Skip to content

Kvante -hva?

august 19, 2009

Det er mye jeg aldri trodde jeg skulle gjøre, som det viser seg at jeg har gjort.

I dag har jeg vært hos en terapeut som holder på med kvantemedisin. Han er utdannet lege.

Kvante – hva?

Enda større enn spørsmålet om hva «kvantehva» er, er svaret på spørsmålet ” Hvorfor-i-alle-dager-gjorde-du-det?”

Min fetter ble uføretrygded da han var 26. ME- kalte de det. Han ble syk utpå høsten og måtte bytte ut køya på hybelen med det mørke gutte-soverommet hjemme hos mor. Ikke der han hadde tenkt å tilbringe store deler av sitt nyvoksne liv – men slik ble det.

Vi har vært svært bekymret, selvsagt, vi i storfamilien. Å se en humorist, aktiv og sylskarp gutt bli gusten i ansiktet, miste muskler og vekt, utslitt etter en halvtimes samtale, var ikke det mest oppløftende.

Min tante støttet, trodde det hun så; en totalt utmattet sønn, og gjorde det beste for å skjerme ham og å finne behandlingsformer som skulle gjøre ham frisk. Jeg kunne ikke forstå hvordan denne gutten skulle bli seg selv igjen, men hun visste at han skulle blir frisk, noe annet var ikke å tenke på.

Jeg har ikke fullstendig oversikt over hva de har forsøkt og hvor store mynter som er blitt brukt i letingen etter friskheten, men jeg antar at det er et stykke fra et statsbudsjett. I alle fall et norsk.

Han ringte meg i våres, min fetter, da  jeg endelig fortalte og viste andre hvor dårlig jeg var og ba om hjelp og råd.

Han hadde sett lyset; hadde jeg noen gang lurt på hva det var som gjorde at han reiste seg opp fra det mørke rommet, hvordan det hadde seg at lårmusklene bulet og at han kom hjem med en A i matte fra Blinderen denne våren?

( Egentlig hadde jeg ikke lurt så mye; jeg levde i min egen verden og hadde nok med det).

Jo; han hadde tatt 12 behandlinger med kvantemedisin.

Nå et halvår etter, trente han, hjernen var skarp og fremtiden lys.

Jeg som trodde at det var Phil Parker Lightning Process i London som hadde vært det saliggjørende?

Jo; det hadde hjulpet han litt opp, men ikke mer enn det.

Det var kvantemedisin som gjaldt.

En lang samtale med hans mor bekreftet historien; det begynte plutselig å gro muskulatur på den unge mannen, et par måneder etter påbegynt behandling og etter flere år uten nevneverdig fysisk aktivitet. Han er nå på høyde – og i bedre form, både fysisk, mentalt og psykisk enn de fleste andre i hans alder.

Jeg har selv fulgt min fetter gjennom flere år. Med egne øyne – uten påholden hånd. Jeg vet hvor han var og jeg vet hvor han er nå. Han er blitt mye bedre.

Kan jeg la kvantemedisin stå uprøvd? Kan jeg la sjansen for at jeg selv skal bli frisk gå fra meg?

Finnes det ikke mer mellom himmel og jord enn…?

No comments yet

Legg igjen en kommentar

