Gå til innhold

26 mai kl 18, Schweigaardsgate 88, Oslo

april 29, 2011

Jeg skal stille ut maleriene mine. Noen av dem. I ett år har jeg vært elev hos den anerkjente kunstner og dyktige pedagog, Markus Brendmo. Anbefales.
Min debututstilling åpner 26 mai. Det er litt skummelt, men siden jeg har rockebein, tror alle at skjelvingen «skal være sånn», og danser sikkert bare med.

"X" Maleri av Maria Gjerpe

"X" Maleri av Maria Gjerpe

Utstillingen «X» vises i 5 dager i Galleri Schweigaardsgate 88

Her vil du finne abstrakte malerier med elementer du tror du gjenkjenner. Jeg håper du vil få lyst til å lukte på dem og røre ved dem. De et tredimensjonale. Jeg har valgt ut «X» til å representere hovedtanken min.


Hva er nå dette med «X»?
Det er ikke tilfeldig at utstillingen heter «X», selvsagt.

Vi snakker ofte om en «X-factor». Det lille ekstra. Det uvanlige. Det som en ikke helt kan sette fingeren på.
X er kortversjonen av «forhenværende – det som har vært».
X er brukt som et symbol for det ukjente.
X er felleskromosomet som både menn og kvinner har og som binder oss mennesker sammen.

Da jeg gikk fra å være lege i jobb til langtidssyk med en sykdom omspunnet av stigma og synsing, framfor forskning og fakta,  gjorde jeg en mental, og fysisk reise. Reisen ble interessant. For en stund gikk jeg ut av legerollen og rendyrket medmenneskerollen. Jeg er takknemlig for at jeg har evner til å se og utrykke. Mye av hva jeg skriver er ikke «mitt indre», men hva jeg ser «foregår i min neste». At det er «min neste sitt», ser jeg på gjenkjennelsen i kommentarfeltet. Jeg kunne velge å la andre definere meg ut fra hva de «synes» eller «tror» eller «har teorier om». Eller ikke.

Noe av det viktigste jeg har lært er at det er noe som binder oss mennesker sammen i behovene vi har.
Det vil si, jeg visste dette fra før, men jeg var ikke klar over hvor langt vi var kommet fra hverandre.
I alle ordene. I alle merkelappene. I alle boksene.

Først og fremst oppdaget jeg at jeg definitivt ikke lenger kunne delta slik jeg ønsket i arbeidslivet.
Et menneske er ikke lykkelig uten en funksjon, jeg måtte lage min egen.

Glad-packfiltre
Jeg har oppdaget at samfunnet vi lever i skiller oss fra hverandre i mange, små, separate rom.. Usynlige, glad-packfiltre i mellom og rundt. Tøyelige, slik at alle skott blir tettet.
Utenfor? Innenfor? Bra nok? Ikke bra nok?
Jeg har oppdaget at mange mennesker vil snu, vil tilbake, der det betyr noe at vi bryr oss om hverandre.
Bortenfor ordene, bortenfor «what´s in it for me?» og kule, intrikate ord vi ikke egentlig forstå.


Know me – love you

I nesten to år har jeg blogget, skrevet, debattert, tenkt, snakket, kjent, ledd, grått, vært takknemlig, bitter, sint og veldig, veldig glad.
I nesten to år har jeg lært enda mer, selv om jeg innbildte meg at jeg var utlært.

Noe av dette har jeg delt på blogg, noe annet har jeg delt i mine malerier.

Når jeg ser på maleriene mine oppdager jeg at det jeg skriver er det jeg maler. Det er de samme temaene som går igjen.
Temaer jeg har vært opptatt av i maleriene, bortenfor ordene, er
tilhørighet,
gjenkjennelse,
styrke og det tilsynelatende kraftløse,
det burleske, det frastøtende og det omfavnende.
Jeg er opptatt av det som tilsynelatende ser likt ut, utenpå, men som viser seg å være ganske ulikt når en kommer nærere. Graver en enda litt mer, med lupe, ser en at det grunnleggende, de små bestandelene, våre behov og utrykk er kliss like. Er det ikke fantastisk?
Jeg er opptatt av at det burleske, det stygge, lever fint ved siden av det vakre, det rette, det forutsigbare – og at det ene kan ikke fullbyrdes uten det andre.
Hva er «stygt» når du ikke har referansen «vakkert»?

