Skip to content

Et NAV i hjulet

februar 16, 2010

Velferdsystemet står og faller på et velfungerende NAV. Et velfungerende NAV står og faller på at de ansatte, saksbehandlerne, trives i jobben, har kompetanse og verktøy til å utføre den. Det selvsagte er at en lenke aldri er sterkere enn det svakeste ledd. Om NAVerne faller overende, hjelper det ikke hvor mye enn politikerne bestemmer at slik og så skal skje. En kan ikke piske en død hest. Det hjelper heller ikke å skyte budbringeren.

Det var kanskje litt voldsomt å sammenligne sliterne på NAV med en mulig kommende død hest?

Det som er sikkert er at det er mange utfordringer for NAVerne. På nyåret får de fanget fullt med nye regler og retningslinjer de skal sette seg inn i; pensjonsreform og den nye ordningen med arbeidsavklaringspenger.
Nå har ekspertgruppen kommet med tiltak for reduksjon i sykefraværet: Aktiverings og nærværsreformen.

« Ekspertgruppen vil understreke at en effektiv implementering av de foreslåtte tiltakene krever at dette gis høy prioritet på politisk nivå, i forvaltningen og hos øvrige parter gjennom flere år.
Det er videre en forutsetning at NAV, som den dominerende offentlige aktøren, settes istand til å fylle sine roller som støttespiller, rådgiver, oppfølger og kontrollør. Det er ikke minst en forutsetning at NAV raskt har på plass et IKT-system som på en effektiv måte understøtter både oppfølgingsprosessen og kommunikasjonen med de andre aktørene.»

NAVerne skal i større grad en tidligere møte brukerne. Dette vil kreve mye av hver enkelt NAVer.
Det er krevende å skulle møte mennesker ansikt-til-ansikt. Langt mer krevende enn gjennom øre-til-øre eller e-post og fax. Når menneskene man møter er fornøyde og glade, vil slike møter kunne gi overskudd og trivsel. Om møtene viser seg å komme skjevt ut, kan det bli en stor belastning -for alle parter.

Vi kan jo fundere på om en overarbeidet og stresset NAVer, som ikke helt har fått opplæring i det denne skal behandle, raskere vil komme opp i situasjoner som kan ende negativt? Om man ofte kommer opp i negative situasjoner, vil det igjen føre til ytterligere stress, mistrivsel -og enda dårligere forutsetninger for gode møter?

Dette kan fort bli en tap-tap-situasjon. Tanken på stressede ansatte som skal samhandle med syke, og lett krenkbare mennesker, bekymrer meg.  Jeg vet hvordan det kan kjennes ut. Er det noe som er viktig for å få til et godt samarbeid med syke mennesker, så er det tid og trygghet.

Ekspertgruppen er klare i sine avsluttende konklusjoner. For at en denne nærværsreformen skal kunne gjennomføres, må NAV funke. Vi har hørt ville rykter om at NAVerne blir sykemeldte, at det skjer mange feil og at de har IKT-system fra steinalderen. Sånn omtrent.

Arbeidstilsynet påla NAV å kartlegge arbeidsmiljøet og omfanget av helseskadelige arbeidsbelastninger hos de ansatte, etter å ha avdekket et høyt sykefravær og manglende trivsel.

NAVerne har vært utsatt for mange omstillingsprosesser.  I enkelte deler av NAV er mye av kompetansen flyttet, slik at mange saksbehandlere har hatt manglende opplæring og trygghet i sin jobb.

Arbeidsforskningsinstituttet la frem sin rapport i januar.

Denne rapporten sier noe om hvor skoen trykker mest: på manglende tid til å gjennomføre arbeidsoppgaver og at det ser ut til at omstillingsprosessene og endringer i oranisasjonen er helsebelastende. Relativt mange NAVere forlater jobben med bekymring og dårlig samvittighet for det de har fått utrettet i løpet av arbeidstiden.

