Skip to content

Sosialt entreprenørskap – den nødvendige vinden

januar 23, 2011

En dominobrikke  dytter på det som står i dens umiddelbare nærhet. Flere dominobrikke dytter på en hel rekke med dominobrikker og kan spre seg så langt som helst. Det er det denne posten skal handle om. Det kalles sosialt entreprenørskap. Året 2011 er Innovasjonsåret.

Mikropolitikk – mitt mantra
Som mange som har vært innom denne bloggen tidligere vet, snakker jeg «Mikropolitikk». Mikropolitikk er det jeg, og andre gjør, som et lite bidrag til det store i «å endre verden».
Jeg har en urokkelig, og noen som ikke vet bedre vil si, naiv tro, på at vi alle kan endre verden til slik vi ønsker den. Om vi er mange som ønsker det samme. For om ikke vi kan, hvem kan? Jeg mener ikke at alle skal være barrikadeløpere, alle skal være kjente ansikt i media, alle skal ikke være statsministere heller. Jeg tror på det det store i det lille mennesket. Jeg tror på gresset som gror, nedenfra og opp. Jeg tror, fordi jeg ser på maurene som bygger de mest fantastiske maurtuer flerfoldige tusen ganger større enn dem selv til fellesskapets beste.
For det er det andre jeg tror på. Jeg tror på at vi kan bygge noe utenfor oss selv, noe som blir større enn oss selv, noe som har betydning for flere enn «meg». Til tross for at jeg tror på min egen kraft, kan jeg endre så mye mer dersom jeg samarbeider med andre som vil endring.

Sort-hvitt fotografi som viser små og lekne gutter viser frem små muskeler som blir store

Sort-hvitt fotografi som viser små og lekne gutter viser frem små muskeler som blir store

Hva er sosialt entreprenørskap?
Å drive entreprenørskap er å skape noe. Det kan være noe helt nytt, som verden ikke har sett tidligere og det kan være noe lignende det vi har sett, men i en annen variant. Når vi snakker om helt nye måter å se ting på, snakker vi om innovasjon. Når et entreprenørskap kobles til en sosial bevissthet blir det det vi kaller sosialt entreprenørskap. Sosialt entreprenørskap utelukker ikke bærekraftig økonomi og en forretningsmodell, tvert i mot. Dersom tilbudet skal opprettholdes og utvikles, er det behov for inntjening. Det er altså ikke lilla skjerf, fotformsko og halleluja som gjelder, men gjennomtenkte strategier med målbare endepunkt. Sosialt entreprenørskap kommer vi til å se mere til i fremtiden ettersom velferdsutfordringene vokser, budsjettene skrumper og flere mennesker finner seg selv utenfor det selskapet de en gang vandret i. Å drive sosialt entreprenørskap handler om å tenke nytt rundt virksomhetsmodeller,  tjenesteytelser og hvordan man arbeider sammen.
Det er en barnelærdom at skal man få til virkelige endringer, må den enkelte det gjelder involveres. Det er også noe av ideen bak sosialt entreprenørskap. Brukeren er ofte dypt involvert, ofte ser vi en flatere struktur enn i  mange andre foretak.

Hva er sosial bevissthet?
En sosial bevissthet er hjernen og hjertet som er rettet mot sosiale utfordinger og der mennesket med hjernen og hjertet søker gjennom handling å endre problemene. Det kan være fattigdom, arbeidsledig ungdom, dropouts fra skolen eller som jeg er opptatt av; forholdene rundt langtidssyke.

Hvem er den sosiale entreprenøren?
Den sosiale entreprenøren er en typisk grunder. Hun tenker utenfor boksen, som vi kaller det. Det er stor sannsynlighet for at hun aldri helt har funnet seg til rette innefor de boksene som eksisterer og ofte har hun nok selv kjent på kroppen temaet for den sosiale bevisstheten hun selv er opptatt av.