Framfor alt er jeg opptatt av dette ene; at det en lærer å kjenne som lik seg, ønsker en å ta vare på.

Noe av dette vil du se i maleriene mine, men ikke alt.

Hva: «X»  Maria Gjerpe sin debututstillingen.
Hvor: Schweigaardsgate 88, Oslo
Når: 26.05- 30.05.11
Fæst: 26 mai kl 18-20, eller noe
De øvrige dager: 12-18
Hvordan: Bil, gå, buss 37 eller 32.

Velkommen!

Psst…jeg blir veldig glad om du vil dele denne posten med andre du tror kan være interessert i å se.
Kanskje det til og med dukker opp noen «live» ?

Er du på Facebook?
Om du er – legg meg gjerne til på Marias Metode og meld din interesse på arrangementet 🙂

44 kommentarer leave one →
  1. april 29, 2011 14:23

    Så fantastisk at du skal ha en utstilling! 🙂 Gratulerer med det! Du har veldig uttrykksfulle malerier, så jeg skulle gjerne ha kommet på utstillingen din, MEn… 😛
    Jeg ønsker deg masse lykke til og håper at du får god respons fra publikum! 🙂 Kanskje du ikke ønsker å jobbe som lege igjen når du er blitt frisk, men heller leve av dine kunstneriske sider… 🙂

    • mai 3, 2011 07:07

      Takk for alle gode ønsker, Renate 🙂
      Jeg gleder meg til å vise fram maleriene.
      Det er kun ett av dem jeg har lagt ut på nett tidligere og de er ganske ulike fra de jeg har malt tidligere.

  2. april 29, 2011 14:52

    Ååå – jeg kunne tenkt meg å komme. Og ikke bare for å se maleriene dine eller se budskapet ditt – som jeg i utgangspunktet allerede finner fantastisk flott, men også for å treffe deg.

    Det er for langt fra Selbu i den formen jeg er i og i den mangelen på hjelpemidler jeg er i nå. Men jeg ønsker deg mange tusen ganger lykke til, og håper at du kommer til å ha mange utstillinger fremover så jeg får anledning en annen gang!!

    • mai 3, 2011 07:09

      Kari, du er med i ånden – det er jo kjempefint!
      Om det blir flere utstillinger, det vet man jo aldri – som man sjelden vet noe om fremtiden i det hele tatt. Men jeg kan jo jobbe for det, dersom jeg fortsetter å male? 🙂

  3. april 29, 2011 15:00

    oj,oj, oj, så spennende! Skulle gjerne vært der 🙂

    Lykke til!

    ella

    • mai 3, 2011 07:32

      Skulle gjerne hatt deg der!

      Ser på Facebook at 54 har meldt at de kommer. Kjempespent!

  4. Lisbeth permalink
    april 29, 2011 16:53

    Dette ser jo superspennende ut Maria! Er imponert over hva du får til. Syns bildene dine er vakre og interessante og skulle veldig gjerne vært på utstillingen din.
    Lykke til:-)
    Klem fra Lisbeth

    • mai 3, 2011 07:09

      Takk, Lisbeth!

      Babysteps…og dessuten så tror jeg jo at alt er mulig. Inntil det viser seg at det ikke er det
      🙂

  5. estet permalink
    april 29, 2011 17:11

    Jeg har skrevet her under andre navn før, jeg er ikke klar for å avsløre hvem jeg er ennå, av ulike grunner. Men nå vil jeg bare applaudere din utstilling og at du skriver om hvor viktig uttrykk er i livene våre.
    Jeg er selv en som uttrykker, men da gjennom musikk og ord, dvs. dikt. Diktskriving har vært en måte å overleve på for meg de siste 4årene. Jeg har pc-en full av dikt om livet, hjelpere jeg har møtt på godt og vondt, smerter m.m. Om jeg noen gang kommer til å publisere dette vet jeg ikke. Foreløpig er det til invortes bruk, og til å formidle noe til enkeltmennesker, bl.a. fastlegen min, som er av dem som skjønner betydningen av uttrykk og helse.
    Skulle ønske systemene forsto at mennesker må få uttrykke seg, at det er helsefremmende det også, i tillegg til alt det andre positive som det snakkes om nå om dagen.

    Jeg kan dessverre ikke komme på din utstilling, jeg bor et helt annet sted i landet. Men jeg ønsker deg alt godt med dine uttrykk.

    • mai 3, 2011 07:36

      Takk for en flott kommentar, estet!

      Ja, jeg tror det er helsefremmende, på absolutt alle måter, å utrykke seg med det nebbet man har.
      Forsett med diktskriving!
      Det er fullt mulig å lage en bok selv og kjøpe akkurat så mange eksemplarer som du ønsker, etterhvert som du ønsker dem, som for eksempel med denne:

      http://www.blurb.com/

      • mai 23, 2011 00:11

        Takk for tips om hvor man kan lage og få i bokform det man har skrevet! Spennende!! Jeg tar vare på linken! Må lese litt mer når jeg blir mer våken. 😉

        Skulle ønske jeg kunne komme til Oslo på utstillingen din. Jeg har en stund vurdert det, jeg bor på en annen landsdel enn deg, men jeg er ikke frisk nok. Det er ikke noe problem å komme seg dit, det går flere fly hver dag hver veg. Men jeg er ikke frisk nok nå. Jeg håper det kommer bilder fra utstillingen og at vi får høre hvordan det gikk!

        Masse lykke til! ❤

        Klem Justina

  6. hasla permalink
    april 29, 2011 22:39

    Hei Maria.
    Dette var noen poetiske ord. Der fikk du det til igjen,-du fikk sagt veldig mye fint med få ord. Jeg håper du får gode opplevelser med utstillingen din og husk å ha noen ekstra bilder på «bakrommet»-hmm-kremt-det kan jo hende at alle blir solgt første dagen. 🙂
    Jeg ønsker deg lykke til, Maria-Det er gøy å ha utstilling.
    klem fra meg

    • mai 3, 2011 07:38

      Tusen takk for gode ønsker og klemmer, Hasle 🙂

      Om noen vil kjøpe bildene mine, blir jeg glad!, men aller mest gleder jeg meg til å høre hva andre sier, tenker og føler når de ser maleriene.
      For meg blir dette nesten som en bloggpost – jeg legger ut noe, ser respons, det utvikler seg til noe jeg ikke visst om fra før fordi andre ser med andre øyne enn mine – og jeg lærer noe helt nytt.

      Det er i alle fall noe jeg håper 😀

  7. mai 2, 2011 09:56

    Det ser spennende ut .
    Jeg maa se utstillingen din .
    Lykke til .

  8. Tone permalink
    mai 3, 2011 16:58

    Der skulle jeg vært…(men får nøye meg med pg være med i tanken)!!
    Gratulere så mye med utstilling, det blir fantastisk er jeg jeg sikker på:-))
    Lykke til:-)

  9. Lisa permalink
    mai 4, 2011 11:10

    Spennende, Maria. En gang lurte jeg på å skrive til deg, for å spørre om å få kjøpt et bilde. Men tenkte at det var i overkant, at du ville ha dem for deg selv. Vil komme til utstillingen din, gleder meg!

    • mai 9, 2011 07:17

      Hei Lisa 🙂

      Det var da utrolig hyggelig å høre!
      Det var slik tidligere, jeg ville ikke selge noen av dem. Nå er jeg mer i prosess og ser at det jeg gjør endrer seg hele tiden og at jeg ikke er «ferdig». Dermed vet jeg at det kommer mer og at jeg kan «dele» med dem som ønsker en bit.
      Jeg er spent på å høre hva andre tenker og om de tenker noe som helst når de ser det jeg har laget. Maleriene jeg stiller ut nå er veldig ulike de jeg har vist på nett tidligere – just a warning! 😀

  10. Mia permalink
    mai 7, 2011 23:18

    Hei! Skulle gjerne kommet å sett utstillingen, men det blir litt langt fra nord.
    Har derimot send mail til en venninne i Oslo som selv er glad i å male, så kanskje hun tar seg turen om hun har tid og ikke er på reise med jobben. Hadde vært veldig artig å høre hva hun syns om bildene. Skulle vært der selv også. Lykke til med utstillingen!! 🙂

  11. skribenten permalink
    mai 12, 2011 23:48

    For en fantastisk bra side du har! Kommer til å følge deg videre!

