Skip to content

Brainblast

september 7, 2009

Jepp, det er slik det føltes, disse dagene som har vært. Som om hjernen var gjennomhullet av kulehull; ubrukelig og smertefull. En smeltende hjerne, en hjerne som brenner.

Jeg har vært syk noen dager. Sanseinntrykk, som lukt, lyd og visuelle forstyrrelser har plagsomme. Mer enn det. Mye mer.

Tenkte jeg tidligere over hvor mye lyd som lages når man blar i en avis? Tenkte jeg på det som noe som «flerrer luften»?

Når veien er ombygd og jeg må tenke på hvordan jeg skal kjøre så føles det som om hjernen er en datamaskin som får for mye informasjon på en gang og dermed henger seg opp; brenner.

Jeg er en god sjåfør og har kjørt mye bil. Likevel må jeg tenke meg om hvilken side av veien jeg skal kjøre på når jeg kjører inn på en sidevei og ikke møter motgående bil.

( Jeg må alltid le litt av dette. Er det mulig?!?)

Jeg har vært følsom for lukter «alltid».

Disse dagene har jeg nesten ikke kunnet være i samme rom som en som har røkt eller nylig har tatt på seg parfyme.  Jeg forlater rommet eller flytter meg til den andre siden. Jeg blir fysisk dårlig.

Jeg har et ekstremt behov for visuell ro. Ting som står skjevt, en sokk som ligger i et hjørne, gjør noe med hjernen min. Det føles som om den plages, den irriteres.

Det føltes som om det eneste som hjalp var å ligge under dyna, med ørepropper dyttet inn så langt inn i øregangene som mulig.

Når det værste var over ryddet jeg bokhyllen og skiftet gardiner, som jeg ser fra der jeg ligger i sengen. Nå står bøkene ordnet etter størrelse; de skaper symmetri og dermed hvile. Gardinene er byttet ut med rullegardin; fargeløs og rette linjer.

Jeg vet jo at lyd, lys og lukt er vanlig å reagere på. Er det andre som blir dårlige av visuelle sanseintrykk?.

13 kommentarer leave one →
  1. Bambi permalink
    september 7, 2009 10:24

    Joda, helt typiske symptomer Maria. Kjenner de igjen.
    Høres ut som at du er overloadet. Ta det rolig. Hvil.

    Merker selv at symptomene tiltar med styrke, når jeg får for mange inn-trykk.

    Kanskje lurt å ta enliten pause fra sykdom og legevitenskapen?
    Det har jo vært voldsom aktivitet her…
    Det setter vel i gang tankevirksomhet? Bevisst og ubevisst.

    Husk, vi er mer sårbare for stress, når vi er sjuke.

    Gi deg selv om sorg

    God bedring

    • september 7, 2009 13:59

      Du vet, Bambi; når noe er bare morro så er det bare morro, helt til ballongene sprekker og alle må gå hjem…..Hehehehe…det lagde noen morsomme bilder i hodet mitt.

      For meg er ikke dette «voldsom aktivitet» som du sier. I alle fall ikke for meg slik det _var_.

      Kan hende er det på tide å reorientere seg litt?

      Det er en del tankevirksomhet for tiden, ja.
      Jeg føles vel litt som om jeg kjemper for livet, kanskje? Jeg vil bli frisk; hverken mer eller mindre.

      • Bambi permalink
        september 7, 2009 14:49

        Ja, det var faktisk sånn jeg oppdaget at jeg fakisk var ordentlig sjuk ikke utbrent-utmattet. Når til og med gledelige aktiviteter kunne sette meg helt ut av balanse…

        Derfor brukte jeg termer som inn-trykk og overload. For det er høyst individuelt hva som ligger i det. Og toleransegrensen pendler hele tiden.

        Hele verden utspiller seg i høyhastighet mens jeg snegler meg avgårde i slow motion.

