Skip to content

Lansering av Tidsskriftets blogg!

august 24, 2010

Det skjer mye for tiden. Det skjer i grunn mye hele tiden. Kanskje skjer det mer og raskere i dag enn det det gjorde før i tiden, hva vet jeg?
Det jeg vet er at Tidsskrift for Den norske legeforening satser frisk på nett. I dag (snik)lanseres Tidsskriftets blogg!
Sjekk selv!

Bloggen er en god ting.

Dere som har lest meg her vet at jeg er opptatt av kommunikasjon, velferdssystemet og de kronisk syke. Alle har et ansvar for å gjøre det de kan for å påvirke det samfunnet de lever i til enhver tid, noe jeg kaller for «mikropolitikk».

.
For meg er dette ekstra spennende!

Jeg er blitt spurt om å være fast blogger hos Tidsskriftet, noe jeg har sagt ja til. Ennå vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive om. Veien blir ofte til mens jeg går og slik skal jo også en blogg være -fange opp det som rører seg.

.

.

Intensjonen med mine innlegg i Tidsskiftets blogg er å være med å skape denne komunikasjonsbroen mellom mennesker. Bloggen vil bli lest og kommentert av både helsepersonell og pasienter. Her har dere mulighet til å fortelle hverandre om hvordan deres verden ser ut og kanskje forstå hvordan den andres ser ut.

.
Heldig er jeg som har fått så mange fine lesere her inne. Dere har lært meg mye om hvordan dere tenker, hvorfor dere tenker og kjenner som dere gjør og hvilke muligheter for endring som ligger der. Dere er gode på å dele.

.
Jeg håper dere vil kommentere og synse også inne på Tidsskriftets blogg.
Jeg håper dere vil tenke at terskelen skal være lav for å kommentere, der, som her.
Jeg håper dere innser at alle tanker er bra og kan ha potensiale i seg til å være “sommerfugltanker”, slike som sprer seg og skaper stormer på helt andre steder.

.
Anne Aaby, Ottar Grimstad , Martin Aasbrenn Charlotte Haug skal i tillegg til meg selv blogge. Bloggen er også åpen for å ta i mot gjesteblogginlegg. Se mer om dette i presentasjonstråden, «Den farlige tausheten«.

.

Jeg vil fortsatt blogge på Marias Metode. Av og til vil jeg legge inn samme innlegg her som på Tidsskriftets blogg.

.

Illustrasjon hentet her

35 kommentarer leave one →
  1. august 24, 2010 15:51

    Hyggelig å høre at du skal blogge for Tidsskriftet! Det ser jeg frem til å lese, og jeg synes det er et veldig flott tiltak. Absolutt noe å følge med på. Lykke til med bloggingen både her og der. 🙂

    • august 24, 2010 16:00

      Takk, Cat!

      Litt prestasjonsangst kommer snikende, men den kan vi bare føyse vekk, ikke sant? 🙂
      Regner med at innlegge blir omtrent slik de har vært her inne.

  2. august 24, 2010 16:06

    Dette er kjempebra nyheter! Selvfølgelig at tidsskriftet har fått blogg. Men at DU skal blogge der er helt supert! Jeg gleder meg til å se ditt engasjement og dine refleksjoner på den nye bloggen. Gratulerer!!
    Og prestasjonsangsten.. Den trenger du ikke tenke på, noen har vurdert at de vil ha deg der. Og det er mer enn godt nok!
    Lykke til!

    Jeg gleder meg!

    • august 24, 2010 20:04

      Takk for fine ord, Grete!

      Jeg gleder meg jeg også, selv om jeg ikke helt forstår hva det er jeg skal bidra med, annet enn å være akkurat meg, da.

      Du, som mange andre der ute, er engasjerte mennesker som mener og reflekterer.
      Jeg håper du deler med oss andre!

      *tralalala…nevnte noen prestasjonsangst…nææsj…tralala* 🙂

  3. Anne permalink
    august 24, 2010 16:13

    Dette blir så bra :-)) Gleder meg til å følge med.

    • august 24, 2010 20:06

      🙂 Ja -dette har jeg stor tro på, faktisk.

      I meg er det litt sånn sirkusfølelse nå.
      Sånn rett før lysene slukkes, vet du; når det ennå selges popcorn, men man likevel har kommet så langt at man kjenner elefantlukten.

      • Anne permalink
        august 24, 2010 23:31

        Ja, klar for manesjen. Blir spennende for både deg og litt oss andre som blir med på sidelinjen og kanskje litt i skuddlinjen også. Tror dette blir helt topp og noe som trengs. 🙂

  4. august 24, 2010 16:25

    Klart at bloggingen din i Tidsskriftet skal leses også. Og det er spennende at et fagtidsskrift tar i bruk bloggformatet får å få med flere stemmer og kanskje få en raskere replikkveksling også.

