Skip to content

Om å være egen beste uvenn

august 24, 2009

Det hender jeg leser ”På skråss”, der gode, kloke Simon er forfatter. Det hender også ofte at jeg lar meg gripe av de små betraktingene, å se at vi mennesker er like, likevel ulike, i våre drodlerier og tanker.

Simon mottok en gang et brev fra ”Meg”, en jente som vet hun har venner, men liksom ikke helt får det til å stemme at hun faktisk har noen. Simon fortalte henne om Marias metode. En metode for å bli glad i seg selv.

Jeg likte den:

» …En jente jeg kjenner godt, hun heter Maria, fortalte meg at når hun begynner å tvile, så går hun inn

på badet, låser døren, stiller seg foran speilet og ser seg selv rett i øynene. Så sier hun:

– Du er jammen ei grei og klok og fin jente. Jeg er glad i deg.

Hun sier det hjelper. Hvis det ikke hjelper med en gang, lar hun vannet renne i springen til det er

svært kaldt, skyller ansiktet tre ganger, tørker seg, og så sier hun det en gang til. Og en gang til,

hvis det ikke hjelper denne gangen heller….»

– Er vi ikke stadig vår egen verste fiende?

Tenk på dette: Om vi er kjempegode til å være vår egen beste uvenn, kan vi bli racere til å bli egen beste venn også.

Enjoy!

4 kommentarer leave one →
  1. Jojja permalink
    oktober 1, 2009 07:16

    Det var jammen meg en lur måte å gjøre det på..

    • oktober 1, 2009 12:38

      Ja, ikke sant! 🙂

      På Simon sine sider står det av og til livsvisdom med små og enkle ord.

      ( Det enkleste _er_ ofte det beste! )

  2. oktober 19, 2010 16:06

    Jeg er bare på en liten tur blant de små søte dropsene. Blir litt lei sykdom hele tiden, og det er deilig å tenke på andre ting innimellom. Og sikkert helt nødvendig. Her likte jeg meg. Takk for at du deler Maria, og skriver ned slike fine ting som bl.a dette. Mye sannhet i det igrunnen.

    Martha

    • oktober 19, 2010 19:56

      🙂
      Velkommen inn hit, Martha!

      Ja, vi er jo mye mer enn bare sykdom -det er sikkert og visst…
      Så morsomt at du tok frem denne bloggposten. Det må jo være en av de første jeg skrev?

Legg igjen en kommentar

