Skip to content

Individuell Plan -kontaktopplysninger

mars 26, 2010

Jeg har skrevet om Individuell Plan i et tidligere innlegg, som du kan lese ved å trykke her.

Individuell Plan kan være et nyttig og nødvendig verktøy for deg som har behov for flere tjenester fra det offentlige.

Se denne videoen om IP

-den er enkel og fin å se på, med behagelige farger, lyder og kan pauses når du ønsker:

trykk her!

Det er greit å ha tenkt litt igjennom disse spørsmålene før du skal møte for å lage en plan:

1. Hva er viktig for meg å få gjort noe meg først?

2. Hvem er jeg -hvilke ressurser har jeg, hva har jeg gjort før?

3. Hva er viktigst for meg i hverdagen?

4. Hva oppleves som viktig for meg, i mitt liv?

5. Hva er det som gjør at det fungerer nå?

6. Hva skal til for at du skal klare det du ønsker?

Viktige saker ved en individuell plan er:

Den skal lages ut fra ditt behov -ta deg tid til å kjenne etter hva du virkelig har behov for! Tør å ta plass -planen fungerer ikke om den ikke er slik du trenger at den skal være.

Vær sikker på at planen har satt klare tidsfrister og oversikt over hvem som har ansvar for hvem!

Adresser til koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering i kommunene finnes på lenkene som legges ved nedenunder.

Disse er lagt ut fra Regionale koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering. Helsedirektoratet har mer oppdaterte lister, men fordi de inngår i en abonnementsordning kan de ikke sende disse til andre.

Hvis det er vanskelig å finne frem, er dere oppfordret til å ringe Helsedirektoratet og be om en av rehabiliteringsavdelingene.


www.rehabinfo.no
Generell oversikt -fylke

http://www.helse-nord.no
http://www.helse-bergen.no

http://www.helse-midt.no
St. Olavs Hospital

http://www.helse-midt.no
Helse Sunnmøre

Helsedirektoratet mangler informasjon fra deler av Helse-Midt-Norge.

Informasjonstelefonen om rehabilitering  800 300 61 kan også kontaktes fra hele landet.

.

.

Forslag til hva du kan skrive i din henvendelse:

(Makert med kursiv mine forslag og uthevet der du selv må fylle inn eller velge)

Adressen din

Adressen til koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering i kommunen dato og sted

Hei,

Jeg er syk og i behov for to eller flere tjenester over lengre tid og ønsker derfor å få opprettet en hovedkoordinator slik at jeg får laget en individuell plan.

Jeg vil at du hjelper meg med å igangsette en slik plan, slik at jeg kan finne ut av hvilke muligheter som finnes.

I dette arbeidet vil jeg selv (og /eller eventuelt pårørende du vil skal være med) delta.

Jeg er sengeliggende//ustabil form og ønsker at noen kommer hjem til meg / oppegående og kan møte på kontor. (sett inn det som passer).


Om du sender henvendelsen pr mail kan du legge ved denne:

Jeg har satt meg  inn i hva individuell plan er gjennom http://mestring.no/utviklingsarbeid/tidligere_prosjekter/individuell_plan og ser frem til et godt samarbeid!

Vennlig hilsen

ditt navn:
din adresse:
ditt telefonnummer:
din mailadresse:

Jeg antar at alle enhetene nå vet hvordan man skal lage en individuell plan og hva dette er for noe. Om ikke kan dere lenke til hovedbloggposten om Individuell Plan her inne.

Legg gjerne inn erfaringer etterhvert som dere gjør dem -bloggposten blir lest av folk som jobber med individuell plan.

14 kommentarer leave one →
  1. mars 26, 2010 11:23

    Supert. Godt jobba. Veldig imponert og glad. 😀

    • mars 26, 2010 11:32

      Å -nå ble jeg glad!

      Håper dette kan komme til nytte og at det blir en storm av folk som vil ha individuell plan slik at både behovet og ordningen blir synligggjort.

  2. mars 26, 2010 14:01

    Drister meg frempå også på dette emne. Individuell plan er et viktig verktøy både for tjenesteyter og mottaker. Men i den tiden jeg var litt i nærheten av fagfeltet, viste deg seg at det lå mange fine planer i skuffene rundt om kring, men det manglet ofte fast definerte ansvarlige personer som skulle følge opp den enkelte plan. Det endte ofte med at ansvarsgruppen ble sittende å diskutere hvorfor ingenting skjedde, og kanskje i noen grad også led av «profesjonskamper». Hvis jeg skulle havne i en situasjon med behov for individuell plan, ville jeg nok i tillegg til dine utmerkede punkter stå litt på krava for å få en bestemt navngitt person med ansvar for å følge opp planen. Misforstå meg rett..

