Skip to content

Puls, Pippi og bloggkamp

desember 14, 2010

Et halvt øye er det eneste jeg har holdt på Tordenbloggen år, dessverre, for jammen har det vært en del annet som har skjedd de siste ukene. Årets beste blogg skal kåres, og det hadde vært supert om denne bloggen kom med til siste runde!

Stem -nå!

Jeg kan ikke fordra stemmesanking, men tenker at MariasMetode ikke er «Maria», men alle dere som deler her inne. Jeg vil at stemmene og Sommerfugltankene skal synes, kaster av meg Jante – og sjenerthetskappen, later som om jeg er Pippi og sier: Stem på MariasMetode! Så, trykk på lenken der det står «Tordenbloggen» lenger opp!  Når du er på Tordenbloggen – ta en runde – det er mange bra blogger å oppdage. Jeg venter her så lenge.

*pause mens du stemmer*

Mange så Puls

Det er flott at så mange fikk sett Puls i går! Lenker ble delt massivt og etter responsen jeg har fått på twitter er det mange som ser litt andre sider nå, enn før. Det er bra! Jeg håper det gjenspeiler en holdning utenfor twitter også.

Jeg er glad og takknemlig for den jobben Anette Gilje har gjort for å vise frem denne filmen. Jeg er glad for at Pål Winsents trekker i tråder og jobber med og for de syke. Takk!

Jeg er glad for at denne dokumentaren ble vist i beste sendetid og at den blir vist mange ganger.

Det er flott at NRK, som en av ytterst få mediekanaler, kjenner sin besøkelsestid og viser denne filmen, og skaper debatt rundt det som strider mot den «definerte sannhet» rundt ME.

Ting tar tid

Forskning rundt langvarige sykdommer som ikke har en selvklart årsak, tar tid. Det er greit, så lenge det faktisk forskes uten skylapper og man samtidig tar til seg tidligere forskning gjort i andre land, er klar over at «teorier» er nettopp det – teorier, og en er klar for å skifte retning og ta til seg ny læring.

Dersom det viser seg at dette XMRV-sporet er verdt å følge, vil legemiddelindustrien være på banen med sine milliarder til forskning for å finne medisiner. Nå venter jeg på hva The blood Working Group kommer med. De skal finne ut av smitterisiko, lage en mal for hvordan utføre studier av dette viruset, teste blodbanken og lage sikre tester.

Jeg venter også på at SINTEF skal overlevere en uavhengig rapport til Helsedirektoratet om situasjonen rundt ME i Norge i dag.

Nå synes jeg det er viktig å kartlegge hva slags hjelp som finnes for de som er syke med ME i Norge. Man blir ikke frisk av mestringskurs, selv om det er noe som kan hjelpe alle slags kronisk syke i en vanskelig livssituasjon. Behandlingstyper er noe av det jeg vil snakke om på denne bloggen fremover.

_______

Husket du å stemme, forresten? Ikke? Vel – klikk deg inn på lenken der det står «Tordenbloggen» helt øverst i feltet. Mange takk!

Edit: Her kan du trykke for å få med deg diskusjonen på radioprogrammet «Verdt å vite», som kom i etterkant av Puls

19 kommentarer leave one →
  1. desember 14, 2010 17:23

    Stemt! 😀

  2. desember 14, 2010 17:26

    Stemt! 😀

  3. desember 14, 2010 17:31

    Da har jeg gjort min borgerplikt x2

  4. nofu permalink
    desember 14, 2010 17:41

    P2 «Verdt å vite» fulgte opp med et program om ME i dag, det går i reprise kl. 22.30 i kveld.

    • desember 14, 2010 18:24

      Takk, nofu – har lagt inn en lenke til podcasten nederst i posten.

      Trykk på lenke og lytt. Har ikke hørt det selv ennå, men det står på lista 🙂

  5. Grete permalink
    desember 14, 2010 17:44

    Stemt 🙂

  6. Måne permalink
    desember 14, 2010 18:05

    Stemt!-På deg fordi du er utholdende og hele tiden på vei framover 🙂 -I tillegg til alt det andre.. 🙂 Til mer fokus på Marias Metode, til lenger ut når budskapet!

    Maria, du skriver om en SINTEF rapport, nå ble jeg nysgjerrig.. Kan du fortelle mer?
    Du skriver også:»Nå synes jeg det er viktig å kartlegge hva slags hjelp som finnes for de som er syke med ME i Norge. Man blir ikke frisk av mestringskurs, selv om det er noe som kan hjelpe alle slags kronisk syke i en vanskelig livssituasjon. Behandlingstyper er noe av det jeg vil snakke om på denne bloggen fremover.»

    Jeg har akkurat lest på ME-behandling.com…Fortvilte unge syke lurer på hvordan de skal få råd til behandling.. Må de ta opp lån? Hvordan få lån når man er ung, syk og uten eiendeler av verdi? Hvor mye vil det koste? Vil jeg bli frisk? -Og hjertet mitt knyter seg i fortvilelse over at vi har det slik i rike Norge.. -Det er definitivt bruk for din mikropolitikk og dine evner til å sette viktige ting på dagsorden! Stå på, ikke vær blyg! Til det har du alt for mye å bidra med 😉
    Og vi andre henger på så godt vi kan 🙂

  7. Nina permalink
    desember 14, 2010 18:10

    Klart vi stemmer på deg, Maria! 🙂 Gleder meg til å se resultatene av alt som er i gjære! Gleder meg også lese om behandlingsmetoder som er tilgjengelige!

  8. desember 14, 2010 18:20

    Oi! Nå ble jeg overrasket over å få så mange svar fra dere så raskt!
    Tusen, tusen takk (uten punktum)

    *rørt over så mye god vilje, faktisk*

    Skriver dere en bitteliten kommentar i feltet, blir det ekstrastemme. Jeg vet det koster mange av dere mye å orke det, så gjør det kun om dere orker. Ok?

    Skal svare på spørsmålene i kommentarrekken senere i kveld, etter en liten pause!

    • desember 14, 2010 21:26

      Tusen takk for hyggelig kommentar på Karavanseraiet.no 🙂

    • Heidimor permalink
      desember 14, 2010 22:12

      Ta deg en lang pause du, Maria! Ikke slit deg ut 🙂

  9. saturnin permalink
    desember 14, 2010 18:44

    Har stemt Maria – som du sier Mariasmetode er viktig for mange.
    Blir spennende å høre mer om Sintef rapporten du nevner og gleder meg veldig til å høre mer om behandlingstyper fremover på bloggen din – Det er veldig oppløftende med alle innspillene fra andre også.
    Topp blogg ass 😀

  10. desember 14, 2010 19:34

    Da er jeg inne å ha stemt!

  11. Jorunn Andreassen(jojja) permalink
    desember 14, 2010 19:58

    stemt!

  12. Lise-Lotte Wulff permalink
    desember 14, 2010 20:06

    Stemt 🙂

  13. Tone permalink
    desember 14, 2010 20:41

    stemt og blir spennende med sintef rapporten mm:-) 2011 ser ut til og bli spennende:-)

  14. desember 14, 2010 20:49

    Stemt =)

  15. desember 15, 2010 09:15

    Takk for alle stemmer, folkens!

    MariasMetode kom ikke videre denne gangen, men sterkt bak C est la vie, som er en snabelaktig god blogg!

Trackbacks

  1. Tweets that mention Puls, Pippi og bloggkamp « Marias Metode -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

