Skip to content

Du skal gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene!

mai 16, 2010

.

Det var jo ikke meningen.

.

Jeg skulle jo bare sitte her, i mitt hjørne av verdensveven og systematisere egen tilfriskningsvei, betrakte andre, samle info om hvordan man gjør slikt. Friskne til.

For jeg -jeg ville ikke mestre det å være syk -jeg ville bli frisk. En defensiv holdning ligger ikke til min natur -jeg vil opp til lyset, frem til der det er muligheter, videre, videre -der det skapes og leves. Jeg kjempet for livet mitt. Hverken mer eller mindre.

100 000 ganger har noen hadde klikket innom MariasMetode. Jeg kikket på telleren her forleden. Jeg forholder meg sjelden til slike tall -for meg er det bare akkurat den jeg svarer på som ER akkurat der.

Det skal vel liksom være en slag kavalkade på slike runde tall, skal det ikke?

.

Det har vært mye.

Mest av alt har det vært dialog; spennende diskusjoner, utviklende samtaler, glede, gråt -vi har sammen budt hverandre opp på dans med både regn -og solskinnshistorier. I perioder har jeg vært opptatt av større ting og bedrevet det jeg kaller mikropolitikk, andre ganger har jeg besøkt min egen navle.

I mitt hode tenkes og reflekteres det mye og ofte. Jeg er ikke opptatt av nikkere -jeg er opptatt av at mennesker skal vise soliditet, integritet, stå for noe, ha mot til å være der når det blåser, ha evne til refleksjon og vise både sympati og empati -men gjerne også komme med reflekterte innvendinger.

Jeg forholder meg til folk som forholder seg til andre -og meg, med respekt.

Jeg er opptatt av at vi kan bære hverandre opp og frem, og tørre det, om vi vil. For meg er det det sosiale medier har kommet til å handle om -bære hverandre. Opp og frem. Er det mange nok ballonger, farges himmelen rød. Det er fint å støtte deg og din sak -for til slutt kommer det meg til gode, på en eller annen måte.

.

Stien «på vei til å bli frisk» tråkkes også opp her inne. Skritt som noen ganger er megakjempeskrittfrem og andre ganger et halvt tilbake. Likevel har jeg vært forsiktig med å skrive for mye om kroppens tilstand -jeg er så mye mer enn det, det er så mye mer jeg er opptatt av og jeg ville ikke at dette skulle bli en ren «ME-blogg». Så er det vel kanskje blitt slik likevel? Noen synes sikkert det er blitt for mye av sykegreiene. For meg har det vært akkurat passe.

.

Det fine med folk er at folk er ulike. Mine interesser og tanker om ulike temaer er så mangt. Ulike mennesker med ulik bakgrunn har kommentert ulike saker ut fra hva de er opptatt av selv. Det har beriket meg -og jeg tror det har tilført dere også noe.

.

Alltid har jeg vært opptatt av den som har det dårligere enn meg selv -den som trenger en hånd, en skulder, et øre. For det finnes alltid noen, ikke sant? Akkurat nå er jeg mest opptatt av å spre info om biomedisinsk behandling av ulike utmattelsestilstander, fordi jeg selv er gått fra å ikke tåle lyden av teskje mot kopp, hvile i timer etter å ha vasket håret -til nå å gå i relativ rask gange min tidligere faste joggerunde -8 kilometer kupert terreng.

Fint om du hjelper meg med det! Bærer opp og frem. Del! Jeg har tro på at det jeg gjør kan føre til viktige endringer -det er mitt mantra og har alltid vært det.

Det er fryktelig å tenke på at andre kanskje kunne ha gått herfra til der jeg er på vei om de hadde fått rett behandling.

.

Nå er jeg spent på hva som skjer videre i livet. Hvordan blir det når jeg blir frisk igjen? Syk har jeg vært lenge. Hva skal jeg bruke resten av livet mitt til? Hva skal jeg jobbe med? Hvilke mennesker vil jeg ha nær meg? Kommer det jobbtilbud -Drømmejobben susende akkurat når jeg trenger den? Hva er mine ressurser?

I tillegg så skulle jeg gjerne fått laget en ny og fin nettside på eget domene, enkelt og billig. Uten noen som helst teknisk innsikt, er det antagelig for mye å håpe på. Man vet likevel aldri.