Hvilke egenskaper har en sosial entreprenør?
En sosial entreprenør er ikke ansatt noe sted. Entreprenør betyr «å ta med inn», som «å bringe med seg. Entreprenøren har evne til fleksibilitet på sin egen idé og hvor veien går. Hun er uredd og lærer seg etterhvert å gå igjennom mange vegger, både i seg selv og de hun møter hos andre eller som andre setter opp. Slik jeg ser en sosial entreprenør har hun et dypt samfunnsengasjement. Det som driver henne er en indre motivasjon som er kjennetegnet ved at hun fungerer best når hun kan jobbe sammen med andre for et felles mål som strekker seg til å ha nytte også utenfor seg selv. Det betyr at det er prosjektsuksess og at felleskapet fungerer som betyr mest og som gjør at motivasjonen holdes vedlike, og ikke skryt og klapp på skulderen. Det betyr ikke at denne personen er uselvisk. Å ta vare på seg selv og sin egen verdi er grunnleggende for å kunne gi noe til andre. Ofte har en sosial entreprenør gått igjennom egen endringsprosesss før den kan brukes til å endre det bestående.  Det finnes mange sosiale entreprenører der ute. Mange av dem vet ikke at det finnes et begrep på det de driver med.

Innovasjonsåret 2011
2011 skal handle om empowerment. Jeg skal komme tilbake til dette begrepet senere. Det brukes ord som «inkludere» og «grønn økonomi». Mange mener det er passende å komme med en handlingsplan for sosialt entreprenørskap og tar skjeen i egen hånd. Det er tatt initiativ til å utarbeide en plan gjennom åpne møter der folk som vil bidra til en slik plan kan delta og bli hørt.  Det første møtet var i går, 22 januar og var en gedigen boost for meg og det jeg vil gjøre. Det neste møtet blir 26 februar. Om du abonnerer på denne posten, skal jeg legge inn mere info når den kommer.

Sosiale entreprenører i Norge
Sosialt entreprenørskap er kommet til Norge. Det er flere kurs og seminarrekker som fungerer som små SE-skoler, som SE-piloten med sin Facebookside SE-piloten i sosialt entreprenørskap , SE-Piloten-i-sosial-forretningsdrift Nettverk for Sosialt Entreprenørskap og velFERDskolen.  Det er flere fantastisk flotte og inspirerende prosjekter med dyktige, målrettete aktører. Jeg skal skrive om dem og vise dere dem senere.

Når jeg tenker på Sosialt Entreprenørskap, tenker jeg litt sånn «Musemegaskritt og elefantbrøl». Mulig det bare er meg. Uansett – dette med bevissthet rundt sosialt entreprenørskap og å få til noe som er økonomisk bærekraftig samtidig er opptatt av samfunnsansvar, er fremtiden.

Dominobrikker, ja… Om man er riktig god, har en god plan, jobber iherdig, får hjelp og er kreativ, kan dominobrikker ikke bare falle – de kan lage flotte, nye bilder, til glede for andre. Bare se!

Andre poster om sosialt entreprenørskap:
Tenk om det du gjør utgjør en forskjell

34 kommentarer leave one →
  1. januar 23, 2011 19:04

    Et utrolig interessant tema. Dette vil jeg lære mer om!

    • januar 23, 2011 19:54

      Så flott!
      Bli med på neste samling, da vel?

      Jeg kommer til å skrive mer om dette temaet fremover – og det jeg skal gjøre til høsten, og som jeg så vidt har nevnt på Facebook, faller inn i denne gata. Det blir nok en blandings av mikropolitikk og sosialt entreprenørskap, tenker jeg.

      🙂

      • januar 24, 2011 10:09

        Send meg gjerne info om samling, så skal jeg prøve å komme meg dit ja! 🙂 Det stemmer så mye med det jeg vil og kan.

        • januar 24, 2011 13:35

          For deg, Cat, tror jeg dette er mitt-i-blinken måte å jobbe og tenke på. Kanskje må man ha gått noen runder før en kommer hit også?

