Skip to content

Sånn omtrent – et “kort” referat fra Mette Johnsgårds møte

august 26, 2009

Dr. Mette Sofie Johnsgård holdt i dag et informasjonsmøte i regi av ME-foreningens Oslo og Akershus lokallag.

Disclaimer: Dette er ikke ment som et fullstendig referat, jeg skriver ned det som jeg synes var interessant og litt til. Det kan være at noe av dette er feilhusket eller feiltolket og skal ikke leses som om det var skrevet av Dr. Johnsgård selv. Det er laget et eget referat om kostråd/generelle råd som du kan lese her

Presentasjon av Lillestrøm Helseklinikk

Lillestrøm Helseklinkk (LH) driver integrert medisin; det vil si tradisjonell skolemedisin i tillegg til kostintervensjon og kosttilskudd. Legene ved klinikken samarbeider tett med den belgiske legen Kenny De Meirleir, et samarbeid som kom i stand vinteren 2009. KDM kommer nå jevnlig til hennes klinikk for pasientkonsultasjoner og opplæring av legene på klinikken. Dr. Johnsgård har bakgrunn som craniosacral-terapeut og erfaring med Diamond Approach og biologisk terrengmedisin. Presentasjon av henne kan du lese her

Ventetid og konsultasjon

Det er for tiden 3-6 måneder ventetid for å komme inn til konsultasjon. Første gangs konsultasjon gjennomføres som oftest hos Dr. Ingrid Lund. Hun kartlegger sykehistorie, gjør en klinisk undersøkelse og bestiller evt nødvendige blodprøver.

Prøveregime

Jeg går ikke inn på hver enkelt prøve. Det er vanlig å ta blodprøver for å kartlegge matvareintoleranser og Lactose/fruktoseintoleransetester i første omgang. Dette danner basis for kostråd. I andre omgang tar man også gjerne andre blodprøver og avføringsprøver. Selve testene koster melom 16 og 20 tusen kroner. Dr. Johnsgård sammenfatter prøvesvarene og tar videre oppfølging av behandling, eventuelt i samarbeid med KDM.

Behandling trinn 1:

Diettbehandling etter hva matvareintoleransetestene viser.

Ernæringstilskudd

Armour thyroidea som symptombehandling ved stoffskifteproblematikk.

Behandling trinn 2:

Man behandler det man har funnet fra testene som ubalanser eller uønskede bakterier/vira. Oppfølging av bivirkninger og reaksjoner.

Behandlingsplanen kan bestå av diett, ernæringstilskudd, medikamenter ut i fra hva man finner, intravenøs behandling, oksygen, muskelterapi, akupunktur.

Det er ikke uvanlig å komme opp i en kostnad på 150 tusen i løpet av året for behandling og tester. Man regner at det tar ca et år før histaminfrigjøringen fra mastcellene er i balanse og tarmslinhinnen er helet.  Se nedeunder.

Årsaker til utmattelsestilstander

Familiært, kosthold, infeksjoner, stress og miljø. Slik jeg forsto det mener Dr. Johnsgård og KDM at det ikke er en enkeltårsak, men at det til sammen blir for mange belastende faktore som til slutt fører til sykdom.

Testosteron beskytter. Menn kan ha mye dårlige resultater på tester enn det kliniske bildet skulle tilsi.

GIN

Lillestrøm Helseklinikk opererer ikke med begrepet ME. De bruker GIN, som står for Gastrointestinal Immunologisk Neurotoksi. Teorien er at ubalanser i tarmsystemet fører til sk leaky gut-syndrom, som igjen fører til at giftige avfallstoffer kommer over i blodbanen og dermed spres til alle organer og organsystem.

Tarmsystemet

Dr. Johnsgård snakket mye om tarmsystemet og viktigheten av balanse i tarmfloraen.  Hun trakk frem Dr. Butt (!) som en som har studert avføringsprøver over tid og har teorier om hvordan en kan hjelpe barn med ADHD og autisme. Den som er interessert kan gjøre et søk på ham.

Ved ubalanser mener KDM at man får en overproduksjon av H2S. Dette er grunnlaget for urintesten han har laget for salg. På Lillestrøm helseklinikk er det foreløbig noe tilbakeholdende med urinprøven, men anbefaler den individuelt. Det finnes en teori om at H2S og kvikksølv går sammen og fører til nedsatt mitokodriefunksjon.

H2S kommer fra tarmbakterier, men kan også komme fra andre celler. H2S kan påvirke blodtrykket, nervesystemet, muskelspenninger, regulering av inflammasjon.

