Skip to content

Arbeidsgruppe for å sikre blodprodukter nedsatt

oktober 31, 2009

Jerry A Holmberg, Seniorrådgiver i det amerikanske helsedepartementet i avdeling som ivaretar sikkerhet og tilgjengelighet av blodprodukter,  kom i dag ut med uttalelser der han gjør det klart at eventuelt smitte av blod med XMRV i blodbanken taes alvorlig.

Han rapportere at det er nedsatt en arbeidsgruppe som går igjennom tilgjengelig litteratur vedrørende XMRV, har møter med eksperter på dette retroviruset og samarbeider med grupper slik at man får belyst sikkerheten rundt blodprodukter sett i lys av oppdagelsen av XMRV.

Rapporten ventes ferdig i løpet av noen par uker.

HHS understreker at de følger sikkerheten tett og vil gjøre tiltak for å opprettholde sikkerheten av blodprodukter i USA.Amerika

Du kan lese originalteksten her

Foreløbige retningslinjer for håndtering av XMRV fra National Cancer Institute.

 

4 kommentarer leave one →
  1. oktober 31, 2009 14:16

    Aha, du forsto hva mannen sa mye bedre enn meg, takk for at du la ut! Jeg syntes mannen snakka om at de skulle ha tester/filtreringsmetoder klare innen noen uker og skjønte ikke hvordan de skulle få til det. Bra de tar på alvor, uansett!

    Jeg håper det ikke bare var store ord, men at de faktisk tar dette veldig alvorlig. Lurer forresten på hvordan blodbanken i Norge tar dette med ME-syke – om de ønsker gi blod. Vet du?

    Og hva med organdonasjon? Hørte noen nevne det i går, viktig å ta opp! Jeg har jo flere ganger sagt at om det skjer meg noe så vil jeg at de skal bruke organene mine, men det er jo ikke sikkert er særlig lurt…? Hmm, mye å tenke på.

    • oktober 31, 2009 20:56

      Jeg så at du hadde lagt ut også, Lothiane; jo flere, dess bedre, mener jeg. Tror de sa på høringen at det skulle komme noe fra denne arbeidsgruppen om ca 2 uker?
      Gruppen skal også diskutere organspørsmål.

      Organdonasjonskortet mitt ligger i lommeboka, men jeg må kanskje vurdere å legge på en liten gul(smitte)lapp der det står OBS: Possible a dash of XRMV?

  2. oktober 31, 2009 17:20

    Hei Maria.

    Jeg ønsker deg en riktig god helg og ta godt vare på deg selv. Jeg vet man kan bli overivrig, husk bare å ta noen hvilepauser innimellom.
    Jeg tror de tar det ganske rolig og avventer situasjonen her i Norge.
    Det kommer noe på TV nå rett over helgen.
    Vi får vente å se hva det er.
    Ha en fin helg, Maria 🙂
    Klem fra Alva

    • oktober 31, 2009 20:46

      Takk for omsorg, Alva!
      Det gjelder å ta vare på seg, ja.

      Likevel er det så vanskelig å sitte helt stille og vente på at saker skal skje.

      Jeg har alltid vært en engasjert person og for meg er det bedrøvelig å sitte så musestille å ikke kunne være en aktiv samfunnsdeltager.

      Ja, _kanskje_ det kommer noe rett over helgen. Jeg anbefaler alle å følge med på NRK på mandag… så får vi se hva som kommer – om det kommer 😉

Legg igjen en kommentar