    • august 24, 2010 17:54

      Det er nettopp noe av poenget med Tidsskriftets blogg, ja. Flere stemmer og raskere replikkveksling. Veldig fint å ha med en erfaren blogger som Maria på laget!

    • august 24, 2010 20:11

      Du, Håkon, er absolutt en av dem som har kloke kommentarer jeg lærer mye av!

      Jeg håper terskelen for å kommentere er så lav at en kan hoppe med samlede ben den, slik at det kommer mange innspill på blogginnleggene på Tidsskriftets blogg.

      Nå skal vi jo få muligheten til å tenke oss passe kort tid om før vi utveksler meninger, tanker og nye perspektiver; slik som en blogg kan fungere når den fungerer optimalt.

      @Stine -takk for at du tror på meg 🙂
      Det er merkelig å høre meg omtalt som «erfaren blogger».
      Tiden flyr -ett år siden oppstart allerede!
      Flott jobba hos dere i Legeforeningen -dette blir bra og kan bli viktig!

  5. august 24, 2010 16:28

    Hei i augustkvelden:)

    Skal bli spennande å fylgje med på bloggen.Tvi tvi med arbeidet,både du og dine medbloggarar.

    Marieklem

    • august 24, 2010 20:12

      Hei MT

      -flott at du følger med oss inn på bloggen til Tidsskriftet!

      (Også håper jeg du legger igjen kommentarer, og det ikke bare for å få fylt opp nynorskkvota 😉 )

  6. august 24, 2010 17:02

    Maria!

    Jeg gleder meg til å jobbe sammen med deg på Tidskriftets blogg. Jeg har fulgt bloggen din lenge og synes du er skarp, perspektivrik og inkluderende. Jeg har rett og slett lært mye i bloggen din. Så dette blir spennende:)

    Heia

    • august 24, 2010 20:19

      Anne 🙂

      Å få slike hedersord fra deg går rett inn i hjertet.
      Takk!

      (Selv om du har sneket deg rundt i kulissene og ikke sagt noe om det til meg før i den siste tiden:-D)

      Det jeg liker mest med denne bloggen er nettopp det at jeg lærer så mye, fordi vi deler tanker og ideer. Det er som en eneste lang og givende samtale der noen kommer inn og noen forlater, mens andre bare blir. Slik håper jeg at jeg får se på Tidsskriftets blogg også.

      Ofte har jeg tenkt etter en kommentarrekke at jeg kunne ha skrevet et helt, flunka nytt innlegg, med andre perspektiver enn de jeg startet med.

      Jeg synes det er mer enn friskt, og viktig, å starte opp en blogg i regi av Tidsskriftet, så takk til dere, både du og Stine over her, som har jobbet for dette!

      Heia!

  7. august 24, 2010 18:10

    Så bra! Dette kommer også, ikke minst, til å gjøre Tidsskriftet mer tilgjengelig for oss vanlig dødelige.
    Jeg var invitert til å være gjesteskribent for en stund siden. Det tok jeg som en stor kompliment. Jeg tror det er viktig med større og åpnere kommunikasjon mellom helsevesenet og publikum (les; pasient og pårørende). Vi trenger å tenke «oss» og ikke «de og vi», og å se på hverandre som medspillere og ikke motspillere. Vi trenger i det hele tatt å se hverandre 🙂
    Detta glær jæ mæ te.
    Jeg er klar som Tidsskriftets bloggleser.

    • august 24, 2010 20:38

      Hehe…jeg er glad for at jeg er en av de dødelige.

      Du har helt rett, Gunhild -det å tenke «oss» er essensielt.
      Å se hverandre er suksesskriterie for å kommunisere nummer 1. Det er derfor det er så vanskelig med denne kommunikasjonen 😉

      Jeg håper du med dine kloke betrakninger ikke bare leser, men også kommenterer!

  8. Kari permalink
    august 24, 2010 18:17

    Hei,dette er gode nyheter, tror det vil ha stor betydning (ikke for å fyre opp under prestasjonsangsten, for den trenger du ikke haMaria)
    Vi vet du kan skrive og berøre og få fram saker på en flott måte.
    Jeg gratulerer og ønsker lykke til!!

    • august 24, 2010 20:38

      Takk, takk, Kari!

      Har glemt det med prestasjonangst allerede, jeg, nå 🙂

      Gleder meg til å se kommentarene som kommer!

  9. maasbrenn permalink
    august 24, 2010 19:23

    Gleder meg til å lese innleggene dine og til å diskutere temaene du drar fram i månedene som kommer!

  10. Diva permalink
    august 24, 2010 19:42

    Du kan jo dette med å skrive, så dette går nok bra. 😉 Det er alltid moro å lese det du skriver. Lykke til!