          Skal huske på å informere deg – (Trur eg 😉 om du abonnerer på kommentarfeltet her, skal jeg i alle fall legge inn info om neste åpne samling!

  2. januar 23, 2011 19:11

    Veldig bra! Til og med i verdens beste velferdsstat er det behov for initativ fra enkeltpersoner og grupper som ønsker å se endring av samfunnet til det bedre. Innlegget ditt minner meg om en fin liten med veldig store tanker av Spinosa, Flores og Dreyfus (filosof på UC Berkeley), som heter «Disclosing New Worlds», og som handler om hvilke drivkrefter som virkelig endrer samfunnet henholdsvis på de politiske, kulturelle og økonomiske arenaene. Entreprenøren løftes opp fra den egosentriske markedsøkonomiske myra med visjoner om å endre folks praksis og tenkemåte.

    • januar 23, 2011 20:02

      Velkommen til bloggs, Thomas!

      Takk for fine innspill – jeg tror noen av oss må tenke på andre måter enn det vi har gjort hittil for å få et bærekraftig samfunn på alle områder.

      Det er absolutt behov for slike initiativ her, i Norge.
      Faktisk er det slik at en ikke vet så mye om hvor «dårlig» det står til på enkelte områder før en opplever situasjonen og velferdsstaten på kroppen selv.

      Når vi har arbeid, er friske, ikke har psykiske problemer, synes skolen er flott, født&oppvokst i landet og ellers passer inn i ulike bokser tror vi at alt går på skinner. Slik er det ikke.

      Det er grunnen til at jeg er så opptatt av det jeg kaller «brukerstemmer». Fordi min port er langtidssyke, er det disse stemmene jeg er opptatt av nå, som jeg blant annet har skrevet om i posten

      «Hvorfor helsevesenet bør bry seg om sosiale medier»

  3. januar 23, 2011 19:41

    Selv den lengste reise begynner med å løfte foten første gang. Eller skyve den første dominobrikken

    Kamelryttersken postet sist: Det moderne kjøkkenet

  4. januar 23, 2011 21:00

    Kjenner energien begynner å boble. Og når jeg kjenner kroppen ikke riktig vil – blir jeg veldig glad for ditt «Musemegaskritt og elefantbrøl».

    Dette er veldig interessant, og jeg føler meg veldig fristet. Jeg går rundt meg selv i min egen tenkeboks for tiden, og har gjort det en stund. Med litt annet fokus enn ditt, men heller ikke så langt ifra. Det blir spennende å høre mer om entrepenørskap.

    Akkurat nå for tiden må ting inn med museteskjeer. Men plutselig kan jeg vel ta noen elefantjafs :-).

    Stå på, Maria!! Det er så morro å følge med.

    • januar 23, 2011 23:01

      Så gøy, Kari – at du kjenner energien boble!
      Jeg tror jo på at entusiasme smitter og å bli smittet med entusiasme gir energi og handling.

      Det er helt ok at det går med museskritt og at ting går inn med museteskjeer – sånn er de fleste av oss. Noen har det bare slik oftere enn andre.

      Jeg er så inderlig overbevist om at vi trenger både museskrittene, the Giant Leaps og pip og brøl om hverandre. Det er plass til alt, fordi det er slik vi er, alle sammen, til ulik tid.

      Bli med på neste samling og la deg smitte! Kanskje ser du at tenkeboksen begynner å bli for trang? En kreativ ressursdame som deg har masse, masse å bidra med, det er jeg overbevist om 🙂

  5. januar 23, 2011 23:48

    Svært spennende Maria!

    • januar 24, 2011 08:41

      Ja, det er det jammen, Tone!