Jeg håper ledelsen tar innover seg dette behovet for bedre tid, verktøy en kan jobbe med og opplæring av NAVerne med konkrete og raske tiltak. Alle har krav på et godt arbeidsmiljø. Opplæringen bør ikke bare dreie seg om pugging av lovverket, men vel så mye om det kommunikative og støtte i dette. En trygg NAVer gir gode resultater.

Om NAVeren slutter å funke som et NAV i hjulet; er det korthuset som raser vi vil være vitne til i 2010. Det må ikke skje.

Foto
Advertisements
9 kommentarer leave one →
  1. februar 16, 2010 18:39

    Det er bra å se at dette innlegget er kommet inn på stortinget.no sine nettsider om samarbeid for arbeid!

    Det betyr vel kanskje at mikropolitikk har noe for seg likevel?

    (Klikk grønt.)

  2. februar 19, 2010 13:23

    Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Hvis NAV skal fungere, må de ansatte trives. En trivsel som er avhengig av hvorvidt de føler at de behersker jobben. Mer enn nye flotte kontorer, kantiner og julebord. Og de må ha tilgang til skikkelig redskap (edb-systemer som virker) og være mer opptatt av klientbehandling enn lovbestemmelser. Dette er et lederansvar som går helt opp til departementsnivå.

    • februar 27, 2010 22:56

      Ja! Til alt!

      Det er et lederansvar. Jeg håper at det taes alvorlig og at det ikke bare fører til «1 time i uken med gratis trening». Det er mange og sterke signaler fra absolutt alle hold som skulle tilsi at det gjøres noe grunnleggende.

      Jeg «stjeler» fra Kjersti Fløgstads blogg der hun viser til Stephen Covey og hans teorier for endring:

      * Man trenger å være oppmerksom på problemet – Det vil si AT det er et problem som trenger å endres
      * Man trenger motivasjon for å endre seg – Med andre ord at man skjønner hvorfor man skal endre
      * og man trenger å vite hvordan – kompetanse og forståelse for hva som skal gjøres annerledes

      Her skulle alle forutsetninger være tilstede!

  3. februar 24, 2010 21:21

    veldig bra og informativ blogg, seriøs også…
    toppers

    • februar 27, 2010 23:15

      Takk for komplimetet og velkommen til bloggen!

      Jeg ser du er engasjert i NAV. Hva tenker du om gode forslag for forbedring?

      • februar 28, 2010 16:29

        He he, ja noen gode forslag er vel å opplyse så mange mennesker som mulig om problemet. En ting som ikke hjelper uansett, er å gi opp.

        Den som gir seg har tapt, det er det nav kjører hardt på, få folk til å gi seg.

        Jeg vet at det er mange frustrerte mennesker som føler seg tråkka på av nav, de gir uttrykk for det også, på http://www.stopp-nav.info som er en nystartet side, håper vi å få endel seriøse mennesker til å fortelle historiene sine, jeg sier ikke at de som ber nav brenne i helvete, ikke er seriøse, men det hjelper ikke på en konstruktiv måte. Jeg har selv bedt dem brenne i H…..e mange ganger, så alle kan si det de vil på denne siden, men håper også på at noen kommer med litt mer «seriøse» innlegg også. (for å kalle det det) en nettside med dette navnet og linker både på siden og til siden vil også få denne til å klatre på feks. google lettere en feks. en blogg, dette vil gjøre (håper vi) at denne siden vil dukke opp sammen med nav sine sider på google søk om ikke alt for lenge.

        • oktober 22, 2010 11:32

          hei jon raymond, ser du har funnet siden vår. er enig med deg at vi skal få litt mer «seriøse» innlegg på siden vår. den er som du nevner nystartet og måler er som du nevner videre at denne siden skal synes… vi har allerede blitt nedstengt av nav 1 gang, men det skal ikke skje igjen, vi etterlyser noen som med stor interesse kan være med på gjøre denne siden mye bedre, ta gjerne kontakt med idè er

Trackbacks

  1. Elefanter og sykefravær « Marias Metode
  2. Rett og sikkerhet som NAV-bruker « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: