME?

    Ang. nøker og rom: Ja, for det kan hende man låser opp åpner døra til et hus eller en bygning…

    • september 2, 2009 08:57

      Jeg antok at Shepherd var lege, siden det står dr foran navnet hans. Noen kan jo likevel bruke dr som en annen type doktor og ikke nødvendigvis en medisinsk en 🙂

      Det kan være mange veggdyr i et helt hus 🙂

  3. alva permalink
    september 2, 2009 21:10

    Hei.
    Jeg har en kusine som har MS. Lenge hadde hun diagnosen ME før hun fikk diagnosen MS. Hun har hele tiden sagt at det var i etterkant av kyssesyken og en fødsel at hun ble syk og har hele tiden sagt at dette viruset utløser MS. Nyland forklarte grundig til meg engang forskjellen på ME og MS.
    -alva-

    • september 3, 2009 08:56

      Hei alva!

      Ja, man burde HØRE på pasientene, ikke sant! 🙂

      Det er absolutt forskjeller på MS og ME, men det er også svært mange likhetspunkter. Vi vet foreløbig lite om hva disse sykdommene/syndromene skyldes og det blir spennende å følge med fremover.

  4. oktober 7, 2009 15:29

    Hei Maria, jeg har nylig begynt å lese her inne.
    Men jeg har en liten sak anngående dette med ME og MS i min familie. Jeg har ME og min søster har MS. Men vi er utrolig like i symptomer osv. Men hun forandrer sitt sinn også, det gjør ikke jeg på samme måten. Og jeg har mye mere smerter enn henne. Ellers kunne vi på dette tidspunkt ha hatt samme sykdom. Det vil komme til å forandre seg utover årene, jeg vil kanskje bli mye bedre, mens hun blir sykere. Noe som er veldig trist. Jeg har begynt å få lammelser i høyre hand og er ofte i tvil om jeg har MS. Men jeg har ME. Og Nyland holder på med forskning anngående dette nå. Hvis jeg forsto han riktig.

    Tusen takk for kjempefin blogg!!

    • oktober 7, 2009 16:11

      Velkommen, lykkefund!

      Det er mye som ennå er uavklart både når det kommer til ME og MS. Hva fremtiden vil vise, vil jo være interessant!

      Jeg visste ikke at Nyland holdt på med forskning rundt ME/MS.

      Noen som vet noe mer om dette?

      Takk for komplimenter, lykkefund!
      Dere som kommenterer gjør bloggen fin. Mine skriblerier hadde vært kun det – om det ikke var respons og diskusjoner i etterkant.

  5. oktober 8, 2009 00:08

    Hei igjen.
    Vi er med på et forsknings prosjekt hos Nyland.
    Det er meningen vi skal inn til ham i høst. men jeg tror ikke han rekker det. Vi er tre bare i fra mine familie. Jeg vet ikke så mye mere enn at det finnes i Norge ca 40 søsken med denne vinklingen med ME/MS. Sikkert noen flere ettersom det er en stund siden jeg har vært hos ham i Bergen.

    -lykke-

  6. Alva permalink
    oktober 8, 2009 00:59

    Hei både Lykke og Maria.
    Joda, Nyland er svært interesert i søsken som har ME/MS.
    Jeg har en niese som har ME og hennes søster har MS. Jeg har også en kusine som har MS, dette er han int. i, og mine nieser han tett kontakt med Nyland.
    Alva

  7. mai 30, 2013 07:25

    Great beat ! I wish to apprentice while you amend your web
    site, how can i subscribe for a weblog web site? The account aided me a applicable deal.

    I have been tiny bit acquainted of this your broadcast offered vibrant transparent idea

Legg igjen en kommentar