Tryptofan bruker de ofte når de ser pasienter med lave E.Coli- verdier ( tarmbajterier som vi skal ha en viss mengde av) og som samtidig har smerter eller søvnproblemer grunnet tankespinn.

Medikamenter som ofte brukes under behandling:

  1. Reseptbelagte:

TMD ( TMD=Toxic Metal Detox, 6 antioksidanter som støtter cellene. Takk til Rutt for forklaring!)

Capryl syre ( denne kjenner jeg ikke noe til…)

Aura life ( multivitamintilskudd)

Beet flow ( mot kvalme)

P5P ( pyroxin 5 phospat – mot PMS)

5HTP, (forstadie til serotonin) phenylalanin, tyroxin ( brukes hos LH for «å roe tankespinn»)

B12/folsyre ( i fb med avgiftning; støtter celledeling)

Glutation ( antioksidant)

Ginko Biloba ( bedrer blodsirkulasjonen i små blodårer)

Antibiotika og Antivirale medikamenter

2. Reseptfrie:

Vegepa (mot konsentrasjonsproblemer)

C-vitaminer ( beste er det som kjøpes som grønt pulver i helsekost. Styrker slimhinnen)

Klorella ( suger opp avfallstoffer)

Probiotika ( styrker normalflora i tarmen)

28 kommentarer leave one →
  1. Bambi permalink
    august 27, 2009 08:54

    Sa hun noe om langtidseffekten av denne type behandling?
    Blir man helt frisk?

    Er det dokumentert noe sted? Altså ev. forsknings resultater?

    Synes det virker fryktelig dyrt…

  2. august 27, 2009 11:32

    Takk for referat. Hadde vært interessant å høre hva du tenker (både som lege og pasient) etter dette foredraget? Virker det seriøst og grundig etter ditt syn? Anser du opplegget som mer eller mindre aktuelt for din egen del nå enn før du gikk?

    • august 27, 2009 14:30

      X, jeg er usikker. Jeg er i tenkeboksen og kommer fortsatt til å være det en stund.

      Mette Johnsgård gikk ikke veldig grundig inn i problematikken og årsaken til at de behandler slik de gjør. Naturlig nok, det var jo ikke et fagseminar.

      Det er langt fra alle symptomer man ofte ser hos ME-pasienter som enkelt kan forklares ut fra ulike bakterier og virus-påvirkning. Likevel kan amn tenke seg at hele systemet kollapser ved overload og dermed kan gi ulike symptomer.

      Inntrykket mitt er at dette er forsatt under utprøving. Jeg tenker, som jeg har sagt på dr.stockmanns blogg, at det er ulike årsaker til ME og at pasientene derfor trenger ulike tilnærmingsmetoder. For mange tror jeg dette er det rette.

      For mitt eget vedkommende? Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare deg. Jeg er ikke mer positiv eller negativ for egen del nå enn jeg var før møtet, men jeg hadde lest litt på forhånd og vet hvilke teorier de forfekter.

      Jeg er positiv åpen. Kan man si det?

      • august 27, 2009 15:38

        Takk for svar. Nyttig å lese hvordan du tenker.

  3. august 27, 2009 11:44

    Litt usikker på om du har funnet riktig dr. Butt… Tror fornavnet skal være Henry… Her en flyer fra et foredrag han og dr de Meirleir hadde sammen i 2007:
    http://www.mecfswa.org.au/UserDir/Documents/Butt%20Flyer.pdf

  4. august 27, 2009 11:49

    http://www.telegraph.co.uk/health/5407749/ME-Proof-that-it-isnt-all-in-the-mind.html

    «In recent years, and in collaboration with a microbiologist, Dr Henry Butt, and his team at the University of Melbourne, Prof De Meirleir has focused on bacteria in the gastro-intestinal tract.»

    • august 28, 2009 08:56

      Jeg skal skrive litt om det som står i lenken du sendte meg senere. Om jeg husker det *ler*
      Her omtales også artikkelen i in vivo, som jeg også har lest.

  5. august 27, 2009 15:41

    Hei X, hva tenker du om det jeg tenker, da?
    På hvilken måte finner du det nyttig, mener jeg?

    • august 27, 2009 15:55

      Syns bare det generelt er nyttig å høre ulike folks tanker om ting 😉 Jeg har ikke så mye krefter til å tenke/vurdere/diskutere selv, men er en person som liker å se en sak fra flere sider. Å lese hva andre tenker hjelper meg til det.

  6. anne permalink
    august 27, 2009 15:47

    så flott at du har fattet sammendrag/referat 🙂
    Har kun skummet, orker ikke mer akkurat nå, men jeg har et kjapt innspill i første omgang: L-glutation står under resepfri, det stemmer ikke, det er i Norge reseptbelagt.

    • august 27, 2009 19:33

      Ehh…det var den legeskriften,da. Uleselig for meg selv.

      Nå er jeg ikke sikker på hva det står i kråketærskriften min, men jeg skal sjekke opp og legge inn rett senere.

      Takk for falkeblikket ditt, anne!

      Det er et langt og traurigt referat som neppe kan kalles «kort»,sånn egentlig. Jeg forstår godt at du ikke orker lese alt og alt er heller ikke nødvendig å lese.

  7. august 27, 2009 15:57

    Jeg er helt enig i at en tilnærming neppe er løsningen for alle selv om det er det for noen. Derfor ganske interessant hvor ulikt «ME-ekspertene» tenker…

    De Meirleir fokuserer på immunologi/mage/tarm (og nå neurotoxiner) som grunnleggende for alt og at brikkene deretter skal falle på plass – også de sympt som man i utgangspunktet ikke tenker på som immunologiske.

    Myhill etc tenker etter som jeg har forstått det litt motsatt. Der er det mitokondrier som er grunnleggende for alt, og ingen vits i å rette opp i immunologien før mitokondriefunksjonen kommer på plass…

    De Meirleir bruker oksygen mens dr Cheney snakker om oksygentoksisitet. etc etc.

    Tror man bare må følge sin egen magefølelse, finne det som man føler er riktig for seg, og gå for det.

    • august 27, 2009 20:07

      Det er akkurat dette som er så frustrerende, og om man ikke selv hadde vært syk, så fantastisk spennende!

      Den ene sier det og den andre det andre; alle like bombesikre i sin sak.

      Mette sneiet så vidt innom oksygenbehandling- Denne type behandling bruker de sjeldent.
      Oksygentoksisitet er absolutt et tema!
      Fra mitt ståsted ut i fra det jeg lærte den gang jeg var student, er jo oksygenbehandling ikke noe man starter med i hytt og pine. Det kan få fatale følger i og med at det kan føre til pustestopp. Mår kroppen mottar for mye oksygen mottar ikke lenger reseptorer som registrerer innholdet av gasser i blodet et signal om å fortsette å puste i og med at blodet har fått nok oksygen.

      Men som sagt tidligere, jeg vet ikke noe om teoriene og begrunnelsen for at de velger som de gjør. Det kan godt være at dette er trygt og greit i de dosene som gies.

      Når det kommer til mitokondrier mener KDM, slik jeg forsto det, at H2S kan gå sammen med kvikksølv og skade mitokondriefunksjonen.

      Det kan se ut som om det er flere som tenker seg mitokondrieskade som et grunnleggende problem, men angrepsvinklene ulike?

  8. august 27, 2009 17:28

    Takk for referat, Maria! Litt komisk at Dr. Butt har studert avføringsprøver i mange år (jeg har to barn på 9 og 11, litt preget av deres humor tror jeg :-))

    TMD=Toxic Metal Detox, 6 antioksidanter som støtter cellene. Jeg tar denne sammen med Chlorella som binder tungmetaller som skilles ut med gallen, slik at metallene kan komme ut med avføring.

    Jeg syntes forskerne har fokus på mye av det samme. De har litt forskjellig innfallsvinkel og hovedfokus, men det orienterer seg mye rundt magebakterier, infeksjon, virus og forgiftning. KDM er også veldig opptatt av mitokondriefunksjonen.

    Mvh
    Rutt

    • august 27, 2009 20:09

      Hehehehehe…har en 11-åring hjemme selv, men hun har vokst fra slikt Butt-prat.

      Jeg, derimot, har jobber mange år i barnehage og har humoren intakt 😉

  9. august 27, 2009 18:18

    Rutt: ja, temaene er mye av det samme. Men løsningene de forskjellige jobber ut fra er det en del ulikt på.

  10. jeg er meg permalink
    august 28, 2009 14:24

    Ville bare si tusen takk for VELDIG informativ side. Greit og lettfattet – også for min teflonhjerne. Mye her jeg kan se på når energien tillater det.
    Jeg har vært sengeliggende i over 2 år, syk myyye lenger. Og er nå under behandling av Dr. Mette Johnsgaard og også da Dr. Kenny De Meirleir.

