Skip to content

Legen gir deg ett minutt, fra… nå!

september 11, 2009

Vi liker å tenke at vi i Norge har et godt helsevesen. Med rom for forbedringer, selvsagt.

Er det godt nok å få 1 minutt til å presentere det en selv er ekspert på; sin egen kropp og symptomer?

Hva skal til for at et helsevesenet skal være godt?

For det første bør helsevesenet være godt organisert. Det skal være tilstrekkelige ressurser, rett og tilstrekkelig personell og systemet helsevesenet rammes inn av bør fungere etter intensjonene.
Disse ytre rammene er viktige faktorer, er gjenstand for politiske rytterier og er det som gjør det ønskelige mulig.

De ytre rammene skal fylles av menneskene og møtene mellom menneskene; de som hjelper og de som skal hjelpes.

Kvaliteten på møtet mellom utøver og bruker er avhengig av utøvers personlige egenskaper, og evnen til å være helt til stede i møtet, med et åpent sinn og et åpent hjerte” , heter det i skriv om kvaltitetsforbedring fra Sosial – og Helsedirektoratet i 2007.

Hvor ble det av møtene?

Min oppfatning er at legene og helsesektoren generelt er blitt ensidig opptatt av den første forutsetningen for et godt helsevesen; de ytre rammene.

Den gang jeg var student lærte jeg at det var lurt å la pasientene få snakke ut.

Det var to grunner til dette;
1. Pasientene visste ofte godt selv omtrent hva som feilte dem og hvor man eventuelt skulle lete.
2. Det var tidsbesparende fordi pasientene kom til å fortelle om de fleste tingene jeg kom til å ønske informasjon om i løpet av 5 minutter.

Vi lærte også at en gjennomsnitts lege ikke lyttet mer enn 1 minutt før pasienten ble avbrutt.

Hva kan være årsaken til dette?

7 kommentarer leave one →
  1. september 11, 2009 10:36

    Jeg har lært den sure veien at mange leger ikke lytter så godt. Når jeg sluttet å sminke meg, sluttet å kle meg opp pent og sluttet å være flink og sitte i den vanlige stolen. Og heller kom som jeg var og la meg på benken, så ble det myyye lettere for legene å forstå hvor syk jeg faktisk var. Det hjalp ikke at jeg fortalte at jeg ble sliten av å sitte i en stol…
    Vi er opplært til å «ta oss sammen» men legene er dessverre ikke så flinke til å se forbi det. Jeg tar meg ofte sammen nå også, man må jo det for å orke å formidle hva som feiler en, men jeg har blitt flinkere til å være krystallklar på hvordan hverdagen min faktisk er.

    Grunnen til at legen avbryter rakst kan vel være at h*n tidlig utvikler en tese, også ikke ikke føler h*n kan bruke mer tid på å lytte.

    • september 11, 2009 16:10

      Det er nok rett mye av det du sier, Anne.
      Pasientene tar seg sammen litt for mye, kanskje?
      Om man ikke tar seg sammen er man kanskje redd for å ikke bli tatt på alvor, bli sett på som ressursvak, kanskje en snylter, en som er ute etter å «melke» en sykemelding?

      Kan man forvente at legen skal se igjennom en? Er forventningene til legene umulig å innfri?

  2. lars permalink
    september 11, 2009 14:00

    jeg vet ikke, men jeg tror noe ligger i fastlege ordnignen…det betaler seg flest mulig pasienter…og så tror jeg endel leger tror at omverdenen krever at de har svar på «alt»…hvis ikke legen vet, hvem vet da…og til sist…det er litt «slitsomt» med pasienter som har diffuse eller vanskelige sykdommer/tilstander

    • september 11, 2009 16:13

      Hei Lars og velkommen hit!

      Ja, man får et større tilskudd om man har mange pasienter når man er fastlege.

      Likevel hører jeg mange sier det samme uavhengig av hvor legen jobber, om det er sykehus eller i spesialisthelsetjenesten.

      Sier du noe om at det er tidsnød hos legene som gjør at man ikke hører pasientene ut?

      Det siste du sier tror jeg mye på, slik som jeg skrev over til Anne. Mange pasienter tror at legen ikke er et menneske, og jammen er det mange leger som tror at man må være ufeilbarlig. Når en da møter pasienter man ikke gjenkjenner eller som man ikke finner ut av, kan man bli usikker.

Trackbacks

  1. Dumme leger og troll til pasienter? « Marias Metode
  2. Knapper og sånn « Marias Metode
  3. System-menneske « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

