Skip to content

Generelle råd om mat og behandling/ Mette Johnsgård

august 26, 2009

Jeg synes at Dr. Mette Sofie Johnsgård ga gode generelle råd og råd om kosthold på informasjonsmøtet avholdt i kveld og tar med noen av dem her.

Jeg legger også her inn en disclaimer; dette er hva jeg selv oppfattet av hva Dr. Johnsgård sa på informasjonsmøtet og kan innholde feil og ufullstendigheter.

Generelle råd

Hvile – lytte til kroppen, ta hensyn til den.

Tenke positivt, holde stressnivået nede.

Sette grenser for mennesker rundt deg.

Pust!

Korrekt kosthold

Kosttilskudd

Medikamenter etter hva man finner ved prøvetagning

Samtaleterapi/coach

Kroppsterapi

Matvareintoleranser:

Mange med utmattelsesyndromer har intoleranser for melk/casein, gluten og egg. Dette kan være senreaksjoner, slik at en ikke får symptomer før opptil flere dager etter matvareinntaket, medfødt eller sekunært. LH bruker US BioTek som sin leverandør av blodprøvetesting.

Pseudo-allergier:

Dette var et nytt begrep for meg. I tarmens slimhinner finnes det en type celler som heter mastceller. Inne i disse cellene finner man histaminer. Histaminer er en type stoffer som fører til det vi oppfatter som allergiske reaksjoner når de frigis og er kroppens respons på allergener; det ”vi ikke tåler”.

Man kan få symptomer som ligner matvareintoleransesymtomer; smerter/kramper/kvalme, blodtrykksproblemer, hodepine, bindevevsproblemer og hjerterytmeplager.

Dr. Johnsgård fortalte at histamininnholdet og frigjøringen økes ved infeksjoner, menstruasjon/graviditet, stress, allergier og visse typer matvarer.

Diettråd:

Diettrådene som blir gitt baserer seg altså på hva matvareintoleransetestene viser, sammen med matvarer som skaper pseudoallergier. ( Pseudo = noe som ligner).

Generelle kostråd:

Ikke sukker!

Ikke fruktose

Ikke kunstige sotningsmidler

Ikke honning.

Stevia i pulverform er ok.

Ikke kaffe, brus, svart te og alkohol. ( Her hørte jeg det mumlet ”gledesdreper” i salen…)

Max 1 frukt om dagen. Den ene halve bør taes sammen med mat.

Godt raffinert lys rapsolje på alle matvarer.


Holde seg unna mat som kunne gi pseudoallergiske reaksjoner:

All mat som er fermentert

Fisk/skalldyr

Fargestoffer (azo)

Sjømat, sopp, aubergine, tomat

Rødvin, kaffe, sjokolade ( litt mumling her også…)

Frø, nøtter,pepper, sterk mat ( spis mat med lite smak)

Transfettsyrer/stekt mat.

Johnsgård mente at alle med utmattelsestilstander har kaliummangel og anbefalte for de som tåler fruktose Melasse; 1 ss i vann, kan kjøpes på helsekost.

Ernæringstilskudd:

Velg tilskudd med minst mulig tilsetningstoffer og mest mulig ”aktive vitaminer”. Finn et godt ”basisprodukt”. Introduser ett og ett produkt av gangen slik at du ser om det er noe du reagerer på. De anbefalte produkter fra ”Emperical Labs (?)”

Første del av dette ufullstendige referatet finner du her

15 kommentarer leave one →
  1. lymefreak permalink
    september 9, 2009 11:56

    Kalium ???

    Hvis man tar gode kost tilskudd, og spiser ultrafornuftig. Bør man da tillegg ta Kalium tilskudd evt magnesium?

    Kan det bli for mye av det gode? Og i så fall må kalium/magnesium nivået måles før man evt tar til-skudd….?
    (vel å merke i selvforsvar)

    • september 9, 2009 14:08

      Hei igjen, Lymefreak!

      Det er mulig at man i tillegg skal ta til-skudd, i selvforsvar, selvsagt, av kalium og magnesium, men jeg kan ikke huske at det ble sagt noe spesifikt om det.

      Men andre husker kanskje?

  2. Bambi permalink
    september 9, 2009 15:32

    Jeg har fått beskjed av nevrologen: tran (omega 3) og magnesium som skal hjelpe på musklene, kramper, etc…

  3. Jojja permalink
    oktober 1, 2009 01:10

    jeg blir matt..Alt man skal passe på..

    • oktober 1, 2009 12:36

      Det forstår jeg godt at du tenker, Jojja!

      For noen kan det være best å ta litt om gangen; for andre er det mest givende å gjøre hele snuoperasjonen i et jafs, etter tanken at jo mer en tar bort av det som kan fremkalle symptomer, dess mer overskudd har en til å leve.

      Jeg blir også matt… Ikke bare fordi det er så mye en skal passe på, men også fordi en må ta en avgjørelse i forhold til hav en skal følge og om man tror på at det fungerer eller ikke.

      Det lure tror jeg uansett er å følge det en har valgt en stund, la det ta litt tid, uten å hoppe fra det ene til det andre. Slikt er utmattende 🙂

  4. anonymica permalink
    april 26, 2010 19:06

    Men hva i all verden skal man spise da? Vanlig kjøtt får jeg vondt i magen av, så jeg spiser bare fisk eller kylling til middag. Fisk må jeg altså kutte ut?
    Da blir det bare kylling heretter. Ikke stekt, men kokt (eller bakt?) Og grønnsaker er vel bra?? Men hva i all verden kan man spise til pålegg, hvis man skal unngå melkeprodukter og fisk og tomat og egg og syltetøy (pga sukker)? Magen min tåler som sagt ikke særlig med kjøtt (som dessuten ofte inneholder E250 som jeg heller ikke tåler).

    Jeg står ofte foran et åpnet kjøleskap og ender med å lukke det, fordi jeg rett og slett ikke finner noe mat jeg kan spise.

    Kan noen fortelle meg hva de faktisk SPISER?

    • april 27, 2010 18:46

      *ler*

      Ja -det kan se kronglete ut og det kan ta litt tid før en kommer inn i det.

      Jeg kan ikke svare for hva andre spiser -men jeg spiser mye hvitt kjøtt og fisk. Noen fiskearter tåler jeg ikke, de holder jeg meg unna.

      Det ble tatt en matvareintoleranseprøve av meg som ga en pekepinn i fht hva jeg bør holde meg unna.
      Jeg spiser ikke noe som inneholder gluten, ingenting som har melkevarer i seg og nada sukker og sukkererstatninger.

      Det gir meg super gevinst -energien siver opp i meg som sevje, ingen sukkercravings og en hyggelig effekt er at kroppen søker normalvekten sin igjen.

      Nå for tiden tenker jeg litt annerledes rundt «måltid» enn det jeg gjorde tidligere.
      Hos meg er det er ikke mye som skiller de ulike måltidene fra hverandre -bortsett fra størrelsen.

      Til frokost i dag spiste jeg kyllingrester og grønn salat med olje og urtekrydder på.
      Til lunsj spiste jeg små kjøttboller, evt kyllingkjøttboller, jeg lager mange av og putter i fryseren. Sammen med salat, urtekrydder og olje er det namm…
      Middag ble helstekt laks -med litt poteter, salat og broccoli. Til dessert; en smoothie laget av blåbær, bringebær og havremelk. Nammm…. 🙂

      Mange tåler å spise glutenfritt mel -det gjør ikke jeg.

      Anonymica -etterhvert, når jeg bare får somlet meg til det, så skal jeg skrive myyye mer om mat.
      Du må tenke annerledes enn det du har gjor før -i alle fall om du skal unngå alle brødvarer.
      Pålegg er vanskelig -det er sukker i nesten alt.

      Rett mat er føde til hjerne, psyke og kropp, gal mat kan forgifte -det er jeg overbevist om.

  5. anonymica permalink
    april 29, 2010 19:17

    Tusen takk for fyldig svar, Maria!
    Når det gjelder glutenfritt mel, hvordan har du funnet ut at du ikke tåler det? Hva slags symptomer får du? Jeg får mye bedre mage av glutenfritt, men vet ennå ikke hvordan det virker på utmattelsen.

    • april 29, 2010 19:59

      Hei igjen!

      Vel -jeg legger på meg.

      Glutenfritt mel har høy glykemisk indeks, gir høy insulinrespons og gjør blodsukkeret mitt ustabilt.

      No good!

      Jeg foreslår at du går til en ernæringsfysiolog som kan mye om mat og ME- Jeg gikk til en ernæringsfysiolog på Lillestrøm Helseklinikk -der jeg fikk satt opp en diett som tar sikte på å ikke trigge histaminfrigjøring gjennom mat.

      Lykke til!

  6. Diva permalink
    mai 26, 2010 16:03

    Aha! Nå skjønner jeg hvorfor jeg la på meg da jeg gikk over til glutenfritt mel. Og hvorfor jeg har gått ned igjen etter å ha kuttet det helt ut. Ustabilt blodsukker, ja… Takk, da lærte jeg det. 🙂

  7. desember 15, 2010 17:47

    Takk for mange gode tips om mat og tilskudd som kan være nyttig.
    Jeg har selv hatt ME nå i snart 3 år, og har derfor prøvd ut mange ulike metoder for å en bedre hverdag. Det siste jeg har prøvd, med en utrolig effekt er noe så enkelt som en tran i høye doser. Tranen kalles Havfruetran. Den hadde merkbar effekt på meg allerede etter første skje.

    • mai 19, 2011 00:03

      Har og tro på tran jeg og, men er litt redd for å få for mye A vitamin i meg? Hva tenker du om det? Hvor mye tran tar du og hvor kjøper du Havfruetran? Er den annerledes enn vanlig møllers tran?

  8. mars 5, 2014 09:14

    Does your blog have a contact page? I’m having
    a tough time locating it but, I’d like to shoot you an e-mail.

    I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.

    Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

Trackbacks

  1. Behandlingsresultat hos KDM/Mette Sofie Johnsgård « Marias Metode
  2. Sånn omtrent – et kort referat fra Mette Johnsgårds møte « Marias Metode

Legg igjen en kommentar

