Skip to content

Knapper og sånn

desember 11, 2009

Ja, og sikkert er par glansbilder; kan hende et par annerkjennende nikk i deres retning.

Hva jeg snakker om? Gjengen bak Sonitus og hvilken lønn de kan vente seg i himmelen, selvsagt!

For det er der den må komme, denne betalingen for alt arbeidet de legger ned for å opprettholde denne guiden i hva som skjer i deler av den norske bloggsfæren til enhver tid.

Hvorfor skriver jeg dette innlegget? Fordi jeg synes det er så forbasket bra at folk gjør noe de brenner for og at de klarer å fortsette med det også når det er vindstille! Dette er ikke noe «Heil Sonitus»; men et realt klapp på skulderen til folk som gjør mer enn bare å prate.

Hva gjør de ? Hver eneste dag leser de igjennom hauger med bloggposter og plukker ut det de selv liker aller best. Vi snakker ikke om et noen hundre par med øyne, men om et knippe folk som henger i stroppen. Den faste Sonitus-gjengen består nå av Frøken Makeløs, Hjorthen, Idaho, IversenMinneapolise og Saccarina. I tillegg har de plukkere uten faste vakter som trår til i helgene og når det måtte være bruk for det.

Det aller viktigste for Sonitus er å hjelpe folk til å finne gode blogger og å gjøre det lettere for ferske fjes å få innpass i bloggmiljøet.

For meg, som helt fersk blogger, var det en stor ære når jeg oppdaget at jeg var blitt plukket ut første gang. Dette har hjulpet meg til å få andre lesere enn det jeg ville fått om jeg ikke hadde blitt trukket frem fra mitt hjørne.

Det er ikke det at jeg synes at jeg skriver så fantastisk bra slik hodet mitt fungerer i dag; men av og til så synes jeg noen av temaene jeg tar opp er verdt å kringkaste slik at folk jeg ikke snakker med får nye tanker, eller evner å vri på mine. Om jeg er heldig; kan det også føre til at noe skjer.

Dette hjelper Sonitus meg med å gjøre.

Jeg er treig, ulovlig treig; men bedre sent enn aldri:

I disse dager foregår den årlige kåringen av Tordenbloggen. 100-150 av de bloggerne som er blitt plukket flest ganger i løpet av de siste året ble for et par uker siden bedt om å nominere sine ti-på-toppfavoritter. Sonitus setter opp en ny og rangert liste for hver dag som går og vinneren skal kåres innen få dager.

Selvsagt blir noen av de mest leste bloggene rangert høyest opp; men blogger som er mindre og mer ukjente er også nevnt.

På den måten ser det ut til at Sonitus gjør det de sier de skal gjøre; vise frem nye blogger og gamle blogger som skriver godt.

Var du ikke med i komiteen, sier du?

Det er likevel mulig for hvem som helst å stemme frem sin favoritt her.

Du kan til og med stemme på så mange du vil!

(Fotografiet er hentet fra http://lillegitte.blogspot.com/2009/06/knapper-og-glansbilder.html. Fine ting!)

11 kommentarer leave one →
  1. desember 11, 2009 11:39

    Takk for skryt, jeg ser at lista over hvem som er med ikke har vært redigert på en stund, men skitt au, alle har vært med og gjort en fin innsats i år, så la dem nå få litt av skrytet også!

    Vi gjør så godt vi kan ut fra våre spinkle ressurser og subjektive meninger, fint at noen setter pris på oss!

    • desember 11, 2009 15:54

      Velfortjent skryt, selvsagt.

      Stjal opplysningene fra sonitus.org, som du ser. Er det Iversen, Saccarina og du som står for lesingen?

      Klart dere blir satt pris på!

      Klart det er vanskelig å vise entusiasme når man får positiv oppmerksomhet; man skal jo ta det som en mann og vise største grad av «as if I care» som er mulig å frembringe.

      Klart det blir lønn i himmelen for jobben dere gjør.

  2. desember 11, 2009 14:09

    Ojsann 🙂
    Ja her var det mange aktive og bra blogger på lista jeg kunne tenke meg å lese mer hos ja og jeg får dårlig samvittighet for min egen sutreblogg som atpåtil ikke har vært oppdatert så mye det siste året. Kroppen har sviktet meg helt og når en ikke hverken opplever noe possitivt eller klarer å få med seg hva som skjer utenfor garasjedøra så mister en også lysten til å blogge og jeg har knaptnok periodisk greid å titte litt rundt på nett for å se hva som skjer i verden. Men «så lenge det er liv er det håp» å jeg håper å greie «Lillestrøm» og så komme sterkere tilbake med tiden.