    Fikk svar på mange spørsmål jeg i ditt gode referat. Takk!Mye jeg ikke har fått avklart da jeg har snakket med Dr.ene. Glemmer spørsmål, har mer enn nok med det som skjer der og da. Ser frem til å følge med på denne siden. Har holdt meg unna andre sider da det fort blir triste greier. Men her øyner jeg HÅP. Gleder meg til å følge med på hvordan mariasmetode blir, hvor det ender. Jeg har fremgang med behandlingen, orker å være litt på nett, og håper snart jeg kan sitte i en stol. Tar 40 tabletter om dagen og venter på videre fremgang. Ingen grunn til noe annet. Virker som disse to Dr.ene vet hva de gjør. Blodprøver viser normalisering.

    Nok engang takk for en interessant side! Følger spent med.

  11. jeg er meg permalink
    august 28, 2009 14:43

    Vil bare avklare. Litt feil å skrive generelt at andre sider om ME er triste. Har ikke fått vært inne på mange, da det kun er nylig jeg har orket å være på nettet. Bare så det er sagt. Ikke relevant, men rettferdig.

    • august 29, 2009 14:14

      Hei, jeg er meg!

      Så fint at du øyner håp og at den forsterkes av noe av det du har lest her inne. Det rører meg når du sier slikt. Det er livsviktig med håp!

      At du i tillegg har fremgang av behandlingen du får er helt fantastisk! Jeg ser at du har vært svært syk.

      Et godt tips er å skrive ned det du lurer på på en lapp før du går til konsultasjon. Da er det lettere å huske.

      Denne siden er ikke en konkurrent til noen andres sider. Jeg ønsker heller å bygge nettverk og utveksle informasjon og erfaring fremfor å konkurrere. Jeg vet ikke hvor den – eller jeg, ender.
      Jeg er neste like spent som deg!

      Velkommen tilbake; jeg håper du har en så bra dag som det er mulig for deg å ha.

  12. Wenche permalink
    oktober 1, 2009 12:57

    Har hatt ME i 13 år og fungerer i perioder med akupunktur. Jeg er lei av skolemedisin som ikke kan hjelpe meg med noe som helt annet enn uføretrygd. Jeg kunne godt tenkt meg å prøve Lillestrøm, LP osv men jeg har ikke råd. Noen tips?

    • oktober 1, 2009 13:17

      Wenche, jeg skulle ønske at jeg kunne gi deg personlige råd, men det har jeg bestemt meg for ikke å gjøre.

      Grunner til dette er at det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Å gi råd forplikter, kanskje mer for meg, som er lege, enn for andre. Jeg kunne ha hevdet til jeg ble blå at jeg gir råd ut fra egenerfrainger, og ikke som lege, men vil likevel bli hørt på som en lege som snakker.

      Igjen; beklager: jeg vet «alt» om din fortvilelse og dype ønske om å bli frisk igjen. Det du også sier noe om; at du inderlig ønsker noe annet enn å motta uføretrygd, spenner bena under uvitende menneskers uttaleser om at man «ønsker seg ME for å motta trygd».

      Heller har jeg tenkt til å legge inn informasjon om ulike behandlingsmåter, utredningsmuligheter etc etterhvert som bloggen vokser. For meg er det viktig at folk tar egne valg etter å ha innnhentet informasjon som er tilgjengelig.

      Noe av det som er vanskelig når man har gått lenge syk, er at man ofte kommer i en økonomisk vanskelig situasjon der behandling som ikke dekkes av det offentlige helsevesen blir en umulighet.

      Som sagt; Wenche; jeg vil skrive mer om ulike temaer etterhvert. Jeg håper du følger bloggen fremover og kan plukke det du ønsker og samtidig bidrar med dine tanker her inne.

  13. Vestlending permalink
    september 12, 2010 22:19

    crapyl syre som nevnt ovenfor finnes i kokos olje (eks cocosa), fin og bruke som tilsetting i smoothies .

    Har man ikke råd til Lillestrøm eller Dr. Meirleir, er det kanskje enkle ting som kan hjelpe litt?

    Lag egen grønnsakssmoothie på hodekål (bra på tarm), brokkoli, rå rødbeter, gulerot og gjerne litt løk, redikk, stangselleri o.l. og vann + par sitrondråper osv.
    Næringsrikt, bra på tarm, rimeligere og basilusker i mage/tarm trives dårligere med basisk føde 🙂
    Har man råd, chlorella i smoothien:-)

Trackbacks

  1. Behandlingsresultat hos KDM/Mette Sofie Johnsgård « Marias Metode
  2. Generelle råd om mat og behandling/ Mette Johnsgård « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