.

Et flott menneske jeg er blitt kjent med sa at meningen med livet er :

Du skal gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene!

Tiltredes og etterleves så langt som råd er!

.

Takk for at dere leser, takk for at dere kommenterer og takk for alt dere lærer meg!

.

Heidi ga meg inspirasjon om meningen med livet. Du finner henne litt her og litt her .

46 kommentarer leave one →
  1. mai 16, 2010 13:43

    Gratulerer Maria!

    Dette er en milepæl..ett trappetrinn opp, eller en flik av himmelen.
    Tenk at du treffer så mange kun ved å være deg selv. Du gjør ikke dette for å skape nettverk, for å tilegne deg selv noe på noe slags vis. Du er deg. Tvers gjennom. Og du gir…mange ganger mer enn du trenger. Ikke rart du har mange innom bloggen din!
    Gratulerer!

    • mai 16, 2010 16:14

      Nå ble jeg rørt, Tone.
      Virkelig.

      Nei -jeg er ikke ute etter noe som helst annet enn å dele det jeg kan dele.

      Jeg forsøker å være meg selv -så langt jeg klarer, uten å ha baktanker for noe annet, eller å lage et glansbilde av meg selv.

      Klart jeg er enda mer enn dette dere ser her – både på godt og vondt.
      Jeg er menneske og kan være sinna, fortvilet, irritabel, kjenne håpløshetsfølelse -men det varer ikke så lenge.
      Jeg er heldigvis aldri ond eller beregnende. Det er jeg glad for.

      En flik av himmelen ser jeg stadig vekk -det gjør meg fnisete yr og glad!

  2. mai 16, 2010 13:48

    Jeg liker mottoet ditt!! Mest mulig gøy med de fine menneskene!! Og du er ett av dem, og jeg er så heldig å kjenne deg, tenker jeg på. 🙂

    • mai 16, 2010 16:17

      ..og jeg er så heldig å være i ferd med å blitt kjent med deg, Cathrine 🙂

      Det skulle jeg selvsagt ha nevnt -alle de flotte folka jeg har møtt og blitt kjent med gjennom denne bloggen. Folk som har smakt litt på det sure, som vet noe om hva livet kan by på -som står støtt, kanskje ikke på tross av, men på grunn av.

      Det mottoet er veldig godt!

  3. mai 16, 2010 14:05

    Gratulerer så mye, fine mennesket! 😀

    • mai 16, 2010 16:17

      Takk -flotte, du, Bell4trix!

      (Det er veldig rart med disse, for meg, veldig store tallene. )

      • mai 16, 2010 22:54

        Jeg regner med du mener at du har rundet 100 000 besøkende. Og jeg kan da GODT skjønne at det er rart! Jeg er sånn at jeg blir litt overveldet når 5 stk har vært på bloggen min, så 100 000 er liksom helt vilt! Men jeg er ikke overrasket over at din blogg er så godt besøkt og jeg er veldig glad for at den er det. For du skriver kjempegodt. Og du treffer oss langt inni magen. Og vi trenger personer med ME som klarer og tør å si hvordan det er og føles! Så jeg er SÅ takknemlig for at du (Og endel andre, må ikke glemme dem men nå snakker jeg jo om deg da) blogger og sprer kunnskap! Tusen takk! Håper våre veier krysses etterhvert. Ønsker deg en flott 17 mai! Klemmer fra meg ❤

  4. astridterese permalink
    mai 16, 2010 14:06

    Kjempeflott motto! «Du skal gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene.» Det er noe å ta med seg i hverdagen for noen og en hver!
    Du har også en nydelig blogg jeg ofte stikker innom for å lese, selv om jeg ikke har vært så flink til å kommentere.
    Gratulerer med 100 000! Og lykke til med de neste 100 000!

    • mai 16, 2010 16:22

      Hei og velkommen i kommentarfeltet, astridterese!

      Veldig spennende å se noen av dere som leser, men som ikke kommentere. Jeg lurer av og til på hvem dere er.
      Nå har jeg lest litt på din blogg om hva du er opptatt av, så nå vet jeg litt om deg.

      Takk for at du stikker innom, at du leser og at du liker!

