Skip to content

Lykken er…

juni 18, 2010

Tja…hva lykken er varierer jo fra person til person, fra dag til dag.

.

Kjære leser av MariasMetode –

da jeg hadde jubileum for en tid tilbake var det flere som dukket opp i kommentarfeltet som jeg aldri hadde sett før. Det er slik med blogg- en liten andel av dere kommenterer; de fleste leser og smutter ut igjen.

Min nysgjerrighet pirres av alle disse skyggene.

Hvem «er» du?

Hva er du opptatt av?

Blogger du?

Hva får deg til å tikke?

Noen er syke, andre ikke –hva slags temaer har du likt best av det jeg har skrevet om?

Edit: Dette handler om dere, for all del ikke bry dere om å si noe om MINE poster 🙂

.

Mest av alt er dette en bloggpost der du kan få skrive akkurat det du ønsker i «Kardemommebyloven-gjelder-her»-kommentarfeltet.

.

Skryt i vei av deg selv, juble, grine, vær forbannet -lev!

Kanskje har du en tanke du vil dele?

Noe du er stolt av –

som du har skrevet,

gjort

eller vært?

.

Skryt av deg selv -nå har du sjansen!


Noe du har lest eller sett og som du vil lenke til?

.

Kom igjen -ordet er fritt -fortell om det!

10 kommentarer leave one →
  1. Maria permalink
    juni 18, 2010 16:47

    Hei!

    Jeg heter også Maria, og er 23 år. Kommer fra og bor på det forblåste vestland:) Jeg har selv ME, så naturlig nok finner jeg mye av det du skriver om denne tilstanden interessant! Jeg er selv i oppstartsfasen på KDMs behandling, og det er spennende å følge andre på deres opp-og nedturer slik at jeg føler meg bedre forberedt på hva som kan komme og hva som kanskje ikkje kommer. Syns du skriver flott om veldig mange andre «hverdagstema» også, og tror de aller fleste kan relatere seg til det du skriver, for du skriver på en måte som treffer!

    Akkurat nå gleder jeg meg til sydentur med en venninne i morgen. Håper det har effekt på en del av smertene mine, og det skal bli spennende å se om dette «virker» for meg som jeg har sett det virke for andre. Er også midt oppi et brudd som jeg er trist over, men det er da det er godt med gode venner som drar deg med på sydentur!:)

    Håper du har fine dager for tiden, og at du klarer å opprettholde optimismen selv om det går oppover i rykk og i napp, og man noen ganger må ta 3 skritt tilbake før man tar ett fram igjen!

  2. Mayken permalink
    juni 18, 2010 17:19

    Hei Maria, lillevakreengel som jeg har blitt så glad i selv om vi ikke har møtt hverandre så alt for mange ganger.

    Her er jeg – for første gang som «innlegg»- men jeeg har lest masse masse på bloggen din, og jeg må bare kaste terning 6.

    Etter noen år som skribent, journalist og ikke minst særdeles aktiv blogger, så har jeg lagt det litt på is, rett og slett fordi psyket spiller noen stygge pek med meg. Jeg velger derfor noen setninger av og til på FB, selv om jeg klør etter å fortsette der jeg slutta…for et par år siden. Akkurat denne invitasjonen du sendte ut nå gjør kanskje at jeg kan komme i gang igjen?

    Jeg ble «jaffal» gira og inspirert.

  3. juni 18, 2010 18:08

    Hvem jeg er kan være vanskelig å si med noen få ord. Allsidig er jeg i alle fall. Ja, jeg blogger, og meningen med bloggen er å skrive om alt mulig som opptar meg, men også om min hverdag med CFS/ME.

    Jeg er en som bryr meg mye om andre, har en «aldri gi opp, reis deg og gå videre uansett» holdning, vet når jeg bør kjempe og når det er på tide å trekke meg litt tilbake. Ellers er musikk en stor del av livet, og det samme er bøker.

    Urettferdighet, vold og overgrep får meg sint.

    Å velge mellom innleggene dine er for meg ikke mulig. Du skriver så utrolig mye bra at jeg klarer ikke velge ett eller to innlegg. Takk, Maria, for at du deler så mye.

