Skip to content

Gi mikropolitikk en stemme!

februar 12, 2010

Da jeg gikk på ungdomsskolen, for lenge, lenge, lenge, lenge siden, lærte jeg at «Idiotos!» var en betegnelse for den som ikke drev med politikk i gamle Hellas. I gamle Hellas var det bare rikinger som kunne holde på med slikt. I dag virker det nesten som om det bare er politikere og riksynsere som er «politiske».

I mitt hode kan ingen av oss unnlate å være politiske. Det er vårt ansvar. I tillegg har jeg, kan hende en naiv, tro på at det jeg gjør og sier kan føre til en forskjell. Jeg driver mikropolitikk, som jeg kaller det. Jeg skriver om mange temaer og i nesten alt jeg skriver ligger det et engasjement som går utover meg selv.

Jeg ble, overraskende nok, nominert til Norges beste politiske blogg 2010 av Svein Tore Marthinsen. I kommentarfeltet til andre runde blir alle vi som er nominert oppfordret om å legge inn en liten valgtale for oss selv på vår egen blogg, slik som enkelte andre har gjort.

Klikk deg inn og se på kriteriene. Synes du jeg fyller dem, så stem på meg!

I begynnelsen synes jeg at jeg absolutt ikke fortjente å bli nominert -det er jo så veldig mange som er mye mer politikerere enn meg.

Nå har jeg tenkt på det en stund og funnet at stemmer som min; om den er aldri så mye skrevet under pseudonym,  til tross for at jeg ikke sitter med et partiprogram foran meg eller har direkte makt til å utføre de store bragder i morgen, så kan slike stemmer skyve på tanker, meninger og peke på saker som trenger litt lys.

(I disse tider når det kommer ut en bok om mobbing, tenker jeg på hva Kristin Oudemayer har klart ved å hente frem mobbing fra den enkeltes problem -til en utfordring som vi alle må møte. Eller hva med Steinar J Olsen, som sprer holdninger som er samfunnsvennlige og påvirker andre ledere? Mikropolitikere.)

Jeg er ikke den friskeste høna i haugen akkurat nå, men bruker likevel den stemmen jeg har.

Det er helt greit at jeg ble nominert og nå synes jeg det er æresfullt!

De «store bloggerne», som enten er politikere eller skriver som heltidssyssel, har mange lesere, lagt inn reklame for seg selv på egen blogg og har fått mange stemmer. Vel fortjent hver eneste en!
Ja, hva tenker dere?
Synes dere at mikropolitikk kvalifiserer til en «politisk blogg» og at jeg bedriver noe slikt?
Hvis ja; trykk her og legg inn stemme under twittermeldingene til Svein Tore. Stem på meg! (Har jeg baller nå?)

Jeg har sakket laaaangt etter de kjempesværeogflinkegutteneogjentene og det er ikke sjanse i havet for at jeg skal «slå dem»; men det er greit å ikke bli helt danka ut, da? Hver og en kan likevel bare gi en stemme pr måned -ittno´  jusk!

11 kommentarer leave one →
  1. februar 12, 2010 19:13

    Huff…er ikke så glad i å promotere meg selv, kjenner jeg. Litt morro med valgkamp likevel, da 😀

  2. februar 12, 2010 23:10

    Ja, det er i mikropolitikken det hele starter, og det er derfra de store stjeler.

    • februar 14, 2010 01:11

      Jepp!

      Jeg ser at det ofte tar sin tid før «de store» kommenterer saker. Kan hende vil de se ann reaksjonene til «De små» først?

      I tillegg tror jeg politikere og journalister gjør lurt i å følge med på hva som skjer blandt mikropolitikerne. De er vi som setter dagsordenen, de med sterkere stemme løfter den helt til topps.

      Den er en fin ting, alle kan bruke sin stemme. Om mange nok bruke den, om den er unison nok, saken er viktig nok, blir den løftet.

      Det er demokratiet, det.

  3. Carl Tore permalink
    februar 13, 2010 21:15

    Har stemt. Ditt mikropolitiske korstog (eller korstrikk) fenget, og en stemme falt seg helt naturlig!

    • februar 14, 2010 01:11

      Velkommen i kommentarfeltet, Carl Tore 😀

      Takk for stemmen!

      (Hahaha….korstrikk…)

  4. februar 14, 2010 12:23

    Mikropolitiker høres bedre ut enn grasrotpolitiker, til tross for at miljøvern er et viktig område å drive politikk på.

    I dag er politikk ofte synonymt med et taktisk spill om makt. Mikropolitikk gir antageligvis aldri er enn mikromakt, så da er samfunnsengasjert mikropolitikk en gave. Du dytter litt på tankene, og i seg selv gjør slike dytt at tankene ikke setter seg fast – om det er i selvtilfredshet eller håpløshet.

    Tror vi kan holde på mikropolitikk som en god kraft i samfunnsdebatten.

    • februar 16, 2010 18:35

      Det er alltid bra å dytte på egne og andres tanker og forventninger.

      Mikropolitikk er også veldig bra!

      Når vi snakker om mikropolitikk; sjekk:

  5. Maya permalink
    februar 15, 2010 13:57

    All ære til deg og dine mikropolitiske bidrag. Du har dyttet litt på tankene mine, og det er jeg glad for. Jeg har gitt deg min stemme 🙂

  6. februar 25, 2010 21:48

    Hei, har stemt på deg!

    Du skriver utrolig bra, og du treffer i allefall meg med det du skriver! Det er godt med blogger som handler om mer enn bare hvor fint man har det i stua!

    Selv har jeg ikke klart å finne helt min plass enda, her i bloggland, men det har helt klart du!

    Stå på videre!

    Hilsen Elin Kathrine

    • februar 27, 2010 23:26

      Takk for stemmen!

      Har nok ikke sjanse til å komme videre, siste mulighet i morgen, men det var gøy så lenge det varte!

      Jeg synes det ser ut som om du har funnet en fin plass i blogglandet, jeg, Elin Kathrine 🙂

Trackbacks

  1. Mikropolitikk « Vernepleieren

Legg igjen en kommentar