        Jeg går på Qi gong nå, de fleste er 20-30 år eldre enn meg og jeg som er den aller yngste er den svakeste av alle. Jeg gjør en forenklede varianter av de fleste øvelsene, sittende på stol. Qi gong er en balansering av energi, og det er besynderlig å tenke på at alle andre som går der, gjørt det for å roe ned. Jeg går der for å prøve å genere kraft og energi.

        Jeg tror også, Maria – det er bra å lage restriksjoner i forhold til sjukdom. Som du sa til meg tidligere, time ting. Hvis ikke kan man fort bli fanget…

        Man må komtinuerlig reorientere seg, det er ulike utfordringer hver dag, hele tida, fra time til time, minutt til minutt. Særlig pga av det uforutsigbarheten som ligger i MEs natur. Man vet liksom aldri hva ens egen toleransegrense er.

        Man må lære å leve, på nytt og på nytt og på nytt og på nytt…

  2. Lisa permalink
    september 7, 2009 10:27

    Det hender at jeg reagerer veldig på sanseinntrykk, men som oftest går det greit. For en stund siden var hele familien samlet (vi var 10 mennesker, 1 hund og 1 katt) i huset hos besteforeldrene mine. Jeg ble plutselig kjempedårlig, og da onkelen min krøllet sammen plastikk av noe slag, verket det så kraftig i hodet at jeg ikke kunne la være å gråte.

    Lukt kan jeg ikke huske å ha reagert noe særlig på (jo, faktisk.. plagdes litt lukten av hårspray, neglelakk og parfyme året før jeg ble ME-syk).

    Skarpe gjenstander, levende lys o.l, det plager meg. Det gjør vondt i øynene og jeg må se vekk.

    Og nå klarer jeg ikke å formulere meg ordentlig, så jeg slutter like godt her. 🙂

    • september 7, 2009 14:00

      Takk og hei, Lisa; jeg forsto utmerket godt hva du mente, jeg, altså.
      En hjerne til en annen, vet du 😉

      Det er som om lydene kryper inn langs hjernebarken og inn i ett eller annet senter der det gjør vondt.

  3. september 7, 2009 13:46

    Det er helt normale symptomer….Jeg har det også slik, men ikke hele tiden.

    Jeg kan feks. føle meg i grei form, for så å neste øyeblikk ikke tåle en eneste lyd.

    • september 7, 2009 14:04

      Hei Hege Renate! På en måte godt å høre at det er normaltDet er noe av det som er så vanskelig; denne variasjonen. Fra alt ( well, well..) til ingenting i løpet av kort tid.

      Det er nok som Bambi sier; en liten, bitteliten overloadreaksjon.

  4. september 7, 2009 16:14

    Bambi; Er det med Merethe Sparre du trener Qi Gong? Vet hun driver spesielt tilpasset for ME-syke.

    Jeg har vurdert en runde hos henne.

    • Bambi permalink
      september 7, 2009 16:32

      Nei, befinner meg i en annen by. Så jeg må ta til takke med Qi gong sammen med»friske» folk… Men læremesteren min er klar over min svekkede helsetilstand og har erfaring med mennesker rammet av ME-.

      Sparre har visstnok video/nettundervisning også. Sjekk ut hennes sider. Tropos et eller annet…

      Sparre har vissnok intensiv Qi gong kurs for ME pasienter sydlige strøk. Noe å tenke på…

      Jo, Qi gong har mye for seg… Lærer mye om kroppen min. Anbefaler det på det varmeste. Andre har kanskje direkte erfaring med Sparre???

  5. september 8, 2009 07:18

    Sparre har hjemmeside http://meretesparre.wordpress.com/ for den som har lyst til å ta en kikk.

Trackbacks

  1. Blir man sykere av å være syk? « Marias Metode
  2. Girlpower! « Marias Metode
  3. Du skal gjøre mest mulig gøy med de fineste menneskene! « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