  12. mai 18, 2011 07:17

    Åh! Jeg likte temaet og tanken bak temaet på utstillingen 🙂
    Det må være godt å klare å uttrykke seg så godt både skriftlig og kunstnerisk.
    Jeg er i den fasen der jeg tror jeg skal klare å skrive noe bra, men så mister jeg tråden 😉 Det kommer kanskje tilbake en gang.

    • mai 18, 2011 07:26

      Tusen takk, Ellen!

      Hvor godt jeg kan utrykke meg kunstnerisk gjenstår å se for dere andre, men jeg begynner vel å få litt dreis på ordene, tror jeg. 😉

      For meg har evnen til å formulere meg endret seg etter som jeg har blitt friskere. Det er i alle fall tydelig for meg når jeg leser mine gamle poster. Den gangen klarte jeg heller ikke lese postene mine i ett. Da mistet jeg fullstendig konsentrasjon og tråden smuldret opp. Artig å tenke på og jeg ser det selv nå.
      Formuleringsevnen og konsentrasjonen kommer forhåpentligvis tilbake til deg også etterhvert!

  13. mai 20, 2011 12:04

    Jeg gleder meg sånn til å se utstillingen! 🙂

  14. Elly permalink
    mai 20, 2011 21:23

    Lykke til Maria med din første utstilling. Fantastisk. Kommer innenom en dag.

  15. sofi permalink
    mai 23, 2011 21:48

    Ville bare ønske deg kjempe masse lykke til med utstillingen:-) og takke for alt du har gjort for ME saken:-)

    • mai 23, 2011 22:11

      Så hyggelig – tusen takk!
      Setter stor pris på sånne tilbakemeldinger 🙂

  16. trude permalink
    mai 25, 2011 13:52

    Så flott at du er så modig og vil dele bildene dine med andre! Det kan jo få tankene litt på gli hos noen og enhver. Masse lykke til. «Deler» på fb-siden min om dette.
    Stor klem

  17. mai 25, 2011 22:34

    Break a leg Maria!

  18. Lilja permalink
    mai 26, 2011 08:13

    Dette blir spennende :)…
    Lykke til, Maria…!
    klem Lilja

  19. mai 26, 2011 18:17

    Har sendt anbefaling til mine Oslovenner på Facebook. Jeg skal ikke til Oslo før uka etter, dessverre.

    Lykke til og gratulerer!

  20. mai 27, 2011 00:21

    Nå har jeg vært der, fått klemmer, boblevann og sett saftige malerier. Kom Kom Kom!!!

  21. mai 27, 2011 08:18

    Hjertelig tusen takk for alle fine kommentarer fra dere ca 40 som kom innom åpningskvelden, både det fine dere formidlet mens dere var der og det dere har skrevet på Facebook og Twitter til meg.

    Good feeling!

  22. mai 27, 2011 10:34

    Så spennende!! 🙂 Lykke til med utstillingen 🙂 Goood helg!

  23. mai 29, 2011 00:00

    Håper det har vært fine dager for deg! 🙂 Spennende med utstilling, skulle ønske jeg hadde kunne tatt meg en tur, men det er litt langt til Oslo fra her.

    Klem 🙂

  24. Perle permalink
    mai 29, 2011 14:03

    Håper det har kommet mange på utstillingen din! Hadde en drøm om å få sett den! Kanskje neste gang?! Veldig morsomt å se bildene dine hos S.cat! De så veldig spennende ut!:-)

  25. Anonymica permalink
    mai 30, 2011 19:14

    Så fint å se bildene dine i dag, Maria, og å treffe deg! 🙂
    Håper det ikke blir lenge til neste utstilling!

Trackbacks

  1. Arbeid og helse – film og folk « Marias Metode
  2. Gå ikke glipp av Maria’s Maleri og Kunstutstilling – dørene åpner torsdag 26 mai kl 18 « ToTo NeuroImmunologisk Kurativ Behandling
  3. » Gratulerer med debut-utstillingen Maria! #UtstillingX
  4. » Mirakeldag

Legg igjen en kommentar