Gå til innhold

«Kronisk» – en helsethriller

desember 16, 2010

Dette er ikke en bokanmeldelse. Det er en historie om en helsethriller. Forfatter og profesjonell pasient, Anna Tostrup Worsley makter i sin bok «Kronisk» å vise at «less is more» fungerer utmerket i praksis. På sin lavmælte og humoristiske måte er dette en blanding av «feel-good» og «feel-bad»- bok. En gysende thriller med svart humorsnert.  «Kronisk» er en bok man ikke lett legger fra seg.

Forsiden til boka "Kronisk" skrevet av Anna Tostrup Worsley.

Forsiden til boka "Kronisk" skrevet av Anna Tostrup Worsley.

 

Myten om den langtids syke

Anna Tostrup Worsley har gitt ut en 250 siders CV som profesjonell pasient mellom permer. Nei – denne historien er ikke bare for spesielt interesserte, men egner seg godt både for helsearbeidere og pasienter.  Den viser med stor tydelighet at  myten om den kroniske pasient som vil forbli syk, er uriktig. Anna flykter fra den norske helsevesenet til Sverige fordi hun opplever at hun får mer hjelp til å fortsette å være syk, enn hun får til å bli frisk i Norge.
Kan man lukte frykt?

Anna forteller i «Kronisk» sin helsehistorie fra hun fikk leddgiktdiagnose som 20 åring til hun to bilulykker og flere operasjoner senere måtte lære seg å gå for fjerde gang.  Hun bruker et flytende jeg- språk som jeg var skeptisk til i begynnelsen, men som passer utmerket den lavmælte beskrivelsen av  situasjoner som gjennom observant blikk fra Anna fremstår som absurde.
I noen av situasjonene kan jeg nærmest lukte frykt, uten at Anna bruker store ord med sterke valører. Jeg kan levende forestille meg hvordan det må være å ha brukket en rygg, ikke få smertestillende, bli ledd av og sjikanert av helsepersonell og bli lempet rundt som om «brukket rygg» gjør deg like tøyelig og robust som en tøydokke. Det er ingen spøk å brekke ryggen i Indonesia. Det er heller ingen spøk å senere bli påkjørt av en bil i fotgjengerfeltet og få den mindre «verdige» diagnosen «whiplash».

Alvorlig humor

Anna, derimot, har en evne til å beskrive øyeblikk og situasjoner med humor, gjerne svart, som gjør at vi som lesere ikke frastøtes av følelsen av å lese elende, elende – men tvertimot gir oss rom for å puste.
For det trenger vi i en slik thriller – pusterom. Denne boka kunne jeg ikke legge fra meg før den var utlest.
Blogger om endring

Anna Tostrup Worsley vil vi høre mer fra. Hun er også en av bloggerne som fikk stipend fra Fritt Ord. Hun har skrevet en blogg om mestring av kronisk smerte i nært et år og har nylig startet opp diagnostisert.no Noe av det hun opplevde var at diagnosen er den merkelappen som gjør deg verdig eller uverdig trengende. Da hun fikk whiplash, som ga henne like store problemer som brukket rygg, fikk hun lite hjelp. Anna har bestemt seg for å bruke sin erfaring og to år av sitt liv på å gjøre sitt for å endre helsevesenet.

Det er godt å være flere – velkommen, Anna!
Det arrangeres forfattermøte med Tostrup Worsley på Universitetet I Oslo, Akademika bokhandel,  i dag, 16 desember, kl 17, for den som vil ta i hånda og få signatur. Jeg fikk mitt eksemplar tilsendt i posten og har samtalt privat med Anna Tostrup Worsley flere ganger og hørt om hennes planer og historie.

Om du er interessert, kan boken lånes på biblioteket eller bestilles via nett. Det rimeligste stedet og med rabattert pris var Akademika

12 kommentarer leave one →
  1. desember 16, 2010 15:26

    Åh! Denne fikk jeg veldig lyst til å lese. Så bra du har kommet med omtalen såpass kjapt. Jeg får satse på å få lest den på nyåret. 🙂 Veldig glad for at det er flere som kjemper for forandringer!

  2. Tege permalink
    desember 16, 2010 15:45

    hmm.. kan det være håp om at den kommer som lydbok også? (mange syke som trenger den bokformen for å få lest..)

    • Serena permalink
      desember 17, 2010 06:59

      Det håper jeg også.

      • desember 17, 2010 11:19

        Lydbok, ja…en god idé!

        Om den kommer på lydbok, vet jeg dessverre ikke.
        Hvem som bestemmer slik, vet jeg heller ikke, men jeg skal jammen spre ideen på Facebooksiden til forlaget.

        Takk!

  3. desember 16, 2010 16:10

    Helt enig med deg Maria, man legger den ikke fra seg 🙂

    Hilde

  4. Jorunn Andreassen(jojja) permalink
    desember 16, 2010 19:30

    Ble nysgjerrig nå, denne må jeg lese 🙂

  5. desember 16, 2010 23:58

    Det er en veldig spennende bok – og det var interessant å høre forfatteren fortelle om den i kveld.
    God lesing!

  6. desember 18, 2010 01:51

    Flott tips 😀
    og i og med at jeg akkurat idag fikk et spørsmål om hva jeg ønsker meg til jul så har jeg en viss anelse om at jeg kan begynne å lese den på julaften 😆

Trackbacks

  1. Tweets that mention “Kronisk” – en helsethriller « Marias Metode -- Topsy.com
  2. Arbeid og helse – film og folk « Marias Metode
  3. Gå ikke glipp av Maria’s Maleri og Kunstutstilling – dørene åpner torsdag 26 mai kl 18 « ToTo NeuroImmunologisk Kurativ Behandling
  4. » Jeg har lest… “Kronisk” (Anna Tostrup Worsley)

Legg igjen en kommentar