Skip to content

ABC of ME -nyeste forskning oppsummert

juni 10, 2010

Jeg la inn lenken til dette foredraget på Facebooksiden min for en stund tilbake, men tenker at dette foredraget bør sees av flere.

Klikker du på lenken under, vil du se Dr. Komaroff snakke om det nyeste innen forskning på ME.

Det tar en times tid, men du kan pause underveis:

Trykk HER for å se hele foredraget på ca en time

.

Om du har lyst til å gå rett på spørsmål&svar kan du trykke HER.

Her svarer han på mange spørsmål rundt autisme, matvareintoleranser, hvorvidt ME er en nevrologisk sykdom, sammenhengen med fibromyalgi, bruk av ulike legemidler til behandling av ME.

7 kommentarer leave one →
  1. juni 10, 2010 11:15

    Husk: Det er lov å pause 😀

  2. hopeful permalink
    juni 12, 2010 10:36

    TAkk for dette interessante stoffet, Maria. Dette var veldig spennende, men tungt fordøyelig for en småspist hjerne. Jeg må nok dele dette opp i mange porsjoner,kjenner jeg. Så du får nok hyppig besøk av meg den nærmeste tiden. Jeg burde vel snart venne meg til de kognitive vanskene som følger med denne sykdommen, men det er fortsatt frustrerende og irriterende og merke begrensningene. Jeg blir nesten like overrasket hver gang,liksom. Inni hodet mitt er jeg fortsatt «den friske» som kunne pløye gjennom metervis med fagstoff i perioder. Isj….!

    • juni 18, 2010 15:53

      Du er nok ikke den eneste som blir overrasket over seg selv og sitte eget funksjonsnivå. Det er sikkert ingen trøst likevel!

      Kom igjen så ofte du vil og til du har sett det du vil se, Hopeful!

  3. Pling permalink
    juni 12, 2010 17:54

    Veldig interessant og nyttig. Dessverre kom ikke spørsmål og svar helt til konklusjonen. Jeg måtte dessuten bytte nettleser (til Firefox) for å få med alt.
    Det skjer masse nå og jeg tror det er kort tid til det blir en bedre behandlingsprotokoll for oss, ikke bare en «holde seg på beine»-protokoll, som vel DANprotokollen er. (DANprotokoll kommer fra Defeat autism now! og er omtrent det som johnsgaard og co driver med: Dietter, sjekke kroppen for alt mulig som kan plage og fjerne problemer en etter en)

    • juni 18, 2010 15:55

      Det tror jeg du har rett i, Pling!
      Snart kommer noe mer enn DAN-protokollen 🙂

  4. jojja permalink
    juni 29, 2010 10:36

    Heia Maria.

    Jeg maktet ikke lese i dag men skal senere. Nå skal jeg pakke litt har vært så heldig at jeg skal til Bergen og Dr Nyland. Grugleder meg litt. Vet ikke helt hva jeg går til..

    Jeg har forresten gitt min lege linken inn til deg, for som jeg sa til henne, er det noen som er oppdatert så er det mariametoden.

  5. februar 28, 2011 09:18

    hei, jeg har skrevet litt om min FM-hverdag – kanskje det er noen tips der til andre?
    http://kunstneren.wordpress.com/2011/02/28/fibromyalgi-hvordan-overleve-langt-innlegg-uten-bilder-sa-er-du-advart/

Legg igjen en kommentar