      Det er likevel bare et nytt ord på noe mange har gjort tidligere. Likevel – det å lage et begrep og en forståelse hjelper oss til å systematisere det vi driver med, bli mer målrettet og ikke minst, å få en økt oppmerksomhet rundt måter å tenke og handle på, slik at folk som tenker slik kan samles, utveksle erfaring og andre kan finne en vei å gjøre det som kjennes rett ut på.

      Takk for RT på twitter – ved det er du med på å spre forståelsen og oppmerksomheten!

  6. Svein Mork Dahl permalink
    januar 24, 2011 09:33

    Du hev deg med ja. Hils Bitten og resten av gjengen. Reiser nedover igjen torsdag.

    • januar 24, 2011 10:03

      Det var jo du som introduserte meg for begrepet for snart ett år siden og hevdet at jeg drev med slikt uten at jeg visste om det 😉

      Skal hilse – god tur nedover og do good things!

  7. januar 24, 2011 12:06

    Hi Maria,

    Great post! I also wanted to inform you about two other exciting Social Entrepreneur companies in Oslo that have been around for over 3+ years helping people in Norway. Now that Social Entrepreneurs are receiving attention, the work of both of these companies should be brought to the public’s attention, as well.

    1) WiHood.no – Internationally, WiHood is a virtual PC service on a USB bracelet for children. In Norway, WiHood is an intense Leadership course for teenagers building their self-confidence and teaching them how to start and fund their own company in 6 months. I founded WiHood in 2007.

    2) JobbX.no – JobbX teaches children and adults how to build their own CV and resume using the latest computer systems and Internet services. JobbX works with people who needs jobs, right now, in a personal way to help them immediately improve their standard of living. JobbX was founded in 2005.

    JobbX and WiHood are two amazing Norwegian social entrepreneur companies that have made a difference and continue to make a difference in so many peoples lives in Norway. JobbX is expanding into more Norwegian cities in 2011/2012.

    To contact JobbX, email Mona(at)JobbX.no and to contact WiHood, email Thomas(at)WiHood.com

    • januar 24, 2011 13:39

      Welcome to this blogsite, Thomas!

      Thanks and congratulation with the founding!

      I didn´t know about these two SE-companies and I´ll look into them.
      Next post about SE will be more about the companies which exist in Norway allready – your info are appreciated!

  8. januar 24, 2011 15:17

    Spennende tema, Maria! Sier som SerendipityCat: dette vil jeg lære mer om!