  5. mai 16, 2010 14:23

    *trommevirevel !!*

    * GRATULERE MED 100 000 !!!! MÅTTE DET BLI MANGE,MANGE FLERE !!
    JEG HAR VÆRT SÅ HELDIG Å FØLGE DEG HELE VEIEN, PÅ OPP OG NEDTURER, SIDEVEIS OG OPP IGJEN- MEN FØRST I DET SISTE HAR JEG TURT Å LEGGE IGJEN EN KOMMENTAR- FORDI DU BETYR MYE I MIN HVERDAG, SÅ VAR DET SANNELIG PÅ TIDE:)
    tAKK FOR AT DU DELER ET SÅ BREDT SPEKTERMEN SÅ KLOKE TANKER, SÅ KAN VI LÆRE AV HVERANDRE 🙂
    *KLEM*
    L.

    • mai 16, 2010 16:30

      *ler*

      Takk for trommevirvel, Lilljekonvall!
      Som jeg skrev til astridterese, her, så er det så spennende å se hvem det er som er bak klikkene.

      Det er litt dumt om det er en lang mil før en tør å legge igjen en kommentar, altså.
      Er det noe jeg skulle gjort annerledes for at flere skulle tørre, tror du?

      Om man tenker at man ikke har noe å bidra med, er det ofte en tanke som ikke helt holder vann.
      Selv små saker kan gi andre noe.

      Du har en flott blogg selv -jeg er lei meg for at jeg ikke får lest så mye jeg vil. Det har noe med hva jeg skal prioritere fremover å gjøre også.

      Du har et flott motto -som kunne vært litt som mitt:

      Du och jag ,Alfred- du och jag «( fra Emil i Lønneberget)
      Og
      Det har jeg aldri prøvd før,så det tror jeg sikkert at jeg kan klare (Pippi Langstrømpe)

      Godegreier!

      *klem*

  6. Anbjørg permalink
    mai 16, 2010 14:24

    Gratulerer!

    her er forresten råd jeg har fått fra en erfaren IT-person angående hjemmeside:
    «Jeg bruker Pro ISP og har hatt webhotell der i ett års tid. Der har jeg to domener, database og 1 gB plass. Det holder i bøtter og spann hvis man ikke leker youtube (masse filmer og musikk) eller har ørten steintunge bilder. Prisen for dette er ca 500 kr i året. De har enda ikke gitt meg grunn til å klage, tvert imot.»

    • mai 16, 2010 16:33

      Fint å se deg her inne, Anbjørg – velkommen til blogs!

      Takk for godt råd!
      Planlegger vel å legge inn noen videosnutter etterhvert -så noe plass trenger jeg sikkert.

      Da gjenstår bare å få noen til å fikse hele sulamitten for meg, inkludert design&sånn.
      Planlegger du ny hjemmeside selv?

  7. 1igel permalink
    mai 16, 2010 14:28

    Først; gratulerer med de 100 000! Viser, tenker jeg, at behovet omkring tanker om sykdom er veldig tilstede. Da er det flott at slike som deg, deler alle «turer» – både opp og ned.

    Jeg er en dame som har et langt liv bak meg ( og noe foran meg også, håper jeg), og hva jeg vil med livet, er fremdeles å være noe for noen, være lyttende, trøstende og reflektert.

    Jeg har MS, og til tider opplever jeg en utmattelse som kanskje er lik den folk med ME har. Å kjempe seg ut av en slik tilstand, vet jeg er en tøff kamp. Din blogg har for meg vært god medisin. Tusen takk!

    • mai 16, 2010 16:41

      Så hyggelig å se deg i kommentarfeltet, 1igel!
      Det er veldig fint å se hvem det er som faktisk leser, hvem som klikker seg innom, og som tar med seg tanker og refleksjoner inn i sitt eget liv.
      Er du ikke imponert over alle de gode kommentarene som kommer på denne bloggen?
      Det er jeg, i alle fall.

      Vet du-jeg er litt redd for å «bli» sykdommen, om du skjønner. Det er så utrolig mange andre ting ved meg.
      Klart -når en bare orker å ligge musestille, med lyset avslukket, propper i ørene og synes at naboenes unger burde bastes og bindes 5 mil lenger vekk fordi de bråker sånn, er det ikke lett å se noe annet enn sin egen navle.

