Skip to content

Synsing eller forskning?

oktober 19, 2011

To saker som jeg anbefaler at du ser på om du er opptatt av forskning:

 

1. Se TV2-nyheten i dag kl 21 om du er opptatt av forskning rundt ME. Sendingen er et «must see» for alle som er opptatt av ME og forskning. I denne TV-sendingen vil det bli presentert viktig og interessant forskning og selv om det er store sjanser for at jeg må se meg selv grine på TV, skal jeg sitte klistret foran skjermen!

2. OG: I samme slengen gjør jeg oppmerksom på at jeg er blitt intervjuet i Bergens Tidende etter et utspill kalt «Vi blir mentalt slitne».  I gårsdagens BT uttalte professor John Gunnar Mælandat at funksjonelle lidelser har så mange fellestrekk at man kan spekulere i om det er et kulturfenomen. ME ble nevnt som en slik lidelse.

Mitt svar ligger her  og er kalt «ME er ingen motesykdom»  Birgitte Rønning på ME-nyheter  kan slike tekniske saker bedre enn meg og har vært så snill at hun har lånt meg lenken til intervjuet av meg. Takk!

God lesing og god lytting!

9 kommentarer leave one →
  1. oktober 19, 2011 17:14

    Kanskje forskning på ME tar en retning når man ser at alle med denne sykdommen har forskjellig opphav? Kan man behandle en med mygg allergi og en med giardia infeksjon likt? Nei, men symptomene er de samme, altså ME. Dette synes jeg er for lite satt fokus på. ME er jo bare en sekk med symptomer, ingen årsaks diagnose?

    Jeg kan kun si dette på grunn av subjektiv observasjon. Observasjon av hva som har fått forskjellige ME diagnoserte friske. Man kan ikke lete etter en pille for allt.
    Hilde

  2. StineCamilla permalink
    oktober 19, 2011 18:16

    Skal absolutt se TV2 Nyhetene i kveld! Hvor er funnene publisert?

    • oktober 19, 2011 18:20

      Det får du vite på nyhetene – følg med! 🙂 Kommer en post fra meg med lenker og kommentarer om ikke lenge!

      • StineCamilla permalink
        oktober 19, 2011 18:40

        Ser at studien er blitt varslet publisert helt siden i vår. Regner med den har gått noen reale runder med fagfellevurdering først siden det har drøyd. Håper for deres skyld at den publiseres i et av de mest anerkjente medisinske tidsskriftene (Annals of Internal Medicine, BMJ, JAMA, The Lancet eller The New England Journal of Medicine).

        • oktober 19, 2011 19:00

          Ja, enten det, eller at andre vil ta den videre og publisere i de tøffe medisinske tidsskriftene. 😉

  3. Pete permalink
    oktober 19, 2011 18:32

    Gleder meg til å høre om «hard» vitenskapelig forskning, verken synsing eller lettvint omgang med virkeligheten, slik det er blitt altfor mye av med tiden.

    Navn skal ikke nevnes denne uken hvor det skjer så mye positivt, men det er godt at den kyniske forretningsdronninga ikke skal stå i sentrum, men langt langt i bakgrunnen..

  4. oktober 19, 2011 19:48

    😀 Lover å grine sammens med dæ da Maria… ja sammen med resten av Norges berørte… helter og heltinner…

    trur du må få egen bloggpost med din aktivitet siste dager… blir det GMN i mårra?

    Stoor innsatsklæm ❤

  5. Oldie permalink
    oktober 19, 2011 20:27

    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/fakta-om-mestudien-som-gir-haap-til-millioner-av-mennesker-3519496.html

    Joda, vi vet det er fysisk,- kanskje på tide flere skjønner det. Jeg har alltid vært sikker på at det har noe med immunforsvaret å gjøre, for jeg fikk denne kroniske utmattelsen samtidig som jeg også utviklet psoriasis, eksem, kraftig pollenallergi/astmaallergi, allergi mot enkelte matvarer, migrene og annen hodepine, Jeg hadde kraftig fibromyalgi fra før som jeg igrunnen hadde levd noenlunde greit med i mange år, selv da jeg var i arbeid, men så skjedde det et eller annet rart i kroppen min (og jeg har lurt på om det kan ha noe med en durabelig halsbetennelse jeg hadde…..streptokokker. Jeg var så syk at jeg ikke var sikker på om jeg ville overleve :). Jeg har ikke hatt kyssesyken såvidt jeg vet ),- var bl.a. ferdig med overgangsalderen da jeg var 38 av en eller annen mystisk årsak. Artrose i flere ledd,- og muligens psoriarisleddgikt også,- den siste har jeg ikke bedt om diagnose for, men det er noe nytt som har dukket opp i enkelte ledd som kan være nettopp den typen gikt. Det ble litt mistenkelig med alle disse små og større «sjukene» som alle virket å ha med immunforsvaret å gjøre.

    Jeg begynner å bli gammel og har med årene fått min måte å klare ting på, selv om det går i slow motion, det meste. Jeg har vært så dårlig at jeg var redd for å havne i rullestol en stund, så jeg skal ikke klage slik det er nå. Men jeg får vondt når jeg leser om barn og unge som rammes av denne dritten.

    Bloggen din er forøvrig flott og betyr helt sikkert mye for veldig mange som er rammet av ME.

  6. Nito permalink
    oktober 20, 2011 09:41

    Jeg er så glad, jeg gråter stadig vekk når jeg ser på alle innslagene på tv2. Nå kan jeg virkelig håpe på at min 13 år unge sønn og jeg selv skal få et liv igjen. Dette er bare helt helt fantastisk. Takk til deg Maria for du står frem og er så sterk og god.

Legg igjen en kommentar