  9. januar 24, 2011 15:31

    Jeg det ligger mye i sosial entrepenørskap og empowerment, og at det til og med er nødvendig hvis det skal skje positive forandringer for folk flest. Ingenting kommer gratis. Vi kan ikke bare sitte å vente på bedre tider. Vi må skape det bedre tidene selv.
    Jeg får også assosiasjoner til den den svenske allmennlegen Andreas Eenfeldt. Han har den her måneden utgitt boken «Matrevolusjonen». I Sverige har det fra gressrot nivå startets en matrevolusjon der man nå reagerer mot de kostråd som vi har lært oss fra myndighetene de siste 30-40 årene. Andreas Eenfeldt har Sveriges største helseblogg der han informerer om forskning kring maten vi spiser. Lavfett kosten er sæmst i test, og lavkarbo viser seg å være bedre for helsen. Fler og fler personer rapporterer bedre helse med lav-karbo kost og nå snur den ene professoren etter den andre. Høy karbo kost er ikke artogen, og han viser på hvor mye helseproblemer som kommer som konsekvens av det her. Nå har foreldrer begynt å protestere på skolmaten. De vil ikke at barnen skal drikke lettmelk, og spise margarin. Man krever helmelk, og riktig smør på skolene.
    Det Svenske Livsmedelsverket (tilsvarende Mattilsynet) har et stort tillitproblem som holder kvar ved gamle kostråd. For noen år siden fikk en av ekspertene sparken derifra da det viste seg at han fikk lønn fra margarin industrien. Han hadde anbefalt folk å spise margarin, og advart for å spise smør.
    Nå er folk skeptiske og lurer på hvem som får lønn fra hvor når de uttaler seg om kosten.
    Andreas Eenfeldt snakker i boken om et paradigmeskifte, og det ser ut som om han har helt rett. Han sier også at når fler og fler syke og overvektige forandrer kosthold, og blir slankere, friskere og mår bedre, så kommer fler og fler forandre livsstil.
    I Sverige har man lykkets å stoppe fetmaepidemien, og det er unikt etter som jeg kan forstå.
    De har fetmaproblemer, men nå øker ikke antallet fete. Man kan også lese om diabetiker som kan slutte med sine medisiner.
    Den norske legen Sofie Hexeberg er inne på noe viktig hun også.
    I Sverige begynte det med primærlegen Annika Dahlqvist. Hun hadde blant annet IBS, utmattelsedepresjon, fibromyalgi og hadde økende problem med vikten, til tross for at hun spiste lav-fett kost. En dag kom hennes legestuderende datter hjem fra universitetet i Umeå, der de hadde gjort et forsøk med forskjellige dietter. Datteren hadde gått ned 3 kilo på en uke med lav-karbomat. Det gjorde at Annika prøvde samme kosthold, og ble fri fra den ene kiloen etter den andre. Helt plutselig kom hun på at hun blitt frisk, og ikke bare smal. Hun begynte å lese om forskning kring kosten og oppdaget at det vi trott var rett kostholdning ikke holdt mål rent vitenskaplig. Hun begynte å gi pasientene råd om lavkarbomat, og såg veldig gode resultat. Hun fikk problem med arbeidsgiveren, og sa opp seg når hun ble forbudt når hun ikke fikk fortsette å gi råd om kosten. Hun har tatt mange strider og er ikke alltid så smidig, og hun er ikke konfliktredd. Hun ble meldt til Sveriges sosialstyrelse, og fikk medhold. Lav-karbo mat for diabetikere er forent med vitenskap og beprøvd erfaring.
    Takk vare att Annika Dahlqvist har tatt smell etter smell, og stridit for folkopplysning om kosthold, har trenden snudd om i Sverige.
    Jeg tenker at ME-foreningen og andre pasientforeninger er veldig viktig for at det skal bli en god utvikling og det skal bli veldig spennende å se hva du er på gang med. Du er inne på noe viktig.
    Må det til at leger skal bli syke selv, for at det skal skje noe nytt i helsevesendet. Er det mest kvinnlige leger som gjør en slik sosial dugnad? Nå provoserer jeg litt, men ikke helt.
    For litt over 10 år siden gikk den svenske legen Christina Doctare i veggen, og det ledde til boken «Hjernestress – kan det ramme meg?»

    • januar 24, 2011 15:49

      Takk for lang og fin kommentar «Et liv å leve»!

      Jag har jo sagt mange ganger at jeg er opptatt av kost og forskning rundt dette. Jeg er opptatt av tarm-hjerneforbindelsen. Jeg synes det er utrolig spennende å se hvordan påvirkning/sykdommer i soma (kropp) påvirke psyken og ikke bare den vante psykesomaaksen.

      Det er mange som blir langt friskere av å legge om sitt kosthold, meg selv inkludert. Hva som er rett for den enkelte tror jeg vil variere ut fra ulike andre påvirkninger i kroppen og ut fra alder.

      Det vi kaller «sukkeravhengighet» er noe jeg har hatt lyst til å skrive om en stund, og muligens er det det jeg kommer til å skrive om først. Det er bare så uendelig mye å ta tak i! – og ressursene er begrenset 😉

      Takk for at du minnet med på hva og hvordan de tenker i Sverige – de er kommet en del «lenger» der enn her, det er enkelt å se ut fra hva medisinsk helsepersonell tenker og mener.

      Ja – kanskje er det slik at en må kjenne på kroppen selv, ha skoen på – for å få til endringer?
      Jeg har ikke tenkt over om det er flest kvinner som gjør en slik sosial dugnad.