      Der er jeg ikke lenger, heldigvis -men en gang var jeg der.

      Å ha MS tror jeg kan gi noe av den samme opplevelsen, ja.
      Jeg har en venninne med MS som forstår følelsen jeg beskriver når jeg beskriver «utmattet».
      Hun tenker ikke «å, ja, sliten, ja, det er vi jo alle, og utbrent, kanskje? -ja, det har jeg også vært», når jeg snakker om hvordan jeg har det. Jeg forstår også veldig godt hva hun snakker om.

      Mange mener at MS og ME er nært beslektet. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan dette henger sammen -men det kunne vært interessant å lese seg opp på.

      Velkommen tilbake i kommentarfeltet!

  8. mai 16, 2010 14:41

    Gratulerer med fantstiske tall Maria , du er et klokt hode jeg liker å lytte til!!
    Ditt råd om å gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene er de vakreste skrevne ord jeg har lest på lenge! Etterlever det etter beste evne!!
    Jeg ønsker deg alt godt!! – jeg heier så på deg!
    Jeg har som du stor tro på en biomedisinsk behandling – jeg skal også bli frisk!
    Vi hjelper hverandre frem!
    Takk for dine bidrag Maria!!
    Ønsker deg finfine gåturer og en herlig 17. mai imorgen :))
    Klem Lokki

    • mai 16, 2010 16:43

      Å, tusen takk for heiingen, Lokki!
      Du vet jeg heier tilbake med og for deg også.

      Vi skal bli friske -vi skal hjelpe hverandre frem og

      «Mest mulig gøy sammen med de fineste menneskene» er en veldig god ting!
      Der henter og bringer man energi, gode tanker og klemmer.

      Takk for dine bidrag, Lokki!

  9. maja permalink
    mai 16, 2010 15:04

    Grattis maria….. jeg vet ikke helt hva jeg gratulerer for, men er fornøyd med at du er fornøyd, for jeg er ikke helt inni blogge-verdenen. Men jeg er fornøyd med at jeg orket å skrive gratulerer her inne i dag, da den fuktige luften og været faktisk tar knekken på meg. Også var bildet ditt med de mange røde ballongene fantastisk fint:))
    Ha en fin 17.mai (selv har jeg et trist forhold til høytids og hurra-dager etter at jeg har blitt syk)
    Jeg har et favorittuttrykk om ME- «kroppen er død mens sjela danser på taket», og de to tingene er ganske uforenelige, eller???
    HURRA FOR NORGE 17. MAI OG OLJE OG ALT DET DERRE DER…..HEI

    • mai 16, 2010 16:52

      *ler*

      Det er ikke så farlig om du ikke har noe helt spesifikt å gratulere for -og jeg er også fornøyd med at du orker gratulere meg!

      Jeg skjønner godt hva du mener med «kroppen er død, mens sjela danser på taket». Jeg har hatt mye sorg rundt den følelsen.
      Nå tenker jeg at å fokusere på den følelsen og tanken på alt hva jeg mistet når jeg var syk, ikke lenger tar meg videre.

      For tiden tenker jeg mye mer på hvilke ressurser jeg har i meg, hva som er bra med meg, hva som driver meg fremover, hva som gir meg mer energi, hva som tapper meg og hvilke gode folk jeg har rundt meg.
      Jeg fokuserer så mye jeg klarer på å bli frisk, hele tiden, det er min heltidsjobb. Jeg tar medisiner og jeg holder diett -superstrengt.

      Det lønner seg. Det er min måte å gi meg selv livet i gave på.

  10. mai 16, 2010 15:33

    DET var et fint innlegg, det!! 🙂 Jeg er så glad for å høre at du er blitt bedre.

    • mai 16, 2010 16:53

      Fine, Trips 🙂

      Det er godt å være på vei. Jeg holder stadig vekk pusten. Og må minne meg selv på hvor dårlig jeg var, når jeg synes det går for sakte.

  11. mai 16, 2010 15:42

    Gratulerer med 100000 Maria, vel fortjent! Og takk tilbake, for alt du lærer meg 🙂

    • mai 16, 2010 16:55

      Takk for kommentar, Marita 🙂

      Det er et merkelig stort tall, synes jeg.
      Ikke vet jeg helt hvordan jeg har «fortjent» så mange lesere. For meg er det vel først og fremst dere som kommentere som gjør denne bloggen.
      Uten lesere og kommentatorer eksisterer den jo ikke.