  3. mars 27, 2010 09:28

    Arvid, kanskje det faktisk er den store forskjellen mellom ansvarsgrupper og IP? I IP skal det være en som er ansvarlig i gruppa for å følge opp. Det skal også være folk i kommunen som er ansvarlig for IP som system.

    Men ja, ting ser jo oftesre bra ut på papiret enn det fungerer, men har man ansatte i kommunen som brenner for dette, og har en koordinator i sin gruppe som står på, så er det i alle fall et verktøy som har en viss makt, virker det som.

  4. Rosa permalink
    mars 27, 2010 11:02

    Kjenner bare jeg nesten får vondt i magen av å høre om alle slike «fine planer» som ikke fungerer i virkeligheten for alle. Vil bare glemme så mye krefter og tid jeg har brukt på å prøve få til noe, og de som skulle hjulpet får det liksom ikke helt til virker det som..Du blir sittende med det selv, ingenting blir bedre. Tror rett og slett det mangler vilje og forståelse..Du sliter deg helt ut og gir opp. Når du er så syk, så trenger du hjelp med det meste/alt, også slike «enkle» oppgaver som å finne ut av hvordan alt sånt foregår, fylle ut ting, ta en tlf osv. -du trenger at noen gjør det for deg òg..
    Ble dette rotete, er det fordi jeg er i tåka i dag og knapt aner hva jeg skriver..;)
    Men håper andre kan få hjelp med det du skriver her, det håper jeg inderlig..:)

    • mars 27, 2010 12:29

      Rosa -jeg forstår frustrasjonen din -tro meg! Om man har vært i et system som ikke tror og ikke forstår, har møtt mye motstand og mistillit, begynner en selv å miste tillit.

      Jeg kan overhode ikke love at en slik IP vil fungere etter intesjonen, jeg kan ikke love at det vil bli smertefritt å komme i kontakt og at noen av dere får rask og adekvat hjelp.

      Likevel tenker jeg at ansvaret for å blir bedre, ansvaret for å likevel forsøke det som kan forsøkes er vårt eget. Det er jeg selv som taper mest in the end om jeg ikke sørger for optimale forhold rundt meg.

      Nå har jeg forsøkt å gjøre det jeg kan for at det skal bli lettere for folk som er for syke til å be om hjelp til å gjøre nettopp det ved å kopiere opp brevet over og sende på mail dit hvor en hører hjemme og som man kan finne på lenkene.

      Jeg håper mange gjør det -til tross for at det kjennes umulig å klare det. Om en ikke klarer selv og har noen pårørende, håper jeg disse postene vises frem, slik at de kan gjøre det for dere.

      Kan hende kan du få hjelp til å vaske, handle, en personlig assistent som kan hjelpe med det du ikke klarer selv eller som er veldig slitsomt, en sosionom som sørger for at du får viten om dine rettigheter, fysioterapi om du har smerter?

      Det ER litt annerledes å tenke rundt en ME-pasient enn andre pasienter. For ME-pasienter er det jo om å gjøre å «spare» på energien -forebygge anfall og forverring, og ikke som hos veldig mange andre; ha hjelp til det en ikke får til pga av en funksjonshemming.

      Jeg anbefaler deg i alle fall å se videoen over. Der er det noen eksempler på pasienter som er i lignende situasjoner som ME-pasienter.

      Ingen, absolutt ingen, hjelper om man ikke viser frem sitt behov. Vi kan velge å tenke at dette er bare enda en dør i trynet som venter -men om jeg kjenner ME-pasienter rett, så er ikke de dem som lar noe være uprøvet for å komme seg opp på bena igjen.

      Lykke til, Rosa -og alle dere andre!

      Legg inn erfaringer etterhvert som dere gjør dem!

  5. Pling permalink
    mars 27, 2010 20:45

    Her er en type individuell plan jeg gjerne skulle hatt:
    «Denne behandlingen skal vi prøve på deg og se om du blir frisk, denne personen skal hjelpe deg i gang med behandlingen og denne personen skal hjelpe deg å kikke på andre mulige behandlinger dersom den første ikke hjelper….»

    Særlig nyttig plan-type for oss som ofte blir bedre av diett, men hver av oss må ha vår helt egne diett! Glutenfri, melkefri, kanskje karbohydratfri, kanskje fri for rødt kjøtt, kanskje oksalatfri osv osv – vanskelig å finne ut av for noviser

    – for ikke å snakke om oss som kan trene litt men absolutt ikke for mye! Når skal vi slutte?

    Og ikke minst: Hvilken lege kan jeg presse til å gi meg et forsøk med intravenøs glutation? Klarer jeg å overtale noen til å gi meg bakteriell implantasjon? Siden jeg har amalgam i 30 hull, skal jeg bare trekke alle tenna? Er det noen noenlunde nøytral lege jeg kan diskutere slikt med? Kan en hjelper hjelpe meg inn på et interessant forskningsprosjekt for ME, f eks kjemoterapi på Haukeland?

    Det er hjelp som jeg ønsker meg!

    • mars 28, 2010 10:10

      En sånn plan vil jeg også ha! 😀

      Det er det vanskelige for mange syke; de har ingen som tar «ansvaret» for behandlingen deres, fordi det ikke tilbys behandling i Norge i dag utover gradert trening og kognetiv terapi. Noe som ikke er behandling, men som for noen kan føre til økt mestring.

      Tenk om man skulle ha tilbudt kreftsyke, KOLS-pasienter, Diabetespasienter eneste behandling trening og kognetiv terapi -og sagt seg fornøyd med det?

      I mellomtiden får vi hente hjelp der det er mulig å få hjelp -for mange vil en Indiviudell Plan være et lurt grep.

  6. Benedikte permalink
    mars 28, 2010 20:14

    Veldig fint at du tar opp dette Maria! Takk igjen for at du får frem viktige saker for ME saken. Vi må tenke og håpe at det skal gå fremover i forhold til hvordan systemet» behandler oss ME syke og også dermed pårørende av oss.

    Men jeg har desverre mye lik erfaring med Rosa her. Jeg har IP, og har hatt det i flere år. Noen tiltak som står som mål i min IP er iverksatt. Men det er etter lang og energikrevende kamp, som mange ganger har gjort meg mye sykere i perioder. Men jeg får som regel mer avslag på det jeg søker om/på, en jeg får av tiltak fra bydelen. Min fastlege er også fortvilet mange ganger, for hun skriver jo også søknader til bydelen på bagrun av det som står som mål i min IP. Men avslag på avslag!
    Etter siste IP møte skrev jeg dette til min koordinator: (nå den 4. nye på 3 år)

    «Det som har vært min frustrasjon rundt dette, er at det hittil har virket som om man lager en plan for planens skyld, fordi det er noe tjenestemottager har krav på. Og at det ikke har vært så viktig å få gjennomført innholdet.
    Mitt hovedmål er å bli bedre, helst helt frisk! Da er det viktig at målene i IP blir omsatt til handling, og ikke bare er ord på et papir.»

    Men som før skrevet, vi må bare stå på videre, og prøve å åpne øynene» mer hos de som skal gi oss den hjelpen vi trenger for å leve et bedre liv med denne sykdomen.

    God påske!

    Hilsen Benedikte

  7. Anonym permalink
    april 17, 2010 09:44

    Etter at du postet dette innlegget fikk jeg endelig søkt om IP og koordinator. Forsøkt tidligere, men «ingen» i kommunen eller på NAV kunne fortelle meg hvordan jeg gikk fram hvor. Du ga meg nytt mot slik at jeg forsøkte på nytt.

    Men ble litt paff over at det er et skjemavelde å få søkt! Etter å ha sendt et brev fikk jeg et svar der de ba om flere papirer. De skal ha attester, medisinlister med mer – før de kan si noe om det er realistisk at jeg får innvilget dette.

    Jeg har kanskje vært naiv som ikke tenkte på at dette ville komme opp… Men grunnen til at jeg søker er at jeg blir fysisk syk, kvalm, deprimert og utmattet av å styre med attester og søknader… Så må jeg styre like mye for å få en ordning som skal hjelpe til med dette…?? Trodde jeg ville bli innkalt til et møte kanskje… Da kan jeg jo vise dem papirer jeg har liggende hjemme. Har en perm full av ulike attester. De er ikke «skreddersydd» for en IP søknad, men dekker den infoen de trenger og mere til.

    Det svirrer med papirer for tiden: Grunnstønadspapirer, attester for å få reist på en sårt tiltrengt ferie utenlands, papirer for å få satt B12 sprøyter hjemme, papirer for å få særfradrag på skatten…. og nå papirer for å få hjelp til de andre papirene… Hjeeeeeeelp! Føler at jeg er forvandlet til en tredjeperson som omtales i en bunke papirer.

    En av hovedgrunnene til at jeg søker om IP og koordinator for å få litt avlastning på administreringen.

    • april 19, 2010 15:55

      Forstår godt følelsen av å være en bunke med papirer og fryktelig mye en skal ordne opp i…. det kan ta pusten fra noen og enhver.

      Er det mulig å be om et fysisk møte, tror du, dersom du forklarer situasjonen med hukommelses -og konsentrasjonsproblemer? E
      Er det noen andre som kan hjelpe deg med å finne papirer, eller som kan be om et slikt møte for deg?

Trackbacks

  1. Tweets that mention Individuell Plan -kontaktopplysninger « Marias Metode -- Topsy.com
  2. Referat: ME-oppropet i Helsedirektoratet « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