      Både Dag Viljen Polezynski, Fedon Lindberg, Geir Flatabø, Audun Myskja er menn som er opptatt av kosthold som ikke helt henger sammen med offentlige anbefalinger…

      • januar 24, 2011 18:03

        Jeg har som psykolog av naturlige grunner vært interessert i psykosomatikk, men er mer og mer interessert i det somato-psykiske. Noe annet er naivt. Naturligvis går ting begge vegene. Ska vi finne en helsemessig balansegang må vi se begge vegene.
        Ja, vi kan takke flere menn i Norge for den spennende kostdebatten.
        Jeg var for noen år siden frustrert når Fedon Lindberg var med i kostdebatter på tv. Det såg ut som om motstanderne ikke hørte på nyanserne på det som han sa. Likevel hadde han god støtte i forskning rundt om i verden.
        Det med prestisje er følsomme ting. Det krever en stor menneske til å ta til seg nye kunnskaper i et område der man har lagt mange år og prestisje i å undervise mange. Andreas Enfeldt har rett når han skriver det.

        Det blir interessant å lese et innlegg om sukkeravhengighet. Ta den tid du trenger…Det er så mye interessant du skriver om dagene. 🙂

        • januar 24, 2011 19:34

          Når nye tanker trer frem ser vi vanlige mekanismer som disse:

          1. Overhøre.
          2. Når det ikke er mulig å overhøre: latterliggjøre
          3. Når det ikke er mulig å overhøre og latterligjøre: hevde at «Ja – dette har vi alltid sagt og alltid visst. Ikke noe nytt i dette.

          Det er ALLTID stor motstand mot endring. Slik er vi laget, på godt og vondt.

          I morgen kommer et innlegg om leger, empati, arroganse mm – så postene får vente på seg bittelitt 🙂

          (Så flott at du synes det er mye spennende for tiden. Det er ikke så ofte jeg poster. Kjente en stund at jeg ble stum og at det ikke var flere ord igjen ;-))

  10. januar 24, 2011 17:10

    Kjære Maria,

    Tusen takk for en helt EMINENT artikkel! Dette er spennende, med et potensiale så mye større enn oss selv at det er umulig å IKKE la seg engasjere 🙂

    Jeg har vært bredt involvert i Sosialt Entreprenørskap i nøyaktig samme primærpopulasjon(er) som du bskriver. Samtidig har jeg vært så heldig at jeg også har fått inngang (bl.a. i Norge, Norden, Holland, Englad og USA) på flere (relaterte) SE-arenaer. Felles for disse er at motivasjonen, drivkreftene, de primære fokusområdene og overordnede målsettingene (kort/mellomlangsiktig/langsiktig) er dynamisk sammenfallende. Ergo er potensialet for å etablere distinkte møteplasser, utvekeslingsarenaer og samhandlingsstrukturer overveldende oppmuntrende 🙂

    Jeg ser frem til muligheten for å dele tanker med deg m.h.t. hvordan følgende nøkkelbegrep helt organisk kan/skal flettes sømløst inn i det fleksible rammeverket jeg vet tjener SE-aktører, grupperinger og SE som fenomen optimalt:

    – «Sortert» brukerkompetanse i møte med (såkalt) formell fagkompetanse.

    – Det Salutogene helebregrepet (vs. det Patogene, som har rådet grunnen vel lenge!).

    – Positiv Psykologi (egentlig den psykodynamiske «tvillingen» til Salutogenese!).

    – LMS (Læring, Mestring & Selvhjelp) som kjerneressurser for utvikling av verktøy SE-aktører & SE-FELLESSKAP kan anvende BL.A. for etablering av robuste ressurstilstander, aktivitetstilpassing og energiøkonomisering i etablering, videreføring OG løpende mulighetsorientering under de fleste SE-forløp, m.m.