  4. Anne permalink
    juni 18, 2010 19:30

    Lykke er…….så mye for meg.
    Lykke er å bety noe for andre og lykke er å bety noe for meg selv.
    Lykke er å glede andre og lykke er å glede meg selv.

    Generelt sett etter at jeg ble syk, så har jeg fått et annet syn på livet. Jeg er blitt
    mer takknemlig over selv de små ting.
    Bare det å gå en liten tur, hvor jeg kan se, kjenne og lukte på naturen – lykke.
    Være sosial og være i form til det, om det så bare er for èn time – lykke.

    Lykke er også å gi andre et smil. Prøv og se at du faktisk får smil tilbake, selv med mennesker du ikke kjenner.

    Det er et stort tema, Maria. Lykke er også å ha blitt kjent med deg og bloggen din.

    Kan bli forbanna over så mangt, men i dag har jeg en sånn ro, koser meg med en tekopp
    i sofakroken, lytter til regnet ute og synes at akkurat nå har jeg det bra.
    Blogger ikke, men leker med tanken om å gjøre det.

    God helg, kjære Maria.

    Anne

  5. Benedikte permalink
    juni 18, 2010 22:03

    Ojoj…nå utfordrer du.. igjen!! 😉
    Mitt alter ego…som jeg ikke har kjent på og følt på..på så mange år…

    «Skryt i vei av deg selv, juble, grine, vær forbannet -lev!

    Kanskje har du en tanke du vil dele?

    Noe du er stolt av –

    som du har skrevet,

    gjort

    eller vært?

    – de fleste leser og smutter ut igjen.

    Min nysgjerrighet pirres av alle disse skyggene.

    Hvem “er” du?

    Hva er du opptatt av?

    Blogger du?

    Hva får deg til å tikke?» skriver du!

    På mange måter føler jeg at du skriver denne bloggposten til meg…dvs at jeg tar den til meg..innerst i mitt hjerte!
    -Jeg er ikke en blogger…enda. Enda jeg har en ganske voldsom» historie…som jeg ønsker å fortelle en dag…men som min dårlige selvfølelse sier at » ingen er vel interessert i din historie»
    -Ja, jeg er stolt av mange ting jeg har gjort i «mitt føre dette liv»
    -Ja, jeg skriver og skriver, men deler ikke enda…»
    -Ja, jeg jubler, griner, er drit forbannet!!
    -Ja, jeg har vært/ og kanskje av og til, fortsatt er bitter…men ønsker og mener og ikke være det! (fordi det ikke fører med seg noe godt verken for`.. mine eller meg)
    -Ja, jeg er opptat av urettferdighet..men av og til så tar urettferdigheten overhånd, slik at urettferdighet blir en byrde, til videre eksistens. Jeg lærer jo mine barn at urettferdighet er en del av livet. «Slik er det bare»
    -Ja, jeg er en skygge…fordi jeg velger det selv… Det å ha vært en profil», for så og bli..tilintetgjort av ytre omstendigheter er mer enn jeg kunne takle der og da…
    Men jeg føler nå at tiden er mer og mer inne for å stå frem» Ikke fordi jeg ønsker en plass i søkelyset, men fodi jeg kanskje kan bidra til å gjøre en forskjell for andre i samme/nærliggende situasjon.
    -Dette du skriver her, får meg til å tikke Maria..Og du vet hvem jeg er!

    Takk igjen for at du ser…og vil se..og at du er så genuint interessert i mennesket! Du er en genuin person, lege, sjelefrend,løvemamma.. Du er i hele tatt en person som jeg ser opp til, og ønsker å være..
    Du er kommet så langt etter sikkert (uten å kjenne deg særlig godt) å ha vært gjennom stormer som de fleste av oss kanskje bare kan prøve å forestille oss.

    Med denne bloggposten åpner du lenge stengte øyner!
    Takk Maria!

    Benediket

  6. Anne Karin F permalink
    juni 21, 2010 14:30

    Hei Maria.

    Jeg er en nokså fersk leser og har ikke fått satt meg helt inn i bloggen enda , masse flott å lese og mye nyttig informasjon . Dette er en blogg på høyt nivå , men alikevel er det lett å lese og forstå det du skriver – flere interessante tema . Kjenner meg veldig igjen i mye av det som blir skrevet og at du er lege i tillegg gjør at bloggen din er veldig troverdig.