    Midt oppi dette må jeg jo også klare på ett eller annet vis å få byttet bosted men det ser ut til at jeg nå «i siste sekund» fikk kontakt med et firma som ikke bare kan ordne alt fra første spadestikk til oppheng av gardiner og flyttelass men de har god forståelse for min sviktende kropp og jeg kan styre det her fra min pc-tilværelse i skogen. Det er jo faktisk rimligere å bygge et litet komplett krypinn enn å kjøpe en leilighet som må tilpasses en ufør kropp… og langt rimligere å bo i også når en ikke får alle disse fellesutgiftene som ofte er inkludert ting en faktisk ikke trenger.

    En gladnyhet midt oppi alt dette strabasiøse slitet er at banken nå endelig etter mange års store protester har sagt ja til et midlertidig lån slik at jeg endelig kan få denne husdrømmen oppfyllt om et ordentlig hus å bo i 😀 det blir et knøttlitet hus men akkurat romslig nok til meg og mine to firbeinte mjauende samboere og med denne nye husbyggekontakten ser det også ut til at byggeperioden blir svært kort da de har ledig mannskap og kan ta det på strak arm inkludert papirmølla osv…

    Huff… mye planlegging men nå tror jeg det endelig er min tur og at til våren / sommeren som nå kommer så forsvinner jeg fra denne ugjestmilde skogen og sviktende kommunehelsetjenesten for alltid !

    • desember 11, 2009 15:59

      Dette var gode nyheter, Catalyzator. Flott!

      Når jeg har dårlige dager surfer jeg rundt å leser om ting som er bra, ting jeg kan le av og som jeg vet bygger meg opp.
      Enten det; eller leser om folk som har det verre, men som likevel finner små lysglimt i _sin_ tilværelse; slik at jeg selv finner håp.

      Det som er bra med Sonitus er at jeg oppdager mange blogger som jeg eller ikke ville oppdaget.

      Etter hva jeg hører fra bloggere som har blogget lenge, er «miljøet» blitt mindre trangt også. Det er nok sikkert fordi det er blitt så mange nye bloggere, men kanskje også fordi man har et forum som Sonitus som sprer informasjon om sylferske bloggere.

  3. Chi permalink
    desember 12, 2009 23:52

    Yup! Jeg stemmer i med Maria. For meg har Sonitus også vært en viktig…inngangsport til en større del av bloggiverset. Jeg puslet på pyttelille VGB og gikk sjelden ut derfra, men nå gjør jeg det. Og jeg bruker Sonitus daglig.

    *Klapper Hjorthen og co også litt på skulderen*

    Keep up the good work, guys!

    Og mens jeg er her inne og…ser meg litt rundt, så tenkte jeg at jeg bare skulle spørre om våre veier har krysset hverandres tidligere også…?

    • desember 13, 2009 00:41

      Hei og velkommen til bloggs, Chi!

      Det er det som er rart i denne verden, vi velger ofte å holde oss tett inntil husveggene i byen vi kjenner; selv i cyberspace.

      Jeg har lest den fine bloggen din mange ganger, jeg; men aldri kommentert, tror jeg? (Følg sporene hennes om hun kommer tilbake og legger dem igjen, kjære lesere. Der er det mye fint å sjå!)

      Vi har felles «kjente» du og jeg, i denne bloggverdenen, men jeg tror ikke vi har noen fellespunkter IRL? Man vet jo likevel aldri.

      Håper du liker rundturen her inne og velkommen tilbake!

  4. desember 13, 2009 20:23

    Sonitus har vært en stor glede for meg helt siden jeg ble kjent med prosjektet – først det å bruke Sonitus til å finne gode innlegg. Så den utrolige følelsen av å få noen av sine innlegg valgt ut!! Og i tillegg fikk jeg gleden av å jobbe i redaksjonen en stund. Det er veldig, veldig flotte ildsjeler som står bak, det er i alle fall sikkert. Jeg måtte gi meg fordi helsa var så uforutsigbar, men kanskje jeg får ta noen vakter igjen når jeg er bedre.

    Fint at du sender gode ord til Sonitus synes jeg, det er virkelig noe som er verdt å ta vare på!

    • desember 14, 2009 10:43

      Jeg ser stadig folk som oppdager Sonitus og er glade for det arbeidet Sonitus gjør.

      Ingen kan eller har noen gang vært perfekte; det er heller ikke et mål.

      Jeg er glad du sier «_når_ jeg blir bedre», Cat» 😀

Trackbacks

  1. Jeg – en blogger? « Marias Metode
  2. Digitale Superheltinner og Tordnende blogger « Marias Metode
  3. Tordenbloggen – stem på MariasMetode! « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