    Ovennevnte stikkord (ikke utfyllende) rommer selvsagt også nøkkelområder som ‘Empowerment’, ‘Self-Efficacy’, ‘Opplevelse av Sammenheng’ (OAS, e. SOC = ‘Sense-of-Coherence’) – og andre dynamikker du kjenner godt til 🙂

    Psykolog Sigurd Stubsjøen og jeg har allerede en serie Kurs-, e-Lærings- og Sertifiseringsmodeller i Norden & USA, som samlet dekker de viktigste verktøy, målsettingsstrukturer og implementeringsmodeller SE-miljøene trenger. Vi markedsfører lite, siden Paraplyorganisasjoner, Brukerforeninger, Profesjonelle Hjelpere OG fagmiljøene allerede er relativt tett integrerte i våre tiltak.

    Det å kunne spille inn potensielle ‘LØFT’ og/eller oppmuntringer til så dedikerte og spenstig kvalifiserte aktører som deg (+ andre nevnt ovenfor) og resten av de jeg kaller «Positive SE-Katalysatorer», derimot, er en glede, ære OG et stort privilegium, anytime 🙂

    Lykke til videre, og så følger jeg med spenning med i ditt videre virke, Maria. Personlig, med ekstra stor innlevelse, siden min og din vei har mange fellesnevnere. Herunder bl.a. en dypt integrert erfarings- OG fagbasert forståelsesramme for temaene du arbeider med. ‘Langtidssyk’ (e.g. 9+ operasjoner, over 18 mnd. innlagt, ikke én dag de siste 38 årene uten ‘ekstremsmerter’ o.a. ’tilleggsvelsignelser’ – pluss bredt faglig ståsted) er deler av min erfaringskonto. Det gir en KLANGBUNN til liv, virke og engasjement jeg er dypt takknemlig for å få lov til å anvende i favør av målgruppene jeg betjener 🙂

    Alt godt fortsatt!

    Warmest,

    Kristen
    http://Mestringsforum.no

    PS: Er hjemme i Norge nå (landet lørd. kveld, m/30 graders varmeforskjell – i kaldt favør, UGH!). Blir 3-5 uker. Du finner min kontaktinfo på FB i tilfelle du ønsker en pep-talk over kaffe/te, via Skype, tlf. e.a. CIAO & TAKK IGJEN!

    • januar 24, 2011 19:28

      Oisann – dette var flott, Kristen!
      Jeg var ikke klar over at du var opptatt av dette feltet selv. Flott!

      Jeg tror på det du sier om at når man har opplevd og kjent på kroppen og samtidig kan bruke erfaringene til å gjøre noe som er bra for andre i samme situasjon, kjennes det riktig og flott ut.

  11. februar 7, 2011 11:53

    Lenke til neste samling:

    http://bit.ly/ewiXU1

    Åpent for alle!

  12. februar 21, 2011 13:10

    Hei Maria! Du gir et godt overblikk og innblikk i sosialt entreprenørskap. Jeg vil gjerne få tipse om «velFERDkonferansen – Å sette spor» som holdes den 3.mai på Det Norsk Teatret. Konferansens hensikt er å spre kunnskap om sosialt entreprenørskap, fremme dialog og inspirere flere til handling. Her skal også prisen Årets sosiale entreprenør 2011 kåres og vinnern får en halv million til videreutvikling av sin virksomhet. Deltagelse på konferansen er gratis og mer informasjon finnes på http://www.ferd.no/velferdkonferansen.

  13. Ane permalink
    mars 14, 2011 00:09

    Ok, det er sent på kvelden og jeg har sittet alt for mye forran PC skjermen i dag. Beklager hvis jeg ikke klarte sette meg helt inn i dette, men dette handler om god gammeldags dugnadsarbeid?? Bare med en ny fancy navnbeskrivelse som gjør at folk kanskje gidder å se litt lengre enn sin egen nesetipp?

    • mars 14, 2011 07:05

      Hei Ane og velkommen til denne bloggen!