    Hvem er jeg ? Jeg er først og fremst Anne – en ung kvinne på snart 43 år og vet godt hvem jeg er – mine sterke og svake sider. Jeg har vel hatt perioder der jeg har mistet meg selv – men med mye prøving og feiling har jeg funnet min plass . Jeg er også kone og mor til 3 flotte jenter. Jeg har også CSF /ME – så lenge jeg kan huske – ja før det ble et begrep.

    Nei , jeg blogger ikke selv. Jeg følger foruten din blogg 3 andre – deriblant Gunnhild Corwin.

    Lykken for meg er å være i form , at jeg mestrer oppdragelsen og klarer å følge opp jentene og tar del i barnas liv og klare å fungere sosialt med gode venner. At ekteskapet er godt og trygt – trygghet er en veldig viktig faktor for meg . Har oppdaget at utrygghet forverrer sykdommen.
    Lese og skrive flotte sitater .

    Noe som gjør meg sint er mennesker som fremhever seg selv – og gjør seg » populær » på andres bekostning. Tråkker ned på andre for å føle seg bedre selv. Og som snakker og mener om ting de antaglig ikke vet særlig om. Mennesker som har fordommer.

    Jeg burde vel være stolt av at jeg har klart meg relativt godt tross sykdommen og motgang i livet og mitt hørseltap. Og at jeg ikke finnes bitter.

    Jeg gleder meg til å følge bloggen din videre !

  7. Rosa permalink
    juni 21, 2010 21:42

    Heisann hoppsann..:)
    Tatt meg litt «ferie», men koselig å titte innom litt blogger iblant. Leser jo mest hos deg på fb eller via fb kanskje, og ikke er jeg kjempeflink på å kommentere heller dessverre..:/ Men kos å lese i allefall, du skriver så mye bra! 🙂
    Det Anne skriver over her kunne jeg ha skrevet selv.. Små, hverdagslige ting, er så mye som gir lykke..mye å glede seg over.. Å få leve litegrann, gjøre litt «normale» ting igjen etter så mange år, er fantastisk..ting en bare kunne drømme om lenge..herlig..:)
    Håper du har gode dager Maria, fin sommer til deg:) Klem

  8. juni 22, 2010 19:59

    Lykken er:
    Piemonte, Italia,
    en samarbeidsvillig laptop,
    en parasol, eller pararegn, som holder både meg og laptopen tørr,
    nakne føtter,
    et glass vin, i stort høystettet glass,
    operatoner fra et åpent vindu,
    svarttrosttoner fra en sypress,
    timian og lavendelduft,
    utsikt over Poslette og Alper,
    … og skriveflyyyyyyyt
    🙂

  9. juni 27, 2010 09:21

    Heisann

    Har tenkt på denne bloggposten din Maria…
    «Hva er Lykke ?»
    Det er så stort og så lite,er i det store og det lille.

    Livet,så lang og så kort,uendeleg mange sekund og små,korte stunder.
    Lykke for meg er tryggheit midt i det utrygge,uoversiktelege,uoverkommelege og utfordrande.
    Lykke er å kjenne mestring.
    Lykke er å kjenne på omsorg og omtanke frå nære,men òg perifere.
    Lykke er å ha god kontakt med mine vaksne barn og deira kjærestar.
    Lykke er å høyre «farmor eg er gla til deg»
    Lykke er å kunne formidle tilbake «Eg er sååå glad til deg med,herfra til himmelen og tilbake»
    Lykke er å lese,utvide sin horisont.Det vere seg flotte bloggar som bl.a.din,skjønnlitteratur,eller fag.
    Lykke er musikk,-i mange utgaver.
    Lykke er tur etter vegen,i skog og mark,eller nå ein topp.
    Lykke er å sjå det store i det vesle.
    Lykke er dei små og store møta i møtet med den andre.
    Lykke er å gi,men òg kunne ta imot…………..,tankar,ord og gjerningar.

    Lykke,uendeleg mykje meir enn dette eg har skrive her 🙂

    Ynskjer deg ein lykkelig søndag Maria

    Marieklem

  10. jojja permalink
    oktober 8, 2010 18:03

    Lykken er å våkne om morgenen, uten å være helt sirup i hode og kroppen 🙂

Legg igjen en kommentar