  12. Benedikte permalink
    mai 16, 2010 15:45

    Gratulerer med 100.000!
    Ja, for et herlig motto!! » Mest mulig gøy med de fine menneskene»
    Jeg er en av de som er innom bloggen din titt og ofte, og er en stor beundrer av det du skriver. Ikke alltid like flink å legge igjen kommentarer, da min formuleringsevne ikke alltid er på topp.
    Gleder meg å høre at du er så mye bedre.Og føler meg veldig heldig som endelig fikk hilse på deg her forleden.
    En godklem fra meg

    • mai 16, 2010 16:58

      Ja, vi møttes jo forleden på filmvisning, vi 🙂

      Tusen takk for kommentarer du har lagt igjen her inne, Benedikte. Jeg synes du har bidratt med mye fint, jeg.

      Klem tilbake!

  13. mai 16, 2010 16:11

    Det du skriver er med på å bære meg, Maria. Takk! Jeg liker mottoet ditt, helt klart! Er selv helt i begynnelsen av den veien du snakker om, og er så glad for å ha funnet så herlige og positive mennesker. Folk som tror på at vi kan og vil bli bedre.

    • mai 16, 2010 17:01

      Så bra at du kjenner at det som blir sagt i denne bloggen er med på å bære!

      Klart vi kan bli bedre!

      Jeg tenker at selv om jeg er bedre, mye bedre, nå -så er jeg ikke frisk, ennå. Mens jeg venter på å bli frisk, at kroppen skal reparere seg, må jeg finne meg i et halvskritt tilbake av og til. Skuffelsen over halvskrittene er mye lettere å bære nå, enn før. Nå vet jeg at jeg hele tiden er på vei -fremover.

      Hold ut! Pass på deg selv, om det ikke funker -be noen andre om å passe på deg.

  14. lykkefund permalink
    mai 16, 2010 18:03

    «Man skal tro på livet»

    Gratulerer så mye Maria, for alle ordene, de gode svarene og vennligheten. Tusen takk for at vi kan inn å være hos deg et øyeblikk av livet. Der en kan glede seg, undre og skrive noen ord. Tusen takk for alle opplysningen du har delt med oss og bare kan være seg selv her inne. Og finne ro er viktig, å finne et felleskap og en flott plattform som det er her inne er verdifult for meg!!

    klem til deg 🙂

    hilsen Lykke

  15. mai 16, 2010 18:15

    Kjære Maria !
    Jeg fant deg ved en tilfeldighet på omtrent samme tid som jeg hadde bestillt time for å få hjelp efter et tjuetalls år med arrogant og håpløst offentlig helsevesen som jeg følte kun tok sine tilmålte egenbetalinger fra meg uten å offre meg hverken respekt eller nødvendige utredninger. Du har i denne korte tiden jeg har visst om deg gitt meg både inspirasjon og støtte for at det jeg gjør ikke bare er riktig valgt for mitt videre liv men også bidrar dette til å gi andre mennesker ledesnorer for å ikke gi opp selv om det offentlige helsevesen har gitt dem opp. Jeg håper at fremtiden for meg også skal bli som din «sitat: å gå i relativ rask gange min tidligere faste joggerunde -8 kilometer kupert terreng » men min vei er foreløpig helt i startsporet og jeg håper å se frem til ihvertfall å ha krefter til å vaske meg og å få orden på matlagingen men foreløpig er jeg som sagt kun i startsporet… Ønsker deg en vakker dag og mange deilige gåturer fremover og en vakker dag så rusler også jeg atter igjen på tur med nyvasket hår og matpakke i lomma 😀 Klem til deg 😀

    • mai 20, 2010 23:34

      Catalyzator -det er fantastisk for meg å kjenne at jeg er u mye bedre form!
      Det betyr ikke at alle dager er like gode -jeg har fortsatt oppover -og motbakker og slik blir det nok en stund til.

      Flott at du finner inspirasjon her inne -jeg vil likevel ile til å si at den tilnærmingen jeg har valgt passer for meg. Det er absolutt ikke sikkert at den passer for alle.

      Dagen din med nyvasket hår og matpakke i lomma blir god!

  16. mai 16, 2010 18:16

    Gratulerer Maria ❤

    100.000 sier ikke lite om hvor viktig du er!
    Og jeg gleder meg over å se hvor mye du betyr for andre….det står jo svart på hvitt her!

    Og jeg gleder meg til å gjøre mye gøy sammen med deg!

    Supermegaklem fra Heidi

    • mai 20, 2010 23:36

      Faktisk så tror jeg at det som foregår i trådene er det som betyr noe for folk -ikke jeg i meg selv. Jeg åpner jo bare noen porter og gjør ting mulig.

      Jeg gleder meg også supermegamye til gøy og gir gode klemmer tilbake!

  17. mai 16, 2010 19:52

    Jeg er superkjempeglad på dine vegne! Jeg gratulerer med fremgangen og ønsker lykke til videre!
    Delt glede er minst dobbelt glede! Og du har delt villig, så dette kan vel nesten ikke måles engang! Ganger med 100 000 !!!
    Det er en skikkelig oppmuntring å se hvordan dette kunne få så mange til å komme frem med sine tanker om ulike ting. Og ikke minst hvilken oppslutning din siste kampanje satte i gang!

    Tror ikke du skal være noe bekymret for at du skal bli sykdommen, det er ingen fare, så lenge en fortsatt beholder troen på at man er så mye mer enn hva alle andre kan se! Det er flott å se hvor mye du har betydd for så mange, og at du har vært villig til å dele med oss andre!
    Du er en nydelig person, jeg er sikker på at du kommer til å bli «hodehentet» til noe som vil gjøre livet ditt spennende og rikt på alle måter.

    Mottoet ditt er fint! Det kan bare gi positiv energi! Og bildet er vakkert, jeg liker røde ballonger. Det får meg til å tenke på faren min som har helium i verkstedet som han bare bruker til å fyller ballonger med. For å dele med barna som er innom, små og store..

    Etter at jeg ble syk ble jeg enda mer bevisst på å samle på lykkelige øyeblikk, små og store, det er merkelig hvor lett dukker opp, og plukker jeg dem frem på litt overskya dager og nyter og varmer meg på dem…
    Når man åpner en hånd mot verden blir den fylt med glede! Det er du beviset på stemmer!
    Ha en fin 17.mai! 🙂
    Klem

    • mai 20, 2010 23:39

      Fine, Tingeling!

      Tusen takk for så mange fine ord og tanker fra deg. Det varmer!

      (Og så ble jeg så glad og smilte for meg selv når jeg tenker på at det finnes en pappa et sted som har helium i verkstedet som kun brukes til å fylle ballonger med. Jeg tenker at han må være glad i ballonger.)

      Klem tilbake til deg 🙂

  18. Diva permalink
    mai 16, 2010 20:11

    Gratulerer med 100.000 besøk og en kjempebedring i formen! Det gleder meg veldig å høre, selv om jeg bare kjenner deg gjennom bloggen din. Det er alltid så gledelig å høre at andre har blitt frisk(ere) av denne drittsykdommen. Og så gleder jeg meg også stort over min egen, store fremgang i formen.

    Jeg er så enig med deg når du sier at du ikke vil mestre å være syk, men du vil være frisk. Den klubben melder jeg meg inn i! 🙂

    • mai 20, 2010 23:41

      Diva -da er vi i alle fall to i klubben «Jeg vil være frisk, ikke mestre å være syk».

      Også tenker jeg at mens jeg friskner til, så må jeg mestre det å være syk. I tiden det tar for helsevesenet å oppdage hvordan gjøre de syke friske, så må en også mestre.

      Det betyr ikke at det skal stoppe der!

      Takk for gratulasjoner!

  19. mai 17, 2010 05:01

    Gratulerer! 😉

    • mai 20, 2010 23:42

      Takk, Frida -og takk for mange og gode innspill og diskusjoner.
      Det har jeg lært mye av.

      😉

  20. mai 17, 2010 07:06

    Jeg synes det å lese blogger skaper tiltro til mennesker og menneskenaturen. Grunndrivkraften i oss er å vokse og modnes,ta i bruk vår iboende egenart og stå i et ekte berikende og ansvarsskapende samspill med våre medmennesker og medskapninger. Det å ha det gøy er viktig. Mennesker som leker er fullt ut mennesker.

    Hvor kommer så alt det onde fra? Jeg tror grunnproblemet er at selvbevisstheten er en evolusjonsmessig nyvinning som vi enda ikke helt har lært oss å leve med. Som alle andre livsformer forsøker vi å løse problemene ved å vende tilbake til tidligere utviklingsstadier. Dette betyr at vi flykter fra selvbevisstheten.
    En slik «løsning» fører til at vi bryter ned både oss selv og andre. Det å flykte fra selvbevisstheten fører til at mennesker smeltes sammen i vegeterende enheter. Noen uttjør enhetens hode og skal ha makt og kontroll, og andre utgjør legemet. De skal lydig og ureflektert underkaste seg denne kontrollen.
    Siden det er enheten som har verdi,ikke enkeltdelene,kan vold og brutalitet legitimeres. Lemmer som ikke følger enhetens mønster har fått kreft,og de må amputeres slik at ikke hele organismen skal bli syk. Amputasjonskniven kalles moral og etikk. Det er derfor ikke tilfeldig at nesten all systematisk vold og brutalitet opp gjennom historein har skjedd i moralens og etikkens navn.

    • mai 20, 2010 23:44

      «selvbevisstheten er en evolusjonsmessig nyvinning som vi enda ikke helt har lært oss å leve med» -det var en ny tanke for meg som jeg må tenke litt mer på.

      Takk, Inger!

  21. mai 17, 2010 17:35

    Kan bare si meg enig i ordene over.
    Vil tro at norsk helsevesen ga sine bidrag til Dusteforbundets spalter, og at Fredrik Stabels «Tiltredes» mer enn en gang ga sin tilslutning til medlemskapene som ble opprettet i helsevesenets navn. Derfor er det godt å se at noen kan heve seg over helsevesenet og ta tak i egne utfordringer, selv om fagfolkene ikke har vidundermedisinen og forståelsen på plass.

    Tror det er der det ligger, «Du skal gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene!». Ja, klart skal vi det, selv om det bare er gøy et lite øyeblikk før alle utfordringene tårner seg opp, og vi ikke klarer å være sammen med de fine menneskene lenger.

    Det å ikke være sykdommen, det å heve seg mentalt over de fysiske utfordringene, å kunne si at «Ja, jeg har utfordringer med å akseptere at kroppen ikke er slik jeg VIL denskal være, men jeg er mer enn det, jeg er et menneske med rett til å ta vare på meg selv og mitt liv». Tror det er der budskapet ditt er, at det er det som gjør at vi gjerne leser det du har å si og er takknemlige for det du gir.

    Gratulerer med 100000 besøk, de har du fortjent 🙂

    • mai 20, 2010 23:50

      Hei og velkommen til bloggs, Ragnhild! 🙂

      Selvom det er gøy bare et lite øyeblikk -hva skulle vi gjort uten disse øyelikkene?

      Disse øyeblikkene, disse fine menneskene, blir som små diamanter en kan kikke på når det går trått, når en har lyst til å gi opp, når livet er ganske så kjipt.
      Ikke sånn med en gang, behøver vi å kikke på øyeblikkene, det er lov til å ha det leit, men sånn etter en passe tid, når vi er ferdig med å synes at livet går tregt, kan vi kjæle med minnene og glede oss til neste gang.

      🙂

  22. mai 17, 2010 21:37

    Nok eit flott innlegg frå di hand.Det er så bra at mange er innom deg å les,for du formidlar noko som er verdt å ta med vidare på vegen,Gratulerer.
    Livet vidare,….jammen er eg spent sjølv 🙂

    Tvitvi !!

    • mai 20, 2010 23:52

      Takk for at du har fulgt meg over lang tid, MT og lagt inn oppmuntrende kommentarer både her og der!

      Livet i seg selv er jo usannsylig spennende -og jaggu gleder jeg meg til resten av det.

      Tvi-tvi til deg også!

Trackbacks

  1. Tweets that mention Du skal gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene! « Marias Metode -- Topsy.com
  2. Lykken er… « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