      Det er som jeg sier et nytt ord for gamle tanker, gamle idéer, som noen få mennesker tildigere gjorde, men nå satt i system. Du har delvis rett 🙂

      De som drev med, ja, det er nesten fortidsbetegnelsen en må bruke, dugnadsarbeid, er nok mange av de samme typene som nå vil drive med sosialt entreprenørskap, vil jeg anta.
      På den annen side er de fleste som nå driver med sosialt entreprenørskap mennesker som har kjent egen historie på kroppen, eventuelt ser samfunnsproblemer som de mener er helt essesnsielt blir løst, og har en indre motivasjon som driver dem mot en løsning.

      Motivasjonen og løsningen er, i motsetning til dugnadsarbeid, tuftet på en forretningsplan, delmål, mål osv – altså noe som skal vare over tid, eller i alle fall til problemet den sosiale entreprenør ønsker å løse.

      Bli med på neste åpne samling om sosialt entreprenørskap så får du vite mer. Jeg legger inn lenke her, så om du abbonener på kommentarfeltet, vil du få beskjed.

      • Ane permalink
        mars 14, 2011 08:14

        Slik jeg ser det ut i fra kommentaren over min, så blir dette nok en Show Off greie, hvor det blir om å gjøre å skape en bedrift som hjelper mest mulig, vinner priser og blir nevnt i media. Hvorfor må alt handle om buisness?? Hvorfor kan det ikke heller være en sosial kamp om å skape velferd ved å automatisk støtte opp om samfunnet?

        Nå skal alle stå å rope Jiiipiii Sosialt Entrepenørskap hvilken fantatisk ide, hvilke fantastiske muligheter. Dette gir den gode følelsen i kroppen. Det er igjen status å bidra til samfunnet.

        Igjen så blir den vanlige mannen i gata oversett. Damen som koker kaffe på fattighuset hver eneste dag uten å ta betalt for det. Mamma’n som deltar i FAU og engasjerer seg i skolevesenet selv om det bare dukker opp 6 andre foreldre når hun skal holde foredrag. Disse som prøver å bli hørt men som ikke har noe sted å henvende seg, eller som blir oversett for den jobben de faktisk gjør for samfunnet.

        Hallluja møter med bedriftsledere som skal fortelle meg om sine fantastiske bedrifter er jeg dritt lei. Det er ikke for oss vanlige folk. Vi som har prøvd å gjøre som de gjorde men fikk døra slengt i tryne ved hvert kontor vi stillte oss opp for å få hjelp.

        Ting er flott på papiret i dette samfunnet. Men det fungerer ikke i praksis. Staten skryter like mye som normenn gjør. Innovasjon norge, fremme av kvinnerlige grundere, men det er de pengesterke som klarer seg selv som får støtten. De små er ikke god buisness.

        Hvorfor må man gjøre noe fantastisk for å bli sett?? Hvorfor kan ikke heller de små tingene bli fremhevet slik at andre ser at de faktisk ikke trenger å gjøre så mye, bare litt???

        innovative løsninger, tenke anderledes, skape nye metoder. Hva er galt med god gammel omsorg?

        Vanlige folk gidder ikke engasjere seg lenger. Alt handler om buisness. Status. Se hva jeg har fått til!

        Dette blir nok en gruppering av sterke mennesker, hvor det vil dreie seg om å stikke frem de som gjør noe utenom det vanlige, i stedenfor å vise hvor lite man egentlig trenger å gjøre for at det skal bety noe.

        Flotte ord! Lykke til!

        anbefaler http://www.denene.no det har i allefall engasjert oss på bakkeplan.

Trackbacks

  1. Tweets that mention Sosialt entreprenørskap – den nødvendige vinden « Marias Metode -- Topsy.com
  2. Show on, show off – vis ansikt « Marias Metode
  3. De nye lobbyistene « Marias Metode
  4. Tenk om det du gjør utgjør en forskjell? « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