    • august 24, 2010 21:25

      Takk, takk, Diva -jeg håper å se deg også i kommentarfeltet?

      • Diva permalink
        august 25, 2010 10:38

        Det skal du ikke se bortifra! 😉

  11. august 25, 2010 08:24

    Så flott lag de har klart å stable på beina! Heia!

    • august 25, 2010 18:28

      Jeg er veldig glad for at Tidsskriftet har valgt ut akkurat denne buketten, ja 🙂
      Takk for heiaropene, Beate -jeg regner med å se deg i kommentarfeltet!

  12. anonymica permalink
    august 25, 2010 09:05

    Nå ble jeg glad!!! Dette er det beste Legeforeningen har gjort på lenge: Det å starte nettside og det å invitere deg til å blogge!! Meget lurt valg!!
    Gratulerer, Maria!

    • august 25, 2010 18:30

      Ja, dette er en modig og frisk satsing jeg er stolt av å være med på!
      Regner med at du har noe å føre til i kommentarrekken inne hos Tidsskriftet du også etterhvert 🙂

      • anonymica permalink
        august 26, 2010 19:18

        Ja hvis – NÅR! – formen min blir bedre, så håper jeg også det! 🙂

  13. mhj permalink
    august 26, 2010 02:11

    Hei Maria 😀

    Det er hyggelig å se at du får igjen for din store og GODE skriveglede. Noen av oss hadde vel kanskje sett at du blei frisk, som fisk (ja-ja uten lakselus og anaskakis!)snart. Med den livsforståelsen du har opparbeidet deg, hadde det vært fint å ha deg i legestolen også….. så heier på deg Maria! Fint å høre at du ar i bedring…..

    Når det gjelder første blogg-innlegg i Tidsskriftet, er det jammen litt av et ormebol du tar opp. Ja man skulle ønske at det kunne ha vært fritt ord, men det er vel dessverre ikke helt sånn et samfunn fungerer heller.

    Du sier det så rett i siste avsnitt….åpner du munnen i arbeidslivet uten «mandat» blir du sett på som vanskelig og «rød», en trussel og bråkmaker. Der foregår en maktkamp, uten sidestykke….. og den finner du i ett hvert «mikro-system» de er i. Lobby-vrksomhet er et ord, hvor mye foregår…..

    Et kjedlig sted å komme til uenighet er i psykratrien som pasient. Har du egne meninger der, ja da har du vrangforestillinger og bipolare lidelser av en eller annen underart……(beklager jeg prøvde bare å beskrive de «ørtiførti» ufattelige og uforståelige symptomeme som ME-rammet…konsekvensen av det…..)

    Maria, det er jammen ikke lett å bli hørt for verken eller – Kommer den «tause stillheten» noensinne til å bli høylytt?

    Du får ha kjempemasse lykke til Maria 😉

    • anonymica permalink
      august 26, 2010 19:20

      mhj: Det er i alle fall en av de beste tingene med internett – at de tause der kan snakke høyt!

    • august 27, 2010 00:02

      Velkommen i kommentarfeltet, mhj!

      Jeg har jo aldri tenkt at jeg skulle få igjen noe som helst for mitt formidlingsbehov annet enn at folk skulle få nye tanker, eller bryne det de tenker på det andre tenker.

      Vet du -jeg er veldig mye bedre!
      Jeg får stadig kommentarer om at jeg nå ser så frisk ut etter en god del antibiotikakurer.
      Egentlig burde jeg kanskje oppdatere med en ny bloggpost etterhvert?
      Det tar likevel en stund før jeg er «frisk», slik som i «frisk som en fisk». Det er en hel kropp som skal bygges opp igjen etter å ha vært velta i grøfta over lang tid 🙂

      Tusen takk for lykkeønskinger!
      Det viktige for meg er at noen av dere som har meninger og vil dele dem, også deltar på Tidsskriftets blogg.
      DET hadde vært Gull!

  14. september 10, 2010 13:23

    Jeg er teknisk analfabet, og skjønner ikke hvordan jeg kommenterer Tidsskriftets blogg. Jeg har lagt den inn blant blogger jeg følger. Plutselig dukker det opp en artikkel om ALL jeg kunne tenke meg å kommentere. Jeg forstår bare ikke hvordan.
    Hjelp?!
    Du kan gjerne svare meg på e-post hvis det er greiere for deg. Du finner den på bloggen min 🙂
    God helg til deg.

  15. september 10, 2010 13:35

    Ooops.
    Og så oppdager jeg at det jeg har lagt inn er Tidsskriftets webside, ikke blogg …
    Teknisk analfabet blir stående 😉

Legg igjen en kommentar